בחירות 2024: אמריקה נערכת לקרב על הבית הלבן

אומרים שבארצות הברית, מערכת הבחירות לנשיאות מתחילה כבר ביום שאחרי הבחירות הקודמות. יש בזה הרבה מן האמת. האמריקאים לא אוהבים לבזבז זמן, וכיאה לאחת האומות הפוליטיות ביותר בעולם – ממהרים להיערך לקראת בחירות 2024 והקרב על הבית הלבן. דמוקרטים ורפובליקנים כאחד – שתי המפלגות תמיד מצפות בדריכות להתמודדות הבאה על הנשיאות.

זה נכון במיוחד בתקופה הפוליטית הסוערת שבה אנחנו חיים. בחירות 2020 לנשיאות הסתיימו בניצחון של ג’ו ביידן הדמוקרטי על הנשיא המכהן דונלד טראמפ. מהרגע שבו התברר כי לא זכה בכהונה נוספת, טראמפ סירב להכיר בתוצאות הבחירות. בשישה בינואר 2021 הוא אף ערך עצרת המונים של תומכיו מול הקונגרס. בעידודו של הנשיא היוצא, המון זועם עלה על בניין הקפיטול. המפגינים ניסו למנוע מחברי הקונגרס לאשר את תוצאות הבחירות – בכל מחיר.

חמישה אנשים נהרגו במהלך המצור על הקפיטול, שמהווה כנראה את אחד מרגעי השפל הגדולים ביותר בתולדות ארצות הברית. הדמוקרטים משוכנעים שההתפרעויות האלימות הללו היו חלק מניסיון הפיכה שלטונית של טראמפ. הרפובליקנים, בתורם, מאמינים שהדמוקרטים גנבו את השלטון בדרכים עקלקלות.

למרות שלא קיימות הוכחות לזיופים בתוצאות הבחירות, תיאוריות הקונספירציה שמקדם טראמפ צברו תמיכה משמעותית בציבור הרפובליקני. במציאות מתוחה ושברירית שכזאת, בחירות 2024 לנשיאות עשויות להיות הרות גורל. ניצחון דמוקרטי יבהיר ללא ספק שהטראמפיזם הובס, לפחות לעת עתה. ניצחון רפובליקני יחזיר לשלטון תנועה פוליטית שנהייתה מהפכנית יותר מאי פעם.

פרסום:

ההיערכות לקראת בחירות 2024

לרוב, בחירות מסוג זה אמורות להיות די משעממות. בבית הלבן יושב נשיא שיכול לרוץ לכהונה נוספת – ובמרבית המקרים הציבור האמריקאי מעניק למנהיגיו הזדמנות שנייה. מאז שנת 1992, רק נשיא מכהן אחד לא הצליח לזכות בכהונה שנייה: דונלד טראמפ.

אולם ג’ו ביידן כבר בן שבעים ושמונה. מעט אחרי יום הבחירות הבא ימלאו לו שמונים ושלוש שנים. האם ביידן באמת ירוץ לכהונה נוספת, שתסתיים כאשר יהיה בן שמונים ושבע? רבים מטילים בכך ספק. המועמדות הדמוקרטית עשויה להיות פנויה עבור מועמדים חדשים – מה שיפתח את המירוץ לנשיאות מחדש.

מנגד, בצד הרפובליקני אין נשיא מכהן – אבל יש מועמד מוביל אחד. טראמפ רמז לא פעם שבכוונתו להתמודד שוב על הנשיאות ב-2024. בכל תולדות ארצות הברית, רק נשיא אחד שהפסיד בבחירות לכהונה נוספת הצליח להיבחר מחדש. טראמפ עשוי לנסות לעשות את הבלתי אפשרי – ולחזור לבית הלבן כמנצח.

במציאות מוזרה כזאת, בחירות 2024 לנשיאות ארצות הברית עשויות להיות חסרות תקדים. סיכמנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת על המועמדים הפוטנציאליים משני צידי המתרס. אחד מהם יהיה הנשיא הבא של ארצות הברית – אבל ייתכן שאפילו הוא עדיין לא יודע את זה.

ג'ו ביידן: עדיין לא מוותר על בחירות 2024. צילום: Gage Skidmore
ג’ו ביידן. צילום: Gage Skidmore

ג’ו ביידן: עדיין לא מוותר על בחירות 2024

מפלגה: דמוקרט

תפקיד נוכחי: נשיא ארצות הברית ה-46

גיל: 78

ביוגרפיה: כיהן בעבר כסגן הנשיא בממשל ברק אובמה וכסנאטור מטעם מדינת דלוואר

למרות כל הספקות והחששות, ג’ו ביידן הוא עדיין נשיא ארצות הברית המכהן. לכן הוא גם בעל הסיכויים הגדולים ביותר לזכות בכהונה נוספת בת ארבע שנים. מוקדם מדי להתחיל לחלק ציונים לכהונתו הראשונה, אולם עד כה נאלץ ביידן להתמודד עם מגיפת הקורונה המתמשכת, עם הנסיגה האמריקנית מאפגניסטן ועם מהלכיו השאפתניים להוביל השקעה תקציבית רחבה בתשתיות.

איזה ציון הוא מקבל מהציבור האמריקני? לפי סקרי דעת הקהל, ג’ו ביידן נהנה כרגע מרוב קטן אך מובהק בקרב הבוחרים הפוטנציאליים. הוא נכנס לתפקיד עם תמיכה ציבורית נרחבת, במידה רבה בזכות הטראומה של המצור על הקפיטול, אך הצליח לאבד חלק ניכר מהתמיכה הזאת בחודשיו הראשונים בבית הלבן.

כמו שזה נראה כרגע, התמיכה בביידן משורטטת בהתאם לקווים המפלגתיים. דמוקרטים אוהבים אותו, רפובליקנים סולדים ממנו – ורוב קטן בקרב העצמאיים (אלו שאינם משויכים לאף מפלגה) תומכים בו. הנתונים הללו כנראה יספיקו לניצחון בבחירות 2024 – אך המרוץ עדיין נמצא בשלב מוקדם מאוד. קשה לדעת אם ביידן ישמור על אותה פופולריות עד יום ההצבעה. סימני השאלה סביב גילו המתקדם של ביידן ימשיכו לרדוף אותו – כמוהם גם האתגר הכבד שטמון בשימור אחוזי התמיכה הללו בשלוש השנים הקרובות.

קמלה האריס: ציפיות גבוהות, ביצועים מדשדשים. בחירות 2024 יהוו מבחן עבורה. צילום: Gage Skidmore
קמלה האריס. צילום: Gage Skidmore

קמלה האריס: ציפיות גבוהות, ביצועים מדשדשים

מפלגה: דמוקרטית

תפקיד נוכחי: סגנית נשיא ארצות הברית המכהנת והראשונה בהיסטוריה

גיל: 56

ביוגרפיה: כיהנה בעבר כסנאטורית מטעם מדינת קליפורניה וכתובעת

כמו כל סגן נשיא ארצות הברית, קמלה האריס רחוקה מרחק פעימת לב אחת מהחדר הסגלגל. בהתאם לחוקה האמריקנית, האריס תיכנס לתפקידו של ביידן אם ילך לעולמו או יוכרז כבלתי-כשיר. מעמדה כסגנית הנשיא הופך אותה גם למועמדות חזקה בפריימריז הדמוקרטיים הקרובים – או בכל פריימריז עתידיים. אם סגנית הנשיא תיכנס למרוץ של בחירות 2024 – היא צפויה לתפוס בו עמדת הובלה טבעית.

אלא שמילת המפתח כאן היא “צפויה”. נתוני התמיכה בהאריס נמוכים מאוד כרגע, בטח ביחס לנתונים המעודדים של ג’ו ביידן. סגני נשיא רבים התמודדו עם הקושי לשמור על רלוונטיות ציבורית במהלך כהונתם בתפקיד – שאינו מחזיק בסמכויות ביצועיות כלשהן.

בהתבטאויותיו הציבוריות, ביידן מקפיד לחלוק להאריס כבוד רב. כסגן נשיא לשעבר בעצמו, הוא העניק לה תחומי אחריות כבדים – אחריות על רפורמת הגירה ועל רפורמות בזכויות ההצבעה. אולם במחנה האריס מתמרמרים על תחומי האחריות הללו – שנדמים לרבים ככאלו שנועדו לכישלון. לשכת סגנית הנשיא ידעה בחודשים האחרונים אינספור הדלפות לתקשורת וסכסוכים פנימיים – שמטילים גם הם צל על יכולתה להוביל בהצלחה מסע בחירות לתפקיד מנהיגת העולם החופשי.

פיט בוטיג'ג': התקווה הדמוקרטית החדשה של בחירות 2024. צילום: Gage Skidmore
פיט בוטיג’ג’. צילום: Gage Skidmore

פיט בוטיג’ג’: התקווה הדמוקרטית החדשה

מפלגה: דמוקרט

תפקיד נוכחי: מזכיר התחבורה בממשל ביידן

גיל: 39

ביוגרפיה: לשעבר ראש עיריית סאות’ בנד במדינת אינדיאנה

פיט בוטיג’ג’ זינק לקדמת הבמה של המפלגה הדמוקרטית משום מקום. בשנת 2020 הוא נכנס לבחירות המקדימות על המועמדות לנשיאות – והצליח לחלוף על פני שמות ותיקים ומוכרים כמו ג’ו ביידן וברני סנדרס בדרך לניצחון מפתיע באסיפת הבחירות הראשונה במדינת איווה.

מסע הבחירות שלו לא הצליח להביא אותו עד לניצחון בפריימריז על המועמדות – אבל ביידן, שניצח לבסוף באותה מערכת בחירות, הכיר לבוטיג’ג’ טובה ומינה אותו לתפקיד מזכיר התחבורה. מעמדה זו בוטיג’ג’ משחק תפקיד מפתח בדיונים על רפורמת התשתיות של הנשיא – ומקפיד גם להופיע בתקשורת בתדירות גבוהה.

בוטיג’ג’ הוא הומו מוצהר שמתהדר בפרסונה ציבורית שקטה, מנומקת ואפילו מעט יבשושית. הכריזמה שלו לא עממית או נלהבת – אלא מתבססת על טיעונים מדוקדקים, עובדות יבשות ולוגיקה חסרת פשרות. אין ספק שכל התכונות הללו פופולריות מאוד בקרב הקהל הדמוקרטי – אבל לא ברור עד כמה הן קולעות לטעמו של הבוחר האמריקני הממוצע והשמרן יחסית.

מעבר לכך, בוטיג’ג’ מתמודד גם עם חוסר ניסיון מובהק. לפני מינויו לתפקיד מזכיר התחבורה הוא כיהן כראש עיר במדינת אינדיאנה – והוא עדיין לא עבר באף אחת מהתחנות המסורתיות בדרך לנשיאות: לשכת סגן הנשיא, לשכת מזכיר המדינה או הסנאט. גילו הצעיר הופך אותו למועמד עתידי מבטיח – השאלה היא האם 2024 תהיה השנה שבה פיט בוטיג’ג’ יפרוץ בגדול.

טד קרוז: האויב המושבע שהפך לתומך נלהב. צילום: Gage Skidmore
טד קרוז. צילום: Gage Skidmore

טד קרוז: האויב המושבע שהפך לתומך נלהב

מפלגה: רפובליקני

תפקיד נוכחי: סנאטור מטעם מדינת טקסס

גיל: 50

ביוגרפיה: לשעבר מתמודד בבחירות המקדימות לנשיאות

טד קרוז חולם על הבית הלבן כבר שנים. בשנת 2016 הוא התחרה על המועמדות הרפובליקנית לנשיאות – אך הפסיד לדונלד טראמפ בתום מרוץ ארסי ובוטה. קרוז היה אז אחד ממתנגדיו הגדולים של טראמפ – אולם מאז שינה את עורו והפך לתומך נלהב בנשיא הקודם. ספק אם יש חיבה אישית בין השניים, אבל קרוז יודע היכן מרוחה החמאה. הסנאטור מטעם מדינת טקסס מבין היטב שכדי לזכות במועמדות הרפובליקנית בעתיד – הוא יצטרך את תמיכתם של מעריצי טראמפ האדוקים.

מאז בחירות 2020, קרוז רמז יותר מפעם אחת שבכוונתו לרוץ בבחירות 2024. המכשול העיקרי שעומד בפניו היה ועודנו – דונלד טראמפ. לפי כל הסקרים, אם הנשיא לשעבר ייכנס למרוץ – קרוז יתקשה מאוד להביס אותו בבחירות המקדימות.

רון דה-סנטיס: המושיע הרפובליקני של בחירות 2024? צילום: Nicole Mejia
רון דה-סנטיס. צילום: Nicole Mejia

רון דה-סנטיס: המושיע הרפובליקני של בחירות 2024?

מפלגה: רפובליקני

תפקיד נוכחי: מושל פלורידה

גיל: 42

ביוגרפיה: לשעבר חבר בית הנבחרים

רון דה-סנטיס מנסה לשווק את עצמו כגרסה מרוככת של דונלד טראמפ. הוא שותף למרבית העמדות הפוליטיות של הנשיא לשעבר – אבל לא סוחב קופת שרצים של הטרדות מיניות והתבטאויות גזעניות. דה-סנטיס תומך בטראמפ ללא עוררין – אולם בכל זאת פועל לקראת של ריצה בבחירות 2024, אולי אפילו ריצה ראש בראש נגד “הסנדק” של המפלגה הרפובליקנית. התקווה של דה-סנטיס היא שטראמפ יחליט שלא לרוץ שוב לנשיאות – ויודיע על תמיכה בנאמנו מפלורידה.

הבעיה המרכזית של דה-סנטיס היא תפקודו כמושל פלורידה במהלך מגיפת הקורונה, במסגרתה התנגד להחלת הגבלות כלשהן על הציבור. דה-סנטיס בלם מהלכים לכפיית חבישת מסכות או דרישת התחסנות – מה שהוביל לנתוני תחלואה קשים במיוחד במדינה הדמוקרטית. כדי להגיע לבית הלבן, דה-סנטיס יצטרך לענות על שאלות נוקבות סביב התנהלותו בשנתיים החולפות.

דונלד טראמפ: חולם על קאמבק ונערך לקראת בחירות 2024. צילום: Gage Skidmore
דונלד טראמפ. צילום: Gage Skidmore

דונלד טראמפ: חולם על קאמבק

מפלגה: רפובליקני

גיל: 75

ביוגרפיה: לשעבר נשיא ארצות הברית, איש עסקים וכוכב ריאליטי

דונלד טראמפ לא זקוק להקדמות כלשהן. המיליארדר השנוי-במחלוקת כבש את ארצות הברית בסערה לפני חמש שנים – נגד כל הסיכויים. בתחילה, הוא ניצח עשרות יריבים בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית ולאחר מכן הכה את תחזיות הסוקרים ועקף את הילארי קלינטון בדרך לבית הלבן.

טראמפ ניצח בבחירות 2016 בחסות הבטחתו להילחם באליטה הפוליטית המושמצת, לחולל שינוי בוושינגטון הבירה – ולהחזיר את אמריקה לגדולתה משכבר הימים. האם הוא הצליח במשימותיו אלו? לפי תוצאות בחירות 2020, רוב האמריקנים התאכזבו מטראמפ. התנהלותו בפרשת המצור על הקפיטול רק פגעה אף יותר בפופולריות שלו – והטילה צל כבד על האפשרות שאי פעם יצליח לחזור לבית הלבן.

ובכל זאת – את טראמפ אסור להספיד אי פעם. מאז שהובס בבחירות הוא שולט ללא עוררין במפלגה הרפובליקנית ולפי כל הסקרים – נראה שהמועמדות הרפובליקנית לנשיאות בבחירות 2024 מונחת אצלו בכיס הקטן. קשה להעריך את סיכוייו בבחירות לנשיאות עצמן, אבל האיש שעשה את הבלתי אפשרי יותר מפעם אחת – עשוי לעשות זאת שוב.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments