שופטים נגד שוטרים: המקרים בהם בית המשפט נוזף במשטרה על פעולות בלתי חוקיות

עיתונאים, מנהיגי מחאה, יועצים פוליטיים ומנכ”לים של משרדים ממשלתיים: מדינת ישראל סוערת בעקבות חשיפת עיתון “כלכליסט” על פריצת המשטרה לטלפונים ניידים ללא צו שופט, וכפי שזה נראה – אפילו מבלי שיש חשד ממשי לפלילים.

מי שעוקב אחר המתרחש בזירה המשפטית, ודאי יודע שהמשטרה לא פעם נופלת בדרך בה היא אוספת ראיות, וכשהיא מגיעה לבית המשפט, לאחר חודשים ארוכים של ניהול חקירה ובניית תיק – היא פשוט מגולגלת מכל המדרגות.

איך רודפים אחר הצדק?

“צֶ֥דֶק צֶ֖דֶק תִּרְדֹּ֑ף” הוא משפט תנכ”י מספר ‘דברים’, בו העם מתבקש לבנות ולהקים מערכת משפט ולמנות שופטים ושוטרים שישמרו על הצדק כאשר הם יגיעו לישראל.

אך גם עשיית צדק צריכה להיעשות בדרכים צודקות, ואחד התחומים החשובים ביותר בעולם המשפט הוא זכויות נחקרים, חשודים ונאשמים.

פרסום:

לשם כך, ישנם חוקים ברורים בדבר איסוף ראיות ואופני חקירה, משתי סיבות עיקריות: שמירה על כבודו של אדם, וראיות איכותיות ככל הניתן, שכן אדם עלול להודות או להעיד עדות שקר כדי לשמור על פרטיותו.  

במהלך השנים האחרונות התרחשו עשרות מקרים של פסילת ראיות ופסילת עדויות שהושגו באופן בלתי חוקי, עד כדי זיכוי מוחלט בתיקים של הרשעה בטוחה ועונשי מאסר. הנה כמה מהמקרים הבולטים.

השופט נתן צו חיפוש מוגבל – השוטר בחר להרחיב

ב-29 בספטמבר 2019, הגישה המשטרה לבית המשפט צו לחיפוש בדירתו, ברכבו במחשב הנייד ובטלפון הנייד של אבי טקלו, צעיר בן 21 שנחשד באותה העת בעבירות רכוש.

הצו הוגבל לחיפוש במועד אחד, כלומר צו שלא ניתן לעשות בו שימוש חוזר, וכן לחיפוש שייעשה על ידי מומחה בלבד.

אך השוטרים, שלקחו איתם לתחנת המשטרה שני טלפונים ניידים של טקלו, לא הסתפקו בחיפוש במועד התפיסה, ובחרו להעמיק את החיפוש בטלפונים פעם נוספת, ולא על ידי מומחה כפי שנקבע בצו.

בחיפוש הנוסף הם גילו שמלבד עבירות רכוש עבורן קיבלו את הצו מלכתחילה, אבי טקלו סוחר בסמים באפליקציית טלגראס.

עבירות הסמים הללו נכנסו לכתב האישום, אך למרבה התדהמה, בית המשפט פסל את הראיות שהושגו בגלל חריגה מהצו, והצעיר לא נשפט על עבירות סמים כלל.

החוקר התחזה למחזר – בית המשפט פסל את הראייה

כל מי שהגיש תביעה כנגד חברת ביטוח, מכיר את השיטות שלה להתחמקות מתשלום. אך מקרה כזה – אפילו בית המשפט לא יוכל היה לשאת.

אישה שהגישה תביעה נגד חברת ביטוח בגין התפרצות מחלת הפיברומיאלגיה לאחר תאונת דרכים, נאלצה להתמודד עם אירוע חריג במיוחד: חוקר פרטי מטעם חברת הביטוח התחזה למחזר, ועל ידי הרעפת מחמאות ותשומת לב מיוחדת ניסה להוציא ממנה בטלפון פרטים אודות התאונה ומצבה הרפואי.

אלא שבית המשפט ראה את החדירה לפרטיות בחומרה, והחליט לפסול את ההקלטה.

בהחלטתו כתב השופט כרמי מוסק: “יש לראות בחומרה את מעשיו של החוקר, שחדר במרמה לפרטיותה של המבקשת… על בית המשפט להציב גבולות ברורים בעניין ולדחות כל ניסיון של הגשת ראיות שהושגו תוך הפרה של הגנה על הפרטיות”.

הקטין לא פגש עורך דין – בית המשפט פסל את ההודאה

בחודש ינואר 2019 נערך משפטו של קטין באשמת הצתה של כנסייה ונזק לרכוש שביצע בשנת 2015. הקטין, שנעצר במסגרת חקירה רחבה יותר לאיתור תשתית הטרור ברצח משפחת דוואבשה בדומא, לא קיבל את זכותו להיוועץ עם עורך דין.

הוא אמנם הודה בהצתה במהלך החקירה, אך בהמשך טען כי הופעל עליו לחץ לא סביר.

בית המשפט פסל את הודאתו, וטען כי “לא ניתן לשלול טענת הנאשם כי במהלך חקירת השב”כ הופנתה כלפיו אלימות”. 

864 גרם קנאביס נתפסו – אך התיק נסגר

בית משפט השלום ברמלה זיכה בחודש ינואר 2021 את תושב המושב ישרש מאחזקת 864 גרם קנאביס, והכל בגלל בלבול בצו החיפוש.

המקרה החריג התרחש כשהמשטרה קיבלה צו לחיפוש בביתו של אדם המתגורר במתחם קרוואנים במושב, אך בגלל שהיא לא ידעה בדיוק את מיקום הקרוואן המיועד, היא התבססה על תצלום אוויר.

בטעות פרצו השוטרים לקרוואן הלא נכון, ונדהמו לגלות כמעט קילו של קנאביס, מכשיר שקילה ייחודי ושקיות חלוקה.

גם כשהבינו השוטרים שהם נמצאים בקרוואן הלא נכון ושהם חורגים מן הצו שניתן להם, המשיכו בפעולתם ואף החליטו למנות את הנוכחים במקום כעדים בניגוד לרצונם.

באופן לא מפתיע, בית המשפט זיכה את הנאשם והתיק נגדו נסגר: “נחצו קווים אדומים על ידי המשטרה בביצוע של חיפוש בבית הנאשם, זאת מבלי שעלה כל חשד כלפיו ובניגוד לחובה לקבל הסכמה מדעת”, כתבה השופטת רבקה גלט, והוסיפה כי מדובר במקרה המשקף בעיה מערכתית של חור הבנה לגבי גבולות סמכויותיהם של שוטרים.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
הרצל

הנה החוליה החלשה. שופט צריך להעניש את השוטר/משטרה על עבירה על החוק. בגלל שאף אחד לא פועל נגד ומסתפק בנזיפה שעוברת ליד האוזן. הגענו למצב של הפעלת פגסוס באופן לא חוקי. הנה קבלו התנהלות…