השכלה גבוהה? לא לחד הוריות

מאת: אבישג שחר

נשים חד-הוריות המעוניינות לצאת ממעגל העוני ע”י רכישת מקצוע במוסדות להשכלה גבוהה לא זכאיות לקצבה מהביטוח הלאומי- סיפור אישי של סטודנטית חד הורית.

בעשורים האחרונים הולך ומתרחב מעגל המשפחות החד הוריות בישראל, הן מגרושים והן נשים שבחרו להביא ילד לעולם כנשים יחידניות. שיעור העוני במשפחות אלו גדול משיעור העוני במשפחות עם זוג הורים וילדים בכ- 5%, וזאת למרות שמרביתן של האימהות החד הוריות הן נשים עובדות. נתונים אלו עולים מתוך מאמרים וסקרים רבים הנערכים ע”י ביטוח הלאומי, רבות נכתב על הצורך להוציא משפחות אלו ממעגל העוני וגם רבות ההמלצות המחפשות דרך לאפשר להן חיים בכבוד ללא צורך להיתמך ע”י הביטוח הלאומי. ביניהם אפשר למצוא שתיים עיקריות – העלאות בגמלאות ועידוד למציאת עבודה, למרותן ש80% מהנשים הן עובדות וזה לא מחלץ אותן ממעגל העוני.

את המידע הזה מצאתי במאמרים שפורסמו ברשת האינטרנט ובהם חיפשתי המלצה אחת ספציפית, אותה לימדו אותי מגיל קטן שהיא גורם מכריע ליכולת השתכרות ורמת החיים גבוהה וזוהי- השכלה גבוהה, אותה לא ראיתי בין ההמלצות. כאם חד הורית לשני מתבגרים הרוצה לחיות בכבוד מבלי להצטרך לקצבאות המשאירות מתחת לקו העוני את הנעזרים בהם.

פרסום:

בחרתי לצאת ולרכוש לעצמי השכלה, אני סטודנטית שנה ראשונה לעבודה סוציאלית בבר אילן, חורקת שיניים בין העבודה, הלימודים, הבית והילדים. נלחמת על זכותי לנצח את המצב שנקלעתי אליו, מתוך ידיעה ברורה שהשכלה היא הדרך הטובה שמאפשרת למישהי שהסיכוי שלה ליצר אקזיט ולהתבסס בחיים הוא הסיכוי שהביטוח הלאומי יאפשר לכולנו לחיות על חשבונו, ועם ידיעה זאת, שאני עושה את המעשה הנכון לאפשר לי יציאה מהמעגל האינסופי שאני חיה בו ניגשתי לביטוח הלאומי בכדי לקבל השלמת הכנסה.

כן, אני יודעת זה אולי נשמע סותר לדברי הקודמים אודות קצבאות וחיים של כבוד. אבל כשמציבים שלוש שנים אל מול חיים שלמים של קצבאות זה נשמע הגיוני, מסכימים? אך להפתעתי דווקא היותי סטודנטית להשכלה גבוהה היא המונעת ממני לקבל את הקצבה, ואני נשארתי עם התהייה האם אכן הביטוח הלאומי עושה את כל המאמצים? או משתמש במיטב המוחות בכדי למצוא לנו הנשים החד הוריות מפלט החוצה, אל מעגל האנשים החיים בכבוד ממשכורתם.

אם תסתכלו סביבכם מעטות הנשים כמוני שבחרו לצאת וללמוד, למרות הסיכון הגדול ולמרות האפשרות הראלית לחלוטין שלא יתאפשר להן לשלם חשבונות ושקניית בגדים לעצמן תהפוך לפנטזיה. האם אין הגיון בכך שהמדינה תקצה משאבים מיוחדים לעידוד השכלה גבוהה ולא לחסימתה? ואל יענו לי אלו המתמצאים בחוק ויאמרו שהיחידות היכולות ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה ולקבל השלמת הכנסה הן החד הוריות, כי לכל חוק יש כוכבית,והפעם זאת אחת כזאת שמשאירה את רוב הנשים בחוץ כי רק חד הוריות שקיבלו 16 חודשים מתוך 20 חודשים שקדמו לתחילת הלימודים קצבה כלשהי מהביטוח הלאומי זכאיות, ואני ועוד רבות כמוני לא. בהתחשב בזה שהמדינה היא זאת שתצא נשכרת מהאפשרות שנשים אלו תהפוכנה למעמד בינוני משכיל ומשלם מסים אני מופתעת ותוהה איזה מטרה משרתת התעלמות מופגנת ולא הגיונית זאת ומקווה שבפעם הבאה שאחפש מידע על השכלה גבוהה וחד הוריות אמצא את ההמלצה הזאת בראש הרשימה.

הכותבת היא סטודנטית לתואר ראשון לעבודה סוציאלית בבר אילן ואם חד הורית לשניים.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments