איך להתמודד עם ריבוי אופציות לבחירה?

עידן השפע מאפשר לנו חופש בחירה וקבלת החלטה המותאמות לנו ולצרכינו בצורה מדויקת למדי.

אך באותה נשימה – ריבוי אפשרויות פותח דלת לחוסר החלטיות וחרדות.

למזלנו יש דרכים שונות להתמודד עם מגוון האופציות הרחב שמזמנת לנו תרבות הצריכה.

בסופרמרקט המטפורי של החיים אנו ניצבים שוב ושוב מול בחירות קשות בשל ריבוי האפשרויות העומדות בפנינו.

פרסום:

לעיתים נדמה שככל שיש יותר אפשרויות עולים הסיכויים למצוא את הבחירה המושלמת, לעתים אחרות השפע מסחרר ומבלבל ואנו מתקשים לבחור ובמקרים אחרים ריבוי האפשרויות מעלה בנו פחד לבצע את הבחירה הלא נכונה ומשתק אותנו במידת מה.

לשלל הרב הזה יש יתרונות ברורים, אך גם חסרונות. למזלנו ניתן להתגבר על האחרונים במידה רבה ואף להצליח לנהל מערך קבלת החלטות אופטימלי וסובייקטיבי, בהינתן הבנה מספקת של מה שעומד מאחורי החשש מבחירה.

יתרונות: מפסיקים להתפשר

לא צריך להרחיק לכת עד לימי האדם הקדמון כדי לנקוב ביתרונות החיים בעולם רב אפשרויות. העיקרית בהן היא שאנחנו לא נאלצים להסתפק באפשרות שרירותית ויכולים כמעט תמיד לבחור במה שאנו רוצים, במה שמתאים לנו או במה שמבחינתנו יענה על הצרכים שלנו.

אפשרות הבחירה בין מגוון ברירות נכונה כמעט לכל תחום בחיינו ונדמה ששכחנו איך נראו החיים בתקופות אחרות בהן היו לדוגמה רק קופת חולים אחת, שני סוגי בתי ספר תיכוניים ושלוש קידומות טלפון.

רוצים לקנות עגבנייה? אתם יכולים לבחור בין ביקור בשוק ומעבר בין הדוכנים השונים, ביקור במכולת והצטיידות בעוד כמה מצרכים, נסיעה לסופר ענק בו תוכלו לרכוש גם ריהוט גינה ונוזל למגבי הרכב או ביקור מקוון בין עשרות סופרמרקטים ברשת.

רוצים להיות עורכי דין? אתם יכולים לבחור בין לימודים באחד מארבעת בתי הספר האוניברסיטאיים הפועלים בישראל או בלימודים באחת מעשר המכללות המציעות את התואר.

רוצים לקחת הלוואת משכנתא? אתם יכולים לבחור בין אחד מתשעת מסלולי המשכנתא הקיימים בשוק שמציעים הבנקים השונים, המאפשרים לכם לבחור לפי גובה הריבית, סוג ההצמדה, משך ההלוואה ונקודות יציאה.

חסרונות: מתחילים להתברבר

למנות את יתרונות תרבות השפע זה קל, אך עצם ניסיון הבחירה עלולה להפוך אותנו לאנשים אומללים.

הפסיכולוג ברי שוורץ (Barry Schwartz) הגדיר את הסיבה לכך כ ״פרדוקס הבחירה״: למרות שאנחנו מאמינים שככל שיש לנו יותר בחירה אנחנו יותר מאושרים, האמת היא שככל שמספר האפשרויות עולה – עולה במקביל שיעור האנשים האומללים.

״מאיזה כיוון שלא נסתכל על זה״, אומר שוורץ בהרצאתו מ-2005 ב-TED, ״דברים גדולים וקטנים, דברים חומריים ואלו של לייף-סטייל – החיים הם עניין של בחירה״, ובעוד כולנו יכולים לנקוב ביתרונות החיים בעולם רב אפשרויות, שוורץ מבקש להאיר את עיננו בנוגע לשני חסרונות מרכזיים.

הראשון הוא השיתוק האוחז בנו למול שפע האפשרויות, עד כי בפעמים רבות אנחנו דוחים את הבחירה לזמן רב ככל הניתן ולעיתים אף לתקופה בלתי מוגבלת.

הפסיכולוג הישראלי טובי פלד בוחן גם הוא את אפקט שפע האפשרויות בכל תחומי החיים. בספרו ״הכל חרדות״ כותב פלד: ״עידן השפע מציע שפע של ידע.. כמות עצומה של אנשים שאנו נתקלים בהם מדי יום, ריבוי אפשרויות מקצועיות, אינספור מקומות אליהם אפשר להגיע, מבחר עצום של פעילויות, ריבוי בני-זוג פוטנציאליים, מעברים רבים וריבוי חפצים בסביבתנו. שני הרצונות שהמצב הזה מוליד אינם בני-מימוש בדרך כלל. בפועל, תמיד נוצר הפסד מסוים ונוצרת חרדה שמא לא נבחרה הדרך הטובה ביותר להישרדות. ככל שיש יותר אופציות, החרדה הקיומית גדלה”.

אז איך נלמד לבחור באפשרות הטובה ביותר בשבילנו?

גם במקרה הזה יש לכם כמה דרכים לבחור ביניהן, אבל כדי לעשות את החיים שלכם קצת פחות מורכבים בחרנו עבורכם את ארבע הדרכים הטובות ביותר (לפחות לטעמנו):

  1. בלוק צהוב: קחו דף, חלקו אותו לשניים באמצע, רשמו בצד אחד את היתרונות והתועלת ובצד השני את החסרונות והעלות. אין באמת צורך להעלות את הרשימה על הכתב, אך הניתוח של המסלולים האפשריים לטוב ולרע יסייע לכם לראות מה עומד לרשותכם ומה היתרונות והחסרונות בכל דבר.
  2. הפחת אפשרויות מיד, שאל אותי כיצד: ככל שרשימת האפשרויות העומדת לנגד עיניכם גדולה יותר, כך הסיכוי שתקבלו החלטה קטן. צמצום האפשרויות יקל עליכם לבצע את ניתוח המסלולים האפשריים ויוביל בסופו של דבר לשקט נפשי בנוגע לבחירה.
  3. על כפות המאזניים: יש החלטות שצריך להקדיש להן עשר שניות ואילו אחרות אולי ידרשו מכם עשור שלם עד ההכרעה. כדי למזער את הייסורים שמקורם בחוסר ההחלטיות, שקלו את משמעות ההחלטה, הקציבו לעצמכם את משך הזמן הראוי לחשיבה עליה וקבעו מועד סופי להחלטתכם.
  4. הדברים הקטנים: היכן תאכלו היום ארוחת ערב – במסעדה עם המפות הלבנות או בזו עם מפות הלבן-שמנת? בכל הנוגע להחלטות שאינן באמת הרות גורל ולא צפויות להשפיע באופן משמעותי עליכם או על אחרים, נסו לשמור את הדברים בפרספקטיבה הנכונה ואל תבזבזו את זמנכם בהתלבטות אינסופית בין כלל האפשרויות.
  5. מחקר ודעה לא קדומה: גם אם זה נשמע לכם מובן מאליו, אבל בשביל להגיע להחלטה הטובה ביותר עבורכם אתם צריכים לעשות קצת מחקר והשוואה ובמידה ויש לכם אפשרות, בקשו לשמוע את דעתו של אדם המבין בתחום.

 

מאת: שולי מילשטיין.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments