ארכיאולוגים ליום אחד: בואו למצוא אוצרות בחפירות של רשות העתיקות

החודשים האחרונים היו חודשים רוויים בתגליות של רשות העתיקות.

ממבנה יין בן 2,500 שנים ועד לחותמת נדירה מימי בית המקדש, נראה שהאוצרות החבויים מתחת לרגלינו ומספרים את הסיפור של ארץ ישראל מבקשים לפרוץ החוצה.

אם בוער בכם להיות חוליה בשרשרת ולמצוא פיסות מהעבר, ברשות העתיקות מאפשרים לכם להפוך לארכיאולוגים ולו ליום אחד, ולהצטרף אליהם לפעילות חפירות התנדבותית.

בשבוע שעבר, ליאל קרוטוקופ, בת 11 מפתח תקווה, מצאה תגלית נדירה באתר סינון העפר בעיר דוד שבירושלים.

פרסום:

מטבע מכסף טהור בן 2,000 שנים

ליאל קרוטוקופ, בת 11 מפתח תקווה, השתתפה בסינון עפר שמפעילה רשות העתיקות בעמק צורים – הגן הלאומי, עפר שמוצא מן האדמה בעיר דוד הסמוכה לכותל ונשפך אל תוך מסננת גדולה.

ליאל, שהגיעה עם הוריה לפעילות הסינון, מצאה בין האבנים הקטנות את המטבע המרגש המתוארך לתקופת בית שני, לפני כ-2,000 שנה.

“שפכנו את הדלי עם העפר על המסננת, ותוך כדי שסיננו את האבנים שהיו בתוכו, ראיתי משהו עגול”, היא סיפרה. “בהתחלה לא ידעתי מה זה, אבל זה היה נראה שונה מכל שאר האבנים. אבא שלי הביא את המטבע לאחת העובדות, והיא הראתה את זה לארכיאולוג. הוא הסתכל על זה ואמר שזה מטבע מכסף שצריך לעבור ניקוי. מאוד התרגשתי”.

מטבע הכסף ועליו גביע עם הכיתוב: “שקל ישראל” והאותיות: ש”ב. (צילום: אליהו ינאי, עיר דוד)

מטבעות יש בשפע. מה מיוחד במטבע הזה?

מטבעות מתקופות שונות בהיסטוריה הם ממצא לא נדיר במיוחד, ולעיתים אפילו לא צריך לחפור עמוק בשביל למצוא אותם.

אבל במטבע הזה, היה משהו מיוחד. לאחר שנשלח למעבדות של רשות העתיקות ועבר תהליך כימי לצורך ניקוי, התבררה משמעותו האמיתית.

המטבע הוא מתקופת המרד הגדול: בצדו האחד תיאור של גביע עם הכיתוב “שקל ישראל”, ובסמוך לו מופיעות האותיות ש”ב המבטאות את השנה – “שנה ב'”, שהיא השנה השנייה למרד הגדול – השנים 67-68 לספירה, לפני כמעט 2,000 שנים.

בצדו השני של המטבע מופיע הכיתוב העברי “ירושלים הקדושה”. אך מה שהופך את המטבע לנדיר ומיוחד באמת, זה העובדה שהוא עשוי כסף אמיתי.

עד היום, התגלו בחפירות הארכיאולוגיות רק כ-30 מטבעות עשויים כסף אמיתי מתקופת המרד הגדול.

ראש ענף מטבעות ברשות העתיקות, ד”ר רוברט קול, ציין כי מדובר בכסף באיכות גבוהה מאוד, שבאותם ימים ניתן היה למצוא רק בבית המקדש, מה שמלמד בזהירות שמקורו של המטבע הוא בבית המקדש עצמו.

עוד באתר סינון העפר עמק צורים: חותם ראשון מסוגו בעולם

פריט נוסף שהתגלה בפרויקט סינון העפר לפני שלושה שבועות בלבד הוא חותם ראשון מסוגו בעולם מתקופת בית המקדש השני ששימש לחתימה ואשרור מסמכים וסחורות.

החותם נענד כטבעת בעזרת חוט מתכת שהוכנס בתעלה שלו, והוא בגוונים של סגול ולילך. הוא עשוי אבן יקרה מסוג אחלמה.

מה שמיוחד כל-כך בחותם הוא הציור-חריטה על האבן: ציפור, ככל הנראה יונה, ולידה ענף. האינסטינקט הראשוני הוא לחשוב על ענף של עץ זית, אך לאחר עבודת מחקר מעמיקה של רשות העתיקות בזיהוי הענף החריג והבלתי מוכר, נמצא שמדובר ככל הנראה בצמח בושם האפרסמון, ממנו הופקה הקטורת לבית המקדש.

חותם מתקופת בית שני. חפשו את הציפור והענף (צילום: אליהו ינאי, עיר דוד)

בואו להיות ארכיאולוגים ליום אחד, בלי ניסיון וידע קודמים!

פעילות החפירות וסינון העפר היא תהליך מרגש, לא רק בשביל החוקרים והחופרים המקצועיים אלא בשביל רבים מאזרחי המדינה שמתרגשים בכל פעם מחדש מהממצאים ההיסטוריים.

רשות העתיקות, שמודעת לרצון של רבים לקחת חלק בפעילות החפירות המתקיימת בארץ, מאפשרת להתנדב בשטח – לבודדים, לקבוצות וגם למשפחות.

כאן, באתר של רשות העתיקות, תוכלו למלא את הפרטים שלכם ולקבל מידע אודות אתרי התנדבות בהם תוכלו לקחת חלק בחפירות, ולהיות ארכיאולוגים ולו ליום אחד.

פעילות חנוכה לכל המשפחה: סינון עפר בעמק צורים

אם גם אתם רוצים למצוא מטבעות, חותמות, תכשיטים ופריטים עתיקים שמספרים את הסיפור של כולנו, רשות העתיקות מציעה בילוי חנוכה במסגרתו תוכלו לקחת חלק בפעילות סינון עפר בעמק צורים השוכן בסמוך להר הזיתים בירושלים.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments