מחקר בדק: זה מה שעשר דקות ריצה עושה למוח שלנו

למרות ידיעות אלה, מחקרים אודות היעילות של פעילות גופנית ממשיכים להתקיים כל הזמן במטרה לשפוך אור על התרופה הטבעית שנגישה לכל אחד מאיתנו.

אך בכל הנוגע לריצה – תמיד היו מי שחלקו על היעילות.

המחקר שביקש להבין מה קורה בקליפת המוח הקדמית בזמן ריצה

ריצה נחשבת לאחת הפעילויות הנגישות והפשוטות לביצוע.

מלבד נעליים ומשטח ריצה נוח – היא לא מצריכה מאיתנו הכנה מיוחדת. טוב, כן צריך קצת כושר.

פרסום:

ריצה היא פעילות גופנית מאומצת, ובגלל היותה כזאת היא לא מתאימה לכולם – היא מצריכה כושר גופני ברמה סבירה ואם אתם לא בעלי כושר גופני, תמיד מומלץ להתחיל מהליכה מהירה.

עם זאת, יש מי שמאמין שריצה פחות בריאה מהליכה, בעיקר בכל הקשור לבריאות הברכיים. אך ככל שמקפידים על חימום נכון, נעליים איכותיות ומשטח ריצה (בין אם על ההליכון ובין אם בחוץ) מישורי וחלק – לא נמצאו עדויות לכך שריצה פוגעת בבריאות. דווקא הפוך.

ולא תאמינו מה 10 דקות של ריצה יכולים לעשות לכם.

במחקר שנערך באוניברסיטת טסוקובה ביפן ביקשו החוקרים לבדוק מה קורה במוח במהלך ריצה מתונה של 10 דקות, ולצורך זאת בחנו את קליפת המוח הקדם-מצחית שאחראית על תפקודים ביצועיים – מזיכרון וריכוז ועד ליכולת שיפוט וקבלת החלטות מהירה, וכן אחראית גם על ויסות מצב הרוח שלנו, החשוב כל כך לחיים תקינים.

ריצה בחוף הים (תמונה מתוך: Pexels.com)

המחקר מצא: פעילות מוגברת באזור האחראי על מצב הרוח

בתוצאות המחקר, החוקרים גילו שבמהלך ריצה מוגברת זרימת הדם אל קליפת המוח הקדם-מצחית, מה שגורם לשיפור מצב הרוח ולשיפור בתפקוד הקוגניטיבי.

הבחירה בפעילות הריצה לצורך המחקר נבעה מכך שבמהלך ריצה אנחנו נדרשים לפעילות יוצאת דופן של המוח, ובפרט של המוח הקדמי.

“במהלך ריצה אנחנו נדרשים לתאם בין שיווי משקל, תנועה והאצה, מה שדורש מהמוח שלנו ביצועים משמעותיים”, מציין הידקי סויה, ביוכימאי שלקח חלק במחקר.

“בגלל זרימת הדם ופעילות הנוירונים המוגברת באזור קליפת המוח הקדם מצחית, נוצרים תפקודים אחרים וחיוביים שנובעים מאותו אזור במוח”.

במהלך ריצה, מוגברת זרימת הדם אל קליפת המוח הקדם מצחית, מה שגורם לשיפור מצב הרוח

לחשוב מהר יותר ולחוש מאושרים

תוצאות המחקר הצביעו באופן חד-משמעי כי נבדקים לאחר ריצה דיווחו על מצב רוח טוב יותר והגיבו בצורה מהירה וחדה יותר לשאלות החוקרים, מאשר נבדקים שהיו בזמן מנוחה.

אחת הבדיקות שביצעו הנבדקים במבחן לאחר הריצה הוא מבחן מילים הצבועות בצבע שונה. למשל: המילה כחול עשויה להופיע באותיות כתומות, והנבדקים נדרשים לומר מהו צבען של האותיות במהירות.

כאמור, נבדקים שסיימו ריצה – היו חדים ומהירים יותר, כתוצאה מזרימת דם מוגברת לחלקים החשובים במוח.   

בחינה (תמונה מתוך: Pexels.com)

בשורה מפתיעה: אנחנו לא זקוקים לפעילות גופנית ארוכה

אחד התוצרים הטובים מהמחקר, שעבור לא מעט אנשים מהווה בשורה של ממש, הוא העדות לכך שאנו לא צריכים לעשות פעילות גופנית ארוכה כדי ליהנות מההשפעות המיטיבות שלה.

גם פרק זמן קצר מספיק כדי לשפר את מצב הרוח שלנו ואת יכולותינו הקוגניטיביות.

עם זאת, כדי שהפעילות תהיה קצרה ואפקטיבית – היא נדרשת להיות מאומצת מהרגיל.

הליכה מהירה, לצורך העניין, לא בהכרח תהווה חלופה לריצה מתונה כשהיא מבוצעת למשך 10 דקות בלבד.

לאור תוצאות אלה, לא מן הנמנע שמידע זה יסייע בהמשך למוסדות לימודים בעולם, עכשיו כשאנו יודעים שלאחר ביצוע של פעילות גופנית קצרה אך מאומצת – אנחנו חושבים טוב ומהר יותר.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments