משבר הקורונה העביר את המשקיעים לזירת הרפואה הדיגיטלית ורפואה מרחוק

מאז משבר הקורונה עולם ההשקעות ושוק ההון פונה יותר ויותר לזירת הבריאות דיגיטלית עם שנת שיא של השקעות בתחום בשנת 2020 והמשך המגמה בשנת 2021

אחת התובנות המהותיות שהתגבשה כתוצאה ממשבר הקורונה העולמי, היא שתחום הרפואה הדיגיטלית ורפואה מרחוק אינו עוד בגדר המלצה, כי אם דרישה הכרחית.

הסגרים, ההגבלות, החשש להידבק במחלה, הובילו לכך שאנשים רבים נמנעו ככל האפשר מלהגיע לקופות החולים, במיוחד אוכלוסיות בסיכון, ביניהן: קשישים, חולים במחלות אקוטיות וחולים כרוניים. באופן פרדוקסלי, דווקא אותם הזקוקים ביותר לשירותים הרפואיים הם באוכלוסיית הסיכון הגבוה, ונדרשים להתרחק מסביבה רפואית אף יותר.

“ההימנעות מהגעה לבדיקה רפואית הביאה לכמה אירועים דרמטיים, ביניהם: מקרי מוות של אנשים שחששו להגיע למיון כשהרגישו לא טוב, חולי סרטן שנמנעו מקבלת טיפול בבתי החולים וכתוצאה מכך מחלתם החריפה, וכמובן חולי קורונה שנדרשו להישאר בביתם ככל האפשר על מנת שלא להדביק אחרים” אומר ד”ר יובל בלוך, מנכ”ל קרן אינפיניטי מדיקל הנסחרת בבורסה ומשקיעה בחברות מו”פ מתחום הרפואה הדיגיטלית, “כתוצאה מכל אלו, הודגש הצורך בחיזוק היכולות של שירותי רפואה דיגיטלית ורפואה מרחוק”.

פרסום:
ד”ר יובל בלוך צילום: אלכס ברונטפיין

כיצד זה השפיע על האופן בו ממשלות ברחבי העולם התייחסו למצב?

“פתרונות בתחום הרפואה הדיגיטלית היו עוד קודם, הקורונה לא המציאה אותם, אבל היא בהחלט העצימה אותם והציבה אותם במרכז ובראש סדר העדיפויות” אומר ד”ר בלוך, “ממשלות בכל העולם תומכות ומקדמות טכנולוגיות ושירותי בריאות דיגיטליות כחלק מאסטרטגיית בריאות חדשה הכרחית. ספקים מרכזיים של שירותי בריאות מתחילים גם הם להבין, שאם לא יאמצו פתרונות רפואה דיגיטלית ורפואה מרחוק, הם לא יוכלו לספק שירות.

“מכאן זה עבר מהר מאוד אל עולם ההשקעות. המשקיעים הבחינו בנהירה לזירת הבריאות הדיגיטלית, והחלו לפנות לשם גם ולהשקיע בטכנולוגיות בתחום”.

מחקר שפורסם באפריל השנה ע”י Mobihealthnews חשף, כי הושקעו 7.1 מיליארד דולר ברבעון הראשון של שנת 2021, בחברות הפועלות בתחום הבריאות הדיגיטלית. זאת לעומת 2.9 מיליארד דולר שדווחו ברבעון הראשון של שנת 2020. המחקר אף פירט 99 חברות הפועלות בזירת הבריאות הדיגיטלית ואת סך ההשקעות בהן.

חברת RO המספקת שירותי טיפול וירטואלי ישירים לצרכן והזמנת מרשמים לתרופות בדואר, קיבלה השקעה של 500 מיליון דולר מהקרנות: General Catalyst, FirstMark Capital ,TQ Ventures.

כך לדוגמה על פי דוח המחקר, חברת DXY המספקת פלטפורמה מקוונת לספקים, ארגוני בריאות וצרכני בריאות, זכתה אף היא להשקעה של 500 מיליון דולר מ- Trustbridge Partners, Tencent Investment and GL Ventures. חברת insitro המשתמשת בבינה מלאכותית לגילוי תרופות זכתה להשקעה של 400 מיליון דולר מ- Canadian Pension Plan Investment Board  ומשקיעים נוספים.

“שנת 2020 היתה ללא ספק, שנת מיזמי הרפואה הדיגיטלית”, אומר ד”ר בלוך, “תחום הרפואה הדיגיטלית חווה שנת שיא שטרם היה כמותה. סקרים שנעשו ברחבי העולם הראו, כי המימון למיזמי רפואה דיגיטלית עלה ב- 72% לעומת שיא השיא בשנת 2018. סך המימון לבריאות דיגיטלית הגיע לשיא של 26.5 מיליארד דולר בכל הזמנים, ושנת 2021 עשויה בהחלט לשבור שיא נוסף”.

כיצד מתהווים טרנדים של השקעות בתחום מסוים?

“מגמות השקעה בשון ההון יכולות להתפתח בצורה הדרגתית או בהתפרצות מהירה של טרנדים חדשים” אומר ד”ר בלוך, “אולם כשמסתכלים על תחום הבריאות הדיגיטלית, מבחינים כי מדובר בשוק המורכב בעיקרו ממשקיעים וותיקים ומנוסים בתחום הרפואה והבריאות, המבינים את ההזדמנויות ואת הסיכונים ובוחרים להשקיע שם. משקיעים רבים שסימנו את תחום הרפואה הדיגיטלית ככזה שייצר רווחים עצומים והשקיעו בו עוד קודם, קוטפים את הפירות עכשיו. אני מאמין שהשוק הזה עוד לא מיצה את עצמו ונמשיך לראות גם בשנים הקרובות המשך של הצמיחה והשגשוג”.

מה יזמים צריכים לקחת בחשבון בעתיד הקרוב, מבחינת הפיתוחים?

“אנחנו פוגשים יזמים רבים שעובדים על פתרונות טכנולוגיים נפלאים למגוון רחב של בעיות נקודתיות. אני מאמין שבשלב הבא, שיגיע בשנים הקרובות, נראה מגמה של אינטגרציה של הפיתוחים הבודדים לפלטפורמות שמרכזות מגוון יישומים לכדי פתרון כוללני, מקצה לקצה, למצבים רפואיים מורכבים. בתחום הרפואה מרחוק קיימת תלות ויחסי גומלין בין חברות הטכנולוגיה וספקי השירות. כבר היום אנחנו רואים צעדים ראשונים של פיתוח שרותי רפואה בבית, ואני מאמין שעם התקדמות השירותים יבשילו גם המוצרים הטכנולוגים שתומכים בהם”.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments