המעגליות בעולם הפשע

בס”ד

מאת שרה דנש, סטודנטית 

ב -2017, בבתי הסוהר שהו בישראל 10,486 אסירים ועצורים פליליים, ומספרם הצטמצם ב- 2020 ל -9510 בלבד. כלומר, ירידה של כ-10%. יש לקוות שנתון זה מראה על שיפור המצב במדינה בתחום הפשיעה, לדעתי אין זה מחייב כלל.

במאמר זה אתמקד במעגליות שקיימת בעולם הפשע.

פרסום:

לאור ההיכרות שלי עם נוער אשר נכסף למעגלי פשע, כל אחד מהסיבות שלו, ראיתי את הקושי שלהם לצאת ממעגל זה.

נער שסביבתו ברובה מתעסקת בעשייה שאינה חוקית, במקרים רבים יגרר או יהיה זה שגורר לעולם הפשע.

מעגל זה יכול להתחיל בפשיעות קטנות שנוצרות ממצוקה אנושית כגון גניבות ממכולת ומתקדם לגניבות אופנים לשביל למכור ולבסוף למכירת דברים לא חוקיים בשביל להתפרנס כך מתגלגל עד שבשלב מסוים הנער נעצר והמדינה מכירה בו עבריין.

לנער נפתח תיק במקרה הטוב הוא משתחרר וסוגרים לא אותו על תנאי, במקרה הרע הוא נקלע לתקופה ומשתחרר אחריה. חלק מהמצבים הנער נשלך לפנימייה או להוסטל לחלופת מעצר ששם הוא אמור לקבל מסגרת משקמת שתעזור לו לרכוש כלים והרגלים שימנעו ממנו לחזור למעגל הפשע.

אך לא תמיד שולחים אותו למקום כזה, נערים נעצרים מספר פעמים ונקלעים בבתי כלא לצעירים מרצים את עונשים ומשתחררים, וברוב המקרים חוזרים שוב לכלא ועכשיו כבר לכלא של בגירם.

כאשר הם משתחררים קימת מערכת מסוימת אשר מעניקה להם שיקום. לפי הבנתי במקרים רבים מערכת זאת או לא מותאמת או מסיבות אחרות לא מצליחה להעניק את השירותים המתאים שיביאו לשיפור מצב האסיר וימנע ממנו לחזור לפשע. (חשוב לציין שיש עוד דרכים להגיעה לפשיעה הצגתי פה רק אחת מהם).

לאור זה שהשיקום אינו תואם את האסיר המשוחרר הכליאה בבית כלא לא הועילה אלא רק החמירה את המצב מכיוון שכעט בכל המקרים נער או הבגיר נכנסים לכלא שם הם מכירים עוד אנשים שנמצאים במעגל הפשע שיכולים לדרדר אותם לפשיעה אפילו חמורה יותר, בכלא האסיר צובר תסכולים ופערים כמובן תלוי בכמה זמן הוא ריצה. 

אסיר המשתחרר מהכלא מתקשה להשתלב בחברה, הוא מתקשה למצאו עבודה, הייתי אומרת שאפשר להבין מאיפה החשש להעסיק אסירים משוחררים, דבר זה גורם לכך שאדם חוזר לפשיעה כי הוא נמצא במצב נפשי לא טוב וגם כי הוא מרגיש שאין לא ברירה אחרת.

כך יוצא שלמרות שאדם ריצה את עונשו החברה לא סולחת לו. במקום שהכלא יעצור את האנשים שפגעו בחברה וימנע מהם להמשיך לפגוע בחברה שנית הוא רק עוצר אותם לתקופה קצרה כי הם חוזרים לכלא שנית ובמקרים רבים אפילו אופי הפשיעה נהיה חמור יותר.

חשוב להגיד שאין אני חושבת שהפתרון לפשיעה בארץ פשוט כל כך הבעיה היא רחבה יותר ודורשת התייחסות מעמיקה יותר במספר כיונים שונים. 

לדעתי אם הייתה יותר מודעות ורצון לשפר את מצב הפשיעה בארץ והיו משקיעים יותר בתוכניות שיקומיות בשביל לשפר באמת את המצב הפרטי של הפושע אז מטרת הכלא הייתה ממצעת את עצמה והמעגליות הייתה הפסיקה. חשוב לדעתי להשקיע בשיקום אסירים מכמה סיבות, הסיבה הראשונה היא שמגיע לכל אדם לקבל סיוע במצב של מצוקה, הסיבה שניה היא שכאשר נשקם את האסירים ונשלב אותם החברה בצורה טובה שהם לא יגררו שנית למצב של פשיעה וכך הפשיעה תרד והמעגל ישבר. אותם אסירים לא לחזרו שוב ושוב לבצע עבירות ומובן מאליו  שאחוזי הפשיעה ידרו.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments