דמי תיווך מקובלים במכירת דירה – המספרים והנתונים

אם אתם עתידים למכור את הכנס שלכם בוודאי שאלתם את עצמכם מה נחשבים דמי תיווך מקובלים במכירת דירה.

ייתכן ותהיתם האם להיעזר במתווכים או אולי למכור בעצמכם את הדירה, האם יש תקנות קבועות המעגנות דמי תיווך בחוק, ועל מה בעצם משלמים למתווכים.

שאלות אלו הן חשובות מאוד והתשובות להן הן קריטיות עבור כל מי שמעוניין למכור דירה בישראל. בדיוק מסיבה זו הכנו עבורכם מדריך קצר אך עם זאת מקיף שיספק לכם מענה לשאלות אלו, והכול – במקום אחד.

מוכנים?

פרסום:

אז בואו נתחיל!

האם יש תקנות או חוקים המעגנים דמי תיווך מקובלים במכירת דירה?

אין תקנות המכתיבות דמי תיווך מקובלים במכירת דירה בישראל. נכון להיום, לא מצוין בחוק המתווכים מהם דמי תיווך מקובלים בתחום, אין דמי תיווך מינימליים וגם לא נקבעו דמי תיווך מקסימליים בחוק, כך שתחום זה מתנהל בדומה להתנהלות בשוק החופשי. כאשר באופן כללי, דמי התיווך נגבים כאחוז מסוים מערך הדירה הנמכרת.

מה נחשבים דמי תיווך מקובלים במכירת דירה בישראל?

על אף שאין תקנות או חוקים המעגנים את דמי הטרחה של מתווכים, יש בכל זאת דמי תיווך מקובלים במכירת דירה בישראל. דמי תיווך הנגבים כיום נעים בין 1.5% לבין 2% מערך הדירה הנמכרת. כאשר יש להוסיף מע”מ לתחשיב הסופי.

לדוגמה: אם מוכרים דירה שערכה 1 מיליון ₪, אז דמי התיווך בשיעור של 2% יהיו 20,000 ₪. כעת נוסיף את המע”מ העומד על 17% ונקבל = 20,3400 ₪ דמי תיווך.

דוגמה נוספת: אם מוכרים דירה שערכה 1.5 מיליון ₪, אז דמי תיווך בשיעור של 2% יעמדו על 30,000 ₪, ובתוספת מע”מ = 35,100 ₪.

ומה מקבלים בתמורה לדמי תיווך?

אחרי שהבנו מה הם דמי תיווך מקובלים במכירת דירה ולנוכח העובדה שמדובר בסכום מכובד מאוד שעשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים, נשאלת שאלה מרכזית אחת – האם כדאי לנסות למכור את הדירה לבד בעצמנו כדי לחסוך את דמי התיווך או שכדאי להסתייע בשירותי תיווך?

כדי לענות על זה, כדאי להבין מה מקבלים בתמורה לתשלום דמי התיווך, ומה היקף השירות שמציעים מתווכים.

  1. גישה למאגר גדול של קונים פוטנציאלים – למתווכים יש מאגר גדול ומתעדכן של לקוחות המחפשים דירות. לקוחות אלו לא תמיד מחפשים בעצמם נכסים ודירות בפייסבוק, הם אינם סוקרים לוחות נדל”ן, הם לא מעוניינים לרוץ מדירה לדירה אלא לראות אך ורק נכסים ודירות שבאמת מתאימים להם. בנוסף, למתווכים יש קשרים עם מתווכים אחרים שמייצגים בתורם עוד לקוחות פוטנציאליים. לכן, פניה למתווך מגדילה את החשיפה של הנכס ליותר ויותר לקוחות פוטנציאליים, כך שסיוע של מתווך עשוי במקרים רבים לאפשר למוכרי דירות לקבל מקסימום חשיפה מה שמגדיל את הסיכוי שמוכרים יקבלו את סכום הקניה המקסימלי, המבוקש.
  • מכירה עניינית, במקום מכירה רגשית – למכור דירה זהו תהליך רגשי. נפרדים ממקום ששימש בית לאורך תקופה ארוכה, הבית הוא מקום שאוצר זיכרונות אישיים ומשפחתיים, לעיתים צריכים למכור את הבית מהר בשל נסיבות מיוחדות (גירושין, רילוקיישן לחו”ל וכו’). במקרים כאלו הרגש יכול להתגבר על ההיגיון הבריא ולהביא למכירת הדירה במחיר נמוך מזה שניתן לקבל בפועל. אך כאשר משאירים למתווכים למכור את הדירה, שיקולים רגשיים לא מנחים את המכירה. כבעלי מקצוע מיומנים, מתווכים הם מעין סוכני מכירות שהתמקצעו במכירת נכסים. הם לא מפגינים ייאוש או להיטות, הם לא מתרגזים או נעלבים מהערות של קונים פוטנציאליים על אלמנטים הדירה, והם עושים הכול על מנת שהקונים יקבלו את המחיר הטוב ביותר, כי אחרי הכול דמי התיווך נגזרים באופן ישיר מסכום מכירת הבית. ככל שהסכום המכירה גדול יותר, דמי התיווך יהיו גבוהים יותר בהתאמה.
  • פרסום מקיף של הדירהלוח נדל”ן, קבוצות פייסבוק, קמפיינים ממומנים בכסף, גישה למאגר ייחודי של מתעניינים (ראו סעיף 1), הדפסת שלטים לדירה – כל אלו הם רק חלק מהצעדים שנוקטים מתווכים על מנת לחשוף את הדירה לכמה שיותר מתעניינים, וחלק מהפרסומים האלו עולים כסף. יש להשקיע כסף למשל בהפקת שלט מכירה לדירה וגם בפרסום בעיתונים מסוימים ובלוחות נדל”ן מסוימים. לכן, יש לגרוע הוצאות אלו משכר הטרחה של המתווכים ולהבין שדמי התיווך אינם מגיעים במלואם לקופת משרד התיווך, שכן תהליך מכירת הדירה כרוך בהוצאות פרסום ושיווק, בנסיעות רבות, בהשקעת זמן וגם בהשקעת אנרגיה.
  •  דמי תיווך כוללים את טרחת המתווכים – העבודה של מתווכים רחוקה מלהיות קלה. הם מפרסמים את הנכס, מדברים עם מתעניינים רבים, הם יודעים כיצד לנפות ולזהות מתעניינים אמיתיים, הם מראים את הדירה מספר רב של פעמים למספר רב של רוכשים פוטנציאליים, הם עוקבים אחר מתעניינים ושומרים איתם על קשר, הם מנהלים משא ומתן בשם המוכרים ולעיתים הם עוזרים עם כל תהליך מכירת הדירה.

כאשר עובדים עם מתווכים נהנים גם מכישורי המשא ומתן שלהם, מהקטנת הסיכוי לבעיות חוקיות ומנהליות ובאופן כללי מתווכים הופכים את תהליך המכירה להרבה יותר קל, פשוט, ריווחי ומהיר.

על אף שיש דמי תיווך מקובלים במכירת דירה, האם ניתן להתמקח?

כפי שציינו בסעיף הראשון, ממש כמו בשוק החופשי, יש מקום למשא ומתן עם המתווכים על אחוז דמי התיווך, ויש בהחלט מקרים בהם מוכרים הגיעו להבנות עם משרדי תיווך. מוכרי דירות יכולים להתמקח במידה מסוימת על שיעור דמי התיווך. הרעיון הוא פשוט – ככל שכישורי המשא ומתן של המוכרים גבוהים יותר, כך גדל הסיכוי שהמתווכים יבואו לקראת המוכרים.

ניתן להחליט על כל מיני אפשרויות תשלום; יש מקרים שבהם מחליטים לחלק את עלות דמי התיווך ולהשית אותם גם על המוכר וגם על הקונה. יש מתווכים שמראש גובים פחות מ-2% מערך הדירה הנמכרת, גם מתן בלעדיות למשרד תיווך מסוים יכול בנסיבות מסוימות להוביל להפחתת שיעור דמי התיווך ועוד.

באדיבות אתר Homely Mls המשמש לוח נדל”ן לאלפי דירות בבלעדיות ממתווכים, מקווים שעזרנו ומאחלים לכם בהצלחה עם מכירת הדירה!

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
האבסורד

בכל שנה, עבודת המתווך נהיית יותר קטנה, בעבר המתווך היה צריך להדביק פיזית מודעות, היום הוא מעלה סטטוס
בעבר הוא היה צריך לבוא עם כל לקוח, היום הוא שולח תמונות, ורק לקוחות רציניים צריכים לבוא איתם,
מצד שני, ככל שמחירי הדירות עולים, המתווכים מרוויחים הרבה יותר, בעבר על עיסקה ממוצעת הם הרוויחו כ 15,000 שקל, והיום כ 35,000 שקל

המסקנה, תודיעו למתווך בקצרה, אני משלם 10,000 שקל בלבד, יהיו מספיק מתווכים שיסכימו
נקודה נוספת, ככל ותורידו ממחיר הדירה, את שכר המתווך, יהיה לכם יותר קונים מאשר עם כל הפרסומים של המתווך…
פשוט תפרסמו ביד 2.