מי יעצור את שודדי העתיקות של העם היהודי?

אם חשבתם שעל פני הארץ סוער – אתם לא מדמיינים לעצמכם מה קורה בבטן האדמה. ארץ ישראל היא ארץ היסטורית שעברה את כל הניסים והנפלאות: מלחמות ומרידות, מלכים ושופטים ותקופות שלטון רבות.

מדי פעם, כשמתגלה מטבע בן מאות שנים ועליו הכיתוב “לחירות ציון” או קטעים ממגילה גנוזה בת 2,000 שנים – אנחנו לא מצליחים להסתיר את ההתרגשות. אז למה בכל זאת אנחנו עדיין לא מרוצים?

הגוף האמון על החפירות הארכיאולוגיות בישראל, מציאה ושימור על עתיקות היא רשות העתיקות. גופים נוספים שמבצעים חפירות על פי חוק הן אוניברסיטאות בישראל במסגרת חוגים לארכיאולוגיה.

ביחס לשפע שניתן למצוא – זה בוודאי לא מספיק. כל פריט שנמצא מצליח לשפוך אור על הסיפור שלנו כאן משך אלפי שנים, ולא פחות חשוב – הוא מצליח למצוא את העדויות בשטח למסופר בתנ”ך.

פרסום:

בירושלים נמצאה עדות לרעידת אדמה שתוארה בספר עמוס

בחפירות ארכיאולוגיות שעורכת רשות העתיקות בגן הלאומי עיר דוד זה תקופה ארוכה, התגלו לפני מספר ימים, בתחילת חודש אוגוסט, כלים מנותצים שהתרסקו בעת קריסת המבנה עליהם.

לדעתם של החוקרים, כיוון שלא נמצאו סימנים לשריפה – לא מדובר באירוע מכוון וזוהי עדות לרעידת האדמה שהתרחשה בישראל לפני כ-2,800 שנה בימי ממלכת יהודה.

“לאחר שבחנו את ממצאי החפירה”, סיפרו החוקרים, “ניסינו לבדוק אם יש התייחסות לכך בטקסט המקראי. מעניין, שרעידת האדמה שמופיעה בתנ”ך בספרים עמוס וזכריה, התרחשה באותה התקופה שבה קרס המבנה שחפרנו בעיר דוד. השילוב של הממצא בשטח יחד עם התיאור המקראי, הוביל אותנו למסקנה, שרעידת האדמה שפגעה בארץ ישראל בתקופת מלכותו של עוזיהו מלך יהודה, פגעה גם בבירת הממלכה – ירושלים”.

הכלים שנמצאו, אשר מתוארכים לאותה תקופה, רופאו מחדש ויוצגו במסגרת הכנס הארכיאולוגי השנתי שיתקיים בעיר דוד בתחילת חודש ספטמבר.

“השילוב של הממצא בשטח יחד עם התיאור המקראי, הוביל אותנו למסקנה, שרעידת האדמה שפגעה בארץ ישראל בתקופת מלכותו של עוזיהו מלך יהודה, פגעה גם בבירת הממלכה – ירושלים”

שרידי הכלים שהתנפצו ברעידת האדמה (צילום: אליהו ינאי, עיר דוד)

מי הם שודדי העתיקות?

שודדי העתיקות פועלים מסיבה עיקרית והיא בצע כסף, שכן לעתיקות יש ערך כספי רב. לעיתים, זה גם הרצון להעלים ראיות על ידי סילוק של פריטי עתיקות השייכים ליהודים.

תהיה הסיבה אשר תהיה, מדובר בתופעה רווחת במיוחד בה לוקחים חלק בני מיעוטים בכל רחבי הארץ – בצפון, במרכז הארץ, בשפלה ובדרום וגם ביהודה ושומרון.

אירוע התפיסה הגדול האחרון התרחש בתחילת חודש יוני, אז נתפסו בשעת מעשה חמישה שודדי עתיקות באתר ח’רבת ג’חוש שבעמק זבולון ליד קרית אתא. החמישה, תושבי הכפרים אעבלין וטמרה, גרמו נזק רב לפריטים הארכיאולוגיים במקום, ולחלקם אף נזק בלתי הפיך, וזאת כיוון שהחפירות בוצעו באמצעות כלי חפירה ידניים ובאופן ברוטאלי.

“החפירה במחפרון אל מעמקי האדמה, גרמה לשרידי המורשת נזק בלתי הפיך. אבני גזית של מבנה ציבור נעקרו ממקומן, רצפות פסיפס נשברו, וכך גם כלי חרס וזכוכית עתיקים”, מספר ניר דיסטלפלד, מפקח היחידה למניעת שוד עתיקות בצפון הארץ.

ד”ר איתן קליין, סגן מנהל היחידה למניעת שוד עתיקות, הוסיף: “אתר העתיקות הזה טרם נחקר מבחינה מדעית. לפיכך, כל פגיעה בשכבות הארכיאולוגיות ובממצאים העתיקים המצויים בו, מהווה פגיעה אנושה ובלתי הפיכה המקשה על הארכיאולוגים להבין את תולדות האתר ותושביו לאורך הדורות. בלתי נתפס, שאנשים לוקחים את החוק לידיים, ובשם בצע כסף, הורסים ופוגעים בעתיקות ומונעים מכלל הציבור במדינת ישראל ליהנות מהמורשת ששייכת לכולנו”.

כנגד החמישה הוגשו כתבי אישום והם צפויים לעמוד למשפט בקרוב וכמובן להחזיר את הפריטים שגנבו.

כלי חרס שנהרסו במהלך החפירה הבלתי חוקית (צילום: רשות העתיקות)

רשות העתיקות פונה לציבור: עזרו לנו להגן על נכסי המורשת

לא מעט מאירועי התפיסות מתרחשות כתוצאה מדיווח של אזרחים ערניים. בחלק מהמקרים הם תופסים את החופרים בשעת מעשה, ובמקרים אחרים – מוצאים אתר חפירה טרי כשכלי חפירה לא מקצועיים מונחים בפתחו ומדווחים על כך לרשות העתיקות.

“אנחנו משלבים בפעילות מתנדבים רבים ופועלים להגיב תוך זמן קצר לכל מידע שנמסר מהציבור הרחב”, מסר אמיר גנור, מנהל היחידה למניעת שוד עתיקות. “דווחו על כל אירוע הנראה בעינכם כפגיעה באתר עתיקות, עזרו לנו להגן על נכסי המורשת”.

“דווחו לנו על כל אירוע הנראה בעיניכם כפגיעה באתר עתיקות, עזרו לנו להגן על נכסי המורשת”.

אמיר גנור, מנהל היחידה למניעת שוד עתיקות ברשות העתיקות

טיילתם ברחבי הארץ ונתקלתם באתר שנראה לכם כמו חפירה בלתי חוקית? דווחו לרשות העתיקות בטלפון מספר – 02-6310714 / 02-5859035

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments