כמה כסף וסוכר משפחה ממוצעת מוציאה על שתייה?

ישראל היא ארץ חמה ושותים בה הרבה, השאלה היא מה עוד אנחנו מכניסים לגוף לצד המים הנדרשים, וכמה זה עולה לנו?

קולה, פאנטה, תה קר, מיץ תפוזים, קולה דיאט, בירה, בירה שחורה, קפה והרשימה עוד ארוכה. רופאים ממליצים על שתיית מעל לשלושה ליטר מים ביום לגבר ומעל לשני ליטר לאישה. בארץ, רוב הציבור אינו שותה מספיק אך עדיין רוב האנשים שותים בממוצע יותר מליטר שתייה ליום, ליטר שכולל לא רק מים אלא גם רשימה ארוכה של מרכיבים שלא ממש בריאים לנו, או לכיס שלנו.

אז כמה זה באמת עולה לנו?

ישנם מספר כללי יסוד שחשוב לזכור: ראשית ככל שקונים שתיה קלה ליותר אנשים (ובפרט ילדים) כך ההוצאה החודשית על משקאות קלים עולה, בנוסף לכך המחירים בחנויות הנוחות בערים גבוהים יותר מהמחירים בחנויות רשת מוזלות ונוסיף לזה שככל שהבקבוק קטן יותר, כך המחיר לליטר גבוה יותר.

איך זה מיתרגם לכסף? משפחה ממוצעת מוציאה כמעט 90 ₪ בחודש על משקאות קלים (ועוד כ-43 ₪ בחודש על משקאות אלכוהוליים). העלות הזו יכולה להגיע גם ל-140 ₪ בחודש אם מדובר על משפחה בעלת שלושה ילדים. אם נסתכל על חלופה של שתיית מים במקום משקאות קלים החיסכון הוא ניכר וניתן לצמצם את ההוצאה הזו כמעט בשלמותה.

בואו נדבר לרגע על הסוכר

מכירים את הכוסות החד פעמיות האלו? הקטנות? בכוס חד פעמית קטנה של משקה קל ממותק לרוב יש קרוב לארבע כפיות סוכר. רופאים ממליצים להגביל את כמות הסוכר הנצרכת לתשע כפיות ליום לגבר ובערך 6-7 לאשה. כוס חד פעמית קטנה של משקה קל כוללת כחצי מכמות הסוכר המקסימלית ליום. כמה מאתנו שצורכים משקאות קלים באמת מגבילים את עצמם לכוס חד פעמית קטנה אחת ביום?

פרסום:

סוכר נמצא היום כתוסף במיני מזונות רבים, חלקם אפילו מזונות שלא היינו חושבים עליהם כמתוקים. דוגמה מצוינת לכך הם המרקים המוכנים. כמה באמת מודעים לתוספת הסוכר שיש במרק עוף, או לכך שמכניסים אותו כתבלין לשיפור טעמים של תבשילים ביתיים למשל? כאשר מצרפים את הסוכר שנמצא במשקאות קלים לסוכרים שנמצאים ביתר המזון שאני צורכים – כמות הסוכר הממוצעת שצורך האדם המערבי גדולה בהרבה מהגבול שאותו הרופאים מבקשים. סכרת סוג 2 היא מחלה קשה המורידה מאיכות החיים באופן ניכר. למרות הסכנה, שכיחותה של הסכרת עולה בעולם המערבי, הרבה מזה “בזכות” המשקאות הקלים הממותקים שנצרכים בקלות כה מרובה.

דיאט? חשבו שנית

משקאות הדיאט למיניהם מסוכנים אפילו יותר מהמשקאות הממותקים בסוכר. הממתיק הנפוץ ביותר הוא האספרטיים שמוכנס למשקאות בשילוב עם ממתיק נוסף ידוע פחות – אצסולפאם K. השפעת השילוב בין הממתיקים לא נבדקה ולא אושרה על ידי שום גוף כבטוחה.

ההיסטריה של אספרטיים מתחילה ברשלנות – חוקר שחיפש תרופה לאולקוס יצר חומר חדש וליקק את האצבע. הוא גילה שהחומר שהוא יצר מאד מתוק (פי 200 מסוכר). החברה שבה עבד ניסתה לשווק את החומר כבטוח לשימוש כממתיק מלאכותי במזון (לא לפני שניסו לשווק את החומר כמרכיב לנשק כימי), אבל החומר אושר רק לאחר 15 שנה בהסתמך על מחקרים שנעשו על ידי החברה שייצרה את החומר. כל המחקרים שמומנו על ידי החברה שייצרה את האספרטיים מצאו את החומר בטוח לשימוש, אבל רב המחקרים שבוצעו על ידי חוקרים עצמאיים דווקא מצאו את החומר כמסוכן. למרות הממצאים (ולאחר שראש מנהל המזון והתרופות התחלף) – החומר אושר לשימוש.

אחרי תחילת שיווק משקאות דייאט המבוססים על אספרטיים חל גידול במספר מקרי הסרטן (בעיקר סרטן הדם וסרטן המח). החומר מתפרק בטמפרטורות גבוהות ונמוכות ותוצרי הפירוק ידועים כרעילים ומסוכנים לאדם. משקאות דייאט חשופים במיוחד לסכנת פירוק גם בגלל העברתם בקיץ בטמפרטורות גבוהות מאלו הנדרשות לפירוק החומר (שלושים מעלות) וגם בגלל אחסונם במקרר בטמפרטורות נמוכות שגם הן גורמות לפירוק החומר. בין הסימפטומים הידועים של האספרטיים: כאבי ראש ומגרנות, סחרחורות, הקאות ובחילות, שינוי מצב רוח ודיכאון, בעיות ראיה, התכווצויות שרירים וחולשה, פריחה, בעיות שינה, בעיות זיכרון ועוד. החומר מסוכן במיוחד לחולי סכרת, נשים בהריון וילדים.

אז מה היה לנו עד עכשיו?

סוכר הוא תבלין אשר אינו בריא לנו ובמשקאות ממותקים, כידוע, יש המון סוכר. הישראלי הממוצע לא שותה כמות מספקת של נוזלים והכמות שהוא שותה לרוב מכילה משקאות ממותקים. למי שחיפשו מפלט במשקאות דיאט חשוב בשנית להדגיש שמשקאות דיאט בריאים אפילו פחות ממשקאות עם סוכר, בשל אי יציבותם הכימית של חלק מהתחליפים. בעיקר במדינה חמה כמו ישראל יש להקפיד לשתות, והרבה. שתיית מים תיטיב גם לבריאות שלנו וגם לכיס – שתייה מבר מים תקטין את ההוצאה החודשית בכמאה שקלים לחודש. במים כאמור אין לא סוכר ולא אספרטיים. שתיית מים מרובה מסייעת למנוע כאבי ראש, כאבי מפרקים, היא מייעלת את פינוי הפסולת מהגוף, משפרת את ביצועי הכושר הכושר הגופני שלנו, תורמת לוויסות טמפרטורת הגוף ועוזרת להשיג מראה עור לח  וזוהר. אז בואו נרים כוס מים לחיים – לרוויה.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments