מהו מס רכישה? מי צריך לשלם? ומתי?

כל אדם הרוכש נכס מקרקעין בישראל צריך לשלם מס. מס זה נקרא מס רכישה. יש מקרים מסוימים בהם יש פטור מלא או חלקי ממס רכישה וכן יש הבדל בין מס לדירה למגורים ומס לנכסים מסוגים אחרים. את המס משלמים לרשות המיסים דרך משרדי מיסוי מקרקעין המפוזרים ברחבי הארץ. 

מדוע חשוב לדעת על מס הרכישה הצפוי לנו לפני סגירת העסקה?

  • ראשית – לפני ביצוע העסקה אתם רוצים לדעת בדיוק את סכום ההוצאות שלכם על הנכס ואילו מס הרכישה הוא חלק מההוצאות הנוספות על מחיר הנכס. משהו שאתם בהחלט רוצים לכלול בחישובים שלכם.
  • כמו כן אתם רוצים לוודא אם אתם זכאים לפטור ממס רכישה. בין אם מדובר בפטור מלא או הקלה בתשלום מס חלקי – כדאי לבדוק זאת מול עורך דין מקרקעין שלכם.
  • לבסוף, כדי להשלים את עסקת המקרקעין צריך אישור שאין חוב חייב לענייני מס רכישה. במילים אחרות – אם שילמתם את המס שנדרשתם לשלם או קיבלתם פטור. 

איך רשות המיסים יודעת שרכשנו זכות מקרקעין?

לאנשים שחושבים להתחמק מרשות המיסים או להעביר את זה מתחת לרדאר – זה לא רעיון טוב וכמובן גם לא חוקי. על פי החוק, כל אדם הרוכש נכס מקרקעין בישראל מחויב בדיווח לרשות מקרקעי ישראל בדבר העסקה. יש למלא טפסים מסוימים אודות העסקה ובהם, בין היתר, לפרט אודות העסקה, הנכס, המחיר, מועד התשלומים, מועד החתימה והעברת הבעלות ועוד. לאחר מכן תונפק לכם שומת מס לענייני אותו נכס עם תשלום מס הרכישה שאתם נדרשים בתשלום. את השומה תצטרכו לשלם תוך 60 יום מיום העסקה. לעתים ניתן לבקש לשלם בתשלומים או לדחות מעט את התשלום באישור המנהל במשרד הקרוב לביתכם ממנו תוכלו לבקש את הדחייה.

כמה מס רכישה צריך לשלם?

ובכן כפי שאמרנו – המס עבור דירה למגורים הוא מס מדורג ואילו מס עבור נכסים אחרים הוא קבוע. המס עבור נכסים שהם לא דירה למגורים, דהיינו: מגרש, קרקע, חנות, משרד וכד’ – יהיה 6% מסך העסקה. מס רכישה עבור דירה למגורים יהיה מדורג. עבור דירה ראשונה למגורים מדרגת המס הראשונה תהיה 0%, כלומר פטור ממס רכישה לדירה למגורים הנרכשת עד לסכום של 1,747,865 ₪ (נכון לשנת 2021). לאחר מכן מדרגת המס הבאה תהיה 3.5%, לאחר מכן 5%, 8% ו-10% ככל ששווי הנכס הולך ועולה. עבור דירה שנייה ומעלה (כלומר דירה הנחשבת להשקעה) מדרגת המס הראשונה תתחיל מ5%. 

לפרטים נוספים, ליווי בעסקת מקרקעין וחישוב מס הרכישה שלכם כדאי לשכור את שירותיו של עו”ד מקרקעין מקצועי ומנוסה בתחום. אנו ממליצים לבקר בקישור הבא: https://www.amitvered.co.il/%D7%9E%D7%A1-%D7%A8%D7%9B%D7%99%D7%A9%D7%94/ זהו האתר של עורך דין עמית ורד, הנחשב בעיני רבים לטוב ביותר בתחום.

פרסום:
פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments