לאכול שומן ולרדת במשקל: תזונת הפליאו שמשגעת את העולם

אין ספור דיאטות ורעיונות חדשים לתזונה מינימליסטית מגיעים לעולם מדי שנה והופכים להיות הדבר החם הבא, לפחות לתקופה של מספר שבועות.

אם יש משהו משותף לסוגים השונים של הדיאטות, זה שקשה להתמיד בהן לאורך זמן ושרובן לא בריאות ולא מספקות לגוף את מה שהוא צריך.

תזונת הפליאו מבטיחה להיות תזונה בריאה ומרזה, ואפילו טעימה.

אך השאלה הגדולה ביותר שהיא מעלה היא כיצד ניתן לאכול שומן ולרדת במשקל?

פרסום:

תזונת האדם הקדמון בעידן המודרני

רגע לפני שנסקור את סוגי המזונות המותרים לאכילה, כדאי להכיר את מה שעומד מאחורי השיטה. תזונת הפליאו למעשה מחזירה את האדם לתקופות קדמוניות, כשהוא היה ציד-לקט, הרבה לפני שהומצאו המפעלים שייצרו אוכל מעובד.

כשהאדם הקדמון רצה ירקות, פירות או זרעים – הוא היה קוטף אותם מהעץ או השיח. כשהיה רוצה עוף, בשר או דג – היה יוצא לצוד.

למרות שמדובר ברכיבים טבעיים מאוד, אנשים נוטים לחשוב שתזונת הפליאו, בגלל היותה שופעת בשומן, מסוכנת לבריאות. אז זהו, שלא.

חובבי הפליאו מספרים על תוצאות בדיקות דם מהטובות שידעו, ועל הרגשה כללית טובה וקלילה יותר אותה ניתן להשיג כשמורידים מהתפריט סוכר וגלוטן על כלל צורותיהם.

מבחינתם, הפליאו היא אינה "דיאטה" אלא דרך חיים שמאפשרת להם לאכול את המזונות הטעימים ביותר ולהישאר בריאים ורזים.

מי מפחד משומן?

רובנו גדלנו על פחד משומן, ועל האמונה ששומן הוא האויב מספר אחת של הדיאטה ושל הבריאות באופן כללי.

אך האמת היא שגופנו לא יכול להתקיים בלי שומן, כיוון שהוא הכרחי לצורך תהליכים רבים בגוף.

מלבד זאת, שומן הוא הרכיב התזונתי המשביע ביותר, ששומר על תחושת שובע ארוכה, מה שגורם בפועל לצמצום מספר הארוחות בגלל ירידה בתחושת הרעב.

עם זאת, ישנם סוגים שונים של שומן, כאלה שבריאים וכאלה שפחות. השומנים הבריאים הם השומנים ה"טבעיים", שמצויים במזונו מן החי כדוגמת בשר, דגים, עוף, ביצים ומוצרי חלב שמנים, וכן שומנים איכותיים מהצומח כדוגמת שמן זית, אבוקדו וטחינה.

חשו בלדעת שמוצרים מן החי הם מוצרים שיש בהם שומן, באופן טבעי. בגבינה או מעדן המשווקים עם אחוזי שומן נמוכים, הוכנסו פחמימות כדי לקבל את היתרונות שהלכו לאיבוד, הן במרקם והן בטעם. לכן בפליאו יש העדפה למוצרי חלב בעלי אחוזי שומן גבוהים.

המזונות המותרים בפליאו.

האם אוכלים רק שומן?

מיתוס בתזונת הפליאו הוא שאוכלים רק שומן, ובכמות גדולה. זהו מיתוס שגוי. בתזונת הפליאו אוכלים חלבונים וגם פחמימות, אך לומדים לא לפחד משומן ודווקא לאהוב אותו.

הפחמימות המותרות הן פחמימות הקיימות בעיקר בירקות ופירות. סלט ירקות גדול, לצורך העניין, יכול להוות מחצית מכמות הפחמימות היומית המומלצת.

אם אתם רוצים זאת במספרים – מומלץ להקפיד שלא לעבור את 100 גרם פחמימות ביום.

מלבד זאת, בפליאו לא נהוג לאכול "לפי שעות" וגם לא "לפי כמות": אוכלים כשרעבים – מפסיקים כששובעים. עבור לא מעט אנשים שנרתעים מדיאטות שסופרים בהן כפות אורז, מדובר בפתרון שמשקיט לא רק את הבטן אלא גם את הנפש.

הגוף לומד לשרוף שומן במקום פחמימות

במצב סטנדרטי, בו צריכת הפחמימות שלנו גבוהה, רמת הסוכר בדם גבוהה באופן קבוע ועל כן הגוף שורף סוכר על מנת לייצר אנרגיה לפעולות הבסיסיות ביותר: נשימה, עיכול, חשיבה, הליכה ועוד.

כשצריכת הפחמימות נמוכה מאוד והסוכר שנכנס לגוף מיועד לתהליכים קריטיים, הגוף עובר תהליך הנקרא קטוזיס, במסגרתו הוא לומד לשרוף שומן כדי לייצר אנרגיה.

תהליך זה הוא ההישג הנדרש והוא מה שיסייע לנו לירידה קבועה ומאוזנת במשקל, כשהגוף יפרק את מצבורי השומן על מנת לתפקד.

בימים הראשונים לתזונה, בפרט אם אתם נמנעים מפחמימות באופן כמעט טוטאלי לאחר שהתרגלתם לצריכה בלתי מבוקרת, תחושו מעט עייפים ומסוחררים, יתכן שאפילו במצב רוח ירוד. זה יעבור ברגע שהגוף יתרגל: עניין של שבוע ימים.

בשר וירקות. 100% פליאו (תמונה מתוך: pexels.com)

סטייק ופירה – 100% פליאו

כמה יורדים בפליאו? כמה שהגוף צריך. יש מי שבחודש הראשון יורד 3 קילו ויש מי שיורד 10 קילו – כשלא מרעיבים את הגוף ולא סופרים לו כפות, הוא מגיע לאיזון בעצמו.

מה שהפך את תזונת הפליאו לתזונה שמתמידים בה הוא הגמישות והגיוון, ואולי אפילו העובדה שמזונות שאסורים בתכלית האיסור בדיאטות אחרות, נחשבים לדה-בסט בפליאו, מה שגורם לתחושה של "ללכת עם ולהרגיש בלי".

כן, סטייק אנטריקוט 300 גרם ופירה או צ'יפס בתנור הם לגמרי ארוחה מותרת בפליאו. בתיאבון!

פרסום:
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments