מחקר מצא: מעשני קנאביס נהנים יותר מהחיים

לא בטוח שזה יפתיע אתכם, אבל במחקר בן אלפי משתתפים נמצא שצריכת קנאביס גורמת ליהנות מהחיים.

המחקר, שנערך בברזיל שעסק בבריאות הנפש ובאיכות החיים של צרכי קנאביס, פורסם בשבוע שעבר בכתב עת מדעי Journal of Psychiatric Research.

מחקר ששינה את פני התמונה

לא מעט מחקרים נעשו בשנים האחרונות בנוגע לצריכה של קנאביס, וככל שהצמח הפך לנפוץ וחוקי ביותר מדינות, כך גברה הסקרנות בנוגע להשלכות השימוש.

רוב המחקרים נבעו מאג’נדה מסוימת, וחלק מהם אף מומנו על ידי חברות בעלות אינטרסים מנוגדים כדוגמת חברות תרופות וחברות טבק, שהיה להם אינטרס כלכלי מובהק להוכיח שהקנאביס לא באמת עוזר אלא להיפך.

פרסום:

עד שהגיע המחקר הזה ושינה את פני התמונה.

המגמה החלה לפני מספר שנים. קנאביס הפך לחוקי בעוד ועוד מדינות, לא רק ככלי טיפולי אלא גם ככלי פנאי. כן, לעשן קנאביס אחרי יום עבודה, “סתם בשביל הכיף”, במרפסת. יש מקומות שבהם זה חוקי לגמרי.

גם בישראל עושים את הצעדים לכיוון זה, כדי להפוך את הקנאביס לחוקי לא רק לצרכים רפואיים.

כבר אפשר לומר שצרכנים שמשתמשים בקנאביס לשימוש עצמי לא מוצאים את עצמם כל כך מהר טוענים בפני שופט.

צעד אחר צעד – כך בוצע המחקר

7,405 איש, גברים ונשים, נדרשו לסווג עצמם בשאלון באחת מהקבוצות הבאות: לא משתמשים בקנאביס / משתמשים מדי פעם / משתמשים קבועים וכן משתמשים דיספונקציונליים, כלומר משתמשים שמצהירים על עצמם שהם צורכים קנאביס באופן קבוע עד שזה משפיע על תפקודם.

בהמשך, הם ענו על שאלות בתחום בריאות הנפש. נתון מעניין הוא שהמשתמשים הדיספונקציונליים, כלומר אלה שהעידו שהשימוש הקבוע בקנאביס השתלט לרעה על חייהם – סיפרו על מדדי בריאות נפשית נמוכים.

אחריהם הייתה הקבוצה שאינה צורכת קנאביס כלל. הקבוצה המאושרת ביותר היא הקבוצה שציינה כי היא צורכת קנאביס באופן קבוע ואחריה הקבוצה שהיא צורכת קנאביס מדי פעם.

סיגריית קנאביס (צילום מתוך: shutterstock)

קשר סטטיסטי ולא סיבתי: האם יכול להיות שמי שפונה לעשן קנאביס מאושר מלכתחילה?

בגלל שהמחקר בדק קשר סטטיסטי ולא סיבתי, לא ניתן לדעת האם מלכתחילה מי שפנה לעשן קנאביס הגדיר את עצמו אדם מאושר יותר, או שהפך לכזה בעקבות העישון.

עם זאת, מעשני קנאביס נתפסים פעמים רבות כבעלי תדמית של אנשים שמנסים “להרים את עצמם”, ועל כן יתכן שהעישון הוא מה ששיפר את מצבם.  

כך או כך, התוצאות החד-משמעיות הן באחוזים גבוהים לטובת קבוצת המעשנים (מדי פעם וקבוע), כך שגם אם היו חריגות – הן שוליות בהשפעה שלהן.

זהו אחד המחקרים הבולטים בשנים האחרונות, שלא רק שהוא מציג את ההשפעה הבריאותית הטובה של הקנאביס לאנשים החולים במחלות שונות, אלא גם שם  זרקור על ההנאה הנפשית של המעשנים.

תסמינים של דיכאון וחרדה

בין השאלות שנשאלו במסגרת המחקר, הייתה כמובן נגיעה גם לעולם החרדה והדיכאון.

צרכנים המעשנים קנאביס באופן קבוע דיווחו שהם חווים תסמיני דיכאון בכ-20% פחות מקבוצת האנשים שאינם מעשנים כלל.

בתסמיני חרדה – הפרש של 25%. צרכני הקנאביס, כך משתמע, חווים חיים שמחים יותר ופחות מתוחים.

הקבוצה שאינה מעשנת כלל והקבוצה שמעידה על עצמה שאיכות חייה נפגעה בעקבות עישון מאסיבי מציגות נתונים דומים.

צמח הקנאביס (תמונה מתוך: pexels.com)

חוק הקנאביס בישראל

ובינתיים בישראל, בחודש אוקטובר עבר בהצעה טרומית החוק להסדרת שימוש בקנאביס למטרות רפואיות, כדי להקל את השימוש בקנאביס בקרב חולים כדי להקל על מצוקתם, בין אם אלה חולים הנמצאים תחת טיפולי כימותרפיה ובין אם מטופלים הסובלים מדיכאון או חרדה.

כמו כן, בשנתיים האחרונות החוק לאי הפללה עבר, ומשמעותו שצרכן קנאביס פרטי כבר לא ימצא עצמו מול שופט.

המערכת חומלת וסבלנית יותר כלפי צרכני קנאביס שמעשנים להנאתם בכמות סבירה. שרן השכל, יוזמת חוק הקנאביס אמרה כי היא לא תנוח עד שנעבור ללגליזציה מלאה – בה כל אדם בגיר יוכל לעשן להנאתו, לאחר שעבר הדרכה.

.

.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments