הרבה מעבר ל-H: עשר עובדות מפתיעות על ענקית הרכב יונדאי

היא הוקמה בתור חברת בנייה, דגם הספורט האהוב שלה הפך ללהיט בישראל בזכות משחק מחשב ותחת מכסה המנוע, תמצאו טכנולוגיית הנעה שתחליף את החשמל. הנה כמה עובדות מפתיעות ומרתקות על ענקית הרכב “יונדאי”

אורן הדר

הנהג הישראלי מכיר היטב את יונדאי: סטודנטים אוהבים את ה-i10 הקטנה והנגישה, מגרשי הליסינג מרוצפים ביונדאי אקסנט לבנות המבהיקות בשמש, משפחות רבות חובקות יונדאי i25 חדשה או משומשת, או יונדאי איוניק היברידית או חשמלית וכמעט בכל שכונה בארץ יש קשיש המחזיק ביונדאי בת עשרים, שעדיין נוסעת היטב. התמונה דומה בשווקים תחרותיים רבים ואפילו בארה”ב, מחזיקה יונדאי כמעט 10% מנפח השוק ובולטת במיוחד בקטגוריית ההיברידיות.

אבל בענקית הרכב הקוריאנית יש הרבה מעבר ליתרונות כמו חיסכון משמעותי במחיר ובדלק, היצע דגמים נרחב וטכנולוגיות בטיחות מוכחות. מדובר בחברה פורצת דרך וגבולות ומפתיעה, מצעדיה הראשונים בשנות הארבעים ועד לזינוקים הטכנולוגיים של ימינו. הנה עשר עובדות מעניינות ומפתיעות במיוחד אודותיה וכדאי להכיר.

פרסום:

1. שמה וסמלה אינם מה שאתם חושבים

חברת יונדאי לא קרויה על שם מי שהקים אותה או האזור בו היא צמחה ומשמעות השם בקוריאנית מסורתית הוא למעשה “מודרניות”. הלוגו שלה מציג את האות H, אבל לא רק: הוא נועד לסמל שני אנשים הלוחצים ידיים כסמל לעסקה טובה ובנוסף, נוטה לצד ימין כדי לסמל מוכר הנוטה אל צד הקונה. מבחינת יונדאי, לוגו זה אינו מהווה סתם סמל נחמד וכשמסתכלים על חייו של האדם שייסד אותה, גם מבינים מדוע. 

2. ענקית הרכב נולדה בתור חברת בנייה 

את יונדאי הקים צ’אנג ג’ו-יאנג, בן למשפחת חקלאים ענייה בצפון המדינה. עוד בילדותו גילה חוש חד לעסקים כשהלך למכור בעיר את מרכולתה הדלה של המשפחה. פעם אחר פעם ניסה להתחיל את חייו מחדש כדי להוציא את משפחתו ממעגל העוני והתאמץ להשיג השכלה בעיר, ניסה כוחו במכירות, תיקונים, שירותים שונים ונאלץ תמיד לשוב ולעזור להוריו בחווה. 

פריצתו הראשונה הייתה בגיל 18 אז עבר צ’אנג לעיר אינצ’און והחל לעבוד בחברה שמפיצה אורז. תוך ארבע שנים הפך למנהל המכירות ומונה על-ידי המייסד כיורשו. ב-1939 נכבשה קוריאה בידי יפן הקיסרית אשר חיסלה את תעשיית האורז המקומית והכניסה ספקים משלה. צ’אנג ראה איך המלחמה מאיצה את העיור והתחבורה במדינה – והחליט להקים מוסך. ב-1943 צמח העסק שלו עד כדי כך שבלט לעיני הכובש היפני, והחברה הולאמה ושולבה בתעשיית המתכות המקומית. 

לאחר שגורשו היפנים מהמדינה ב-1945, הקים צ’אנג חברת בנייה לה קרא יונדאי. אחרי שנים שבמהלכן הצליח לבנות קשרים טובים עם שותפים גדולים והממשלה והודות לגישתו שתמיד הסתכלה על טובת הלקוח, זכתה יונדאי בחוזים גדולים והקימה תשתיות נרחבות כסכרים וכבישים. בהתאם למסורת הצ’יבול – התאגידים הקוריאניים, צמחה החברה ונכנסה לעוד ועוד תחומים, עד שהושקה יצרנית הרכב יונדאי מוטור ב-1967. 

3. פורד קורטינה: המכונית הראשונה של יונדאי?  

יצרנית הרכב החלה את דרכה בתור ספק ייצור של פורד האמריקאית, שבנה את דגמי החברה לשוק האירופי, בראשם הקורטינה. המפעל של יונדאי בעיר אולסאן פלט קורטינות במשך שנתיים ושיפר במהירות יכולות בקרת איכות וטכנולוגיות ייצור. בתחילת 1970 החל תכנון לייצור רכב מקורי ראשון: יונדאי פוני, אשר הושקה ב-1975 והייתה המכונית הקוריאנית הראשונה בייצור המוני כמו גם זו שיוצאה לחו”ל.

4. קרובת משפחה: הדלוריאן מסרטי “בחזרה לעתיד”

אחרי הפוני הגיעה האקסל – מכונית שעוצבה בידי ג’ורג’טו ג’וג’ארו, מעצב המכוניות המשפיע ביותר של שנות השבעים והשמונים. הוא זה שהמציא את מבנה הקווים הישרים המרובע והזוויתי של התקופה, בראשם הדלוריאן DMC-12 של 1981, הלוטוס אספרי של 1973 ומכוניות על נוספות. 

5. נעים להכיר: מפעל המכוניות שהוא עיר שלמה 

מפעל אולסאן של יונדאי, הראשון שהקימה, צמח עם השנים וכיום מדובר במפעל הרכב הגדול בעולם. בשיא קצב הייצור, ביכולתו להפיק 1.53 מיליון מכוניות בשנה, כשבחלק מהמערכים מושלמת מכונית כמדי עשר שניות. במפעל נבנים 14 דגמים שונים אשר ביניהם גם כאלו המוכרים היטב לקהל הנהגים הישראלי: יונדאי איוניק, יונדאי סנטה פה, יונדאי i30 ועוד.

מפעל אולסאן מתפרש על פני חמישה קילומטרים רבועים ובשטחו חטיבות מנועים, חיישנים, מכלולי הרכבה מתקדמים ביותר ויש לו אף נמל משלו, שבו יכולות לעגון שלוש ספינות מטען גדולות בו-זמנית. במפעל אולסאן מועסקים כ-34,000 עובדים בשתי משמרות יומיות כאשר כ-1,000 מהם גם מתגוררים שם בקומפלקס, המבודד מרעשי הייצור. 

6. השוק האמריקאי נכבש בזכות אחריות חסרת תקדים

ב-1986 נכנסה יונדאי לשוק האמריקאי הקשוח, שרק סיים להתאושש ממשבר האנרגיה של סוף שנות ה-70 והיה פתוח למכוניות גדולות וחזקות. יונדאי, שהתמקדה בדגמים זריזים ויעילים, מצאה דרך אחרת אל ליבם של נהגי ארה”ב: מכונית האקסל שלה הייתה פשוט זולה ביותר ומגזין פורצ’ן אף בחר בה למוצר השנה.

לצד זאת, עד מהרה הופיעו דיווחים על ליקויים ותקלות באקסל מה שהוביל את יונדאי לשנות נהלי ייצור, כדי לאפשר את המחיר הנגיש. מיד הוקמו תשתיות הרכבה ונהלים חדשים ויונדאי שוב כבשה את הלב האמריקאי: האקסל המשופרת זכתה לאחריות של עשר שנים – חברת הרכב הראשונה בעולם שהציעה כיסוי שכזה. היה זה אות לאמון של היצרנית במכוניות שהיא מייצרת, הזוכים מאז גם לאמון הנהגים – ובצדק. האקסל הוחלפה באקסנט האגדית ב-1990, אך עדיין נמכרה היטב במשך שנים רבות כרכב יד שנייה. 

7. יונדאי קופה: להיט הודות למשחק מחשב

ב-1996 הושקה היונדאי קופה, מכונית ספורטיבית במחיר נגיש שנקראה בשוק האמריקאי טיבורון. הרכב זכה להצלחה בשנותיו הראשונות, אך התנופה הגדולה הגיעה דווקא ב-2003: הדגם נכלל במשחק המירוצים Need for Speed: Underground, שהזמין את השחקנים לליגת מירוצי רחוב מחתרתית. היונדאי קופה הייתה אחת מהמכוניות הראשונות שהיה אפשר לנהוג בהן, והציגה קפיצה גדולה בביצועים על פני אלו הבסיסיות שהוצעו לשחקן.

כך גדל דור של ילדים חובבי משחקים שקישר בטבעיות בין יונדאי קופה ובין נהיגה כיפית והרפתקנית, וכך הפכה הקופה לאחת מהפופולריות ביותר בקטגוריה שלה בארה”ב, אוסטרליה ושווקים נוספים. גם בישראל בתחילת שנות האלפיים ניתן היה לראות לא מעט מכוניות כאלה, שרבות מהן יובאו בצבע ירוק-מירוצים והפכו לדגם המבוקש ביותר בקרב צעירים. 

8. ספורט מוטורי: ניצחונות על אף הכניסה המאוחרת

יונדאי נכנסה לתחום הספורט המוטורי רק ב-1998 והתמקדה במירוצי ראלי – אתגר טכני עצום, משום שלפי חוקי הליגה, חובה להשתמש בדגמי מכוניות הנמצאים בייצור סדרתי ועם מנועים שכוחם מוגבל ל-300 כוחות סוס. גרסאות הראלי של היונדאי אקסנט והיונדאי i20 הסתמנו עד מהרה כמתחרות קשוחות ביותר: נהגי קבוצת יונדאי זכו באליפות הראלי העולמית (WRC) פעמיים בקטגוריית היצרנים עם היונדאי קופה i20 ועמדו על הפודיום פעמים רבות. ב-2014 התרחבה יונדאי ממסלולי הבוץ והקרח של עולם הראלי גם אל כבישי האספלט של ליגות TCR – מכוניות טורינג עוצמתיות, בשלל מירוצים המתקיימים ברחבי העולם ובשנת 2021 לבדה, צברו נהגי ה-TCR של יונדאי יותר מ-60 ניצחונות והגיעו לפודיום 183 פעמים. 

9. אפוקליפסת זומבים? יונדאי באה מוכנה 

אחרי שנים רבות בצמרת טבלת המכירות, ישראלים כבר מזהים את סדרות יונדאי ומבינים: יונדאי סונטה היא מכונית הקוסמת למנהלים, יונדאי ולוסטר היא הדגם הספורטיבי שהחליף את הקופה ורבים יודעים להגיד מה ההבדל בין דגם כזה או אחר משנתון מסוים לבין כזה זהה מיד שניה ומשנתיים קודם לכן.

בנוסף, ודאי תופתעו לדעת כי מכוניות החברה קשורות גם לסדרות מסוג אחר – לזה שרואים בשירותי הסטרימינג. בכנס הגיקים קומיקון 2013 הוצג ג’יפון סנטה פה שהותאם לסדרה “המתים המהלכים” וצויד בשריון, להבים וסכינים, רובים ומקלעים, כדי להבטיח הישרדות גם באפוקליפסת הזומבים הרצחנית ביותר. לצידו הוצגה גם יונדאי ולוסטר קרבית לא פחות, עם מסורים חשמליים המחוברים לפגוש.

10. התחזית לעתיד: המימן יחליף את החשמל

ישראלים רבים מכירים את היונדאי איוניק ההיברידית ואת גרסתה החשמלית, הנחשבות למשתלמות ופופולריות במיוחד. עם זאת, אינם יודעים כי מזה זמן רב עובדת החברה על טכנולוגיית הנעה שאפתנית אף יותר: מכונית שבמובן מסוים, פועלת על-ידי מים. עוד ב-2013 השיקה גרסה של הקרוס-אובר IX35 בעלת מנוע תא דלק מימני – טכנולוגיית הנעה מתקדמת ביותר וידידותית במיוחד שכן בדומה למנועים חשמליים, גם אלו של המימן לא פולטים גזים מזהמים במהלך פעילותם.

אך בניגוד לחשמל הנוצר לעיתים קרובות משריפת נפט, ניתן להפיק מימן גם מבלי לפלוט רעלנים. מדענים סבורים כי מימן עתיד להיות מקור האנרגיה המרכזי של האנושות בעתיד מאחר וניתן להפיקו מכל טיפת מים, תהליך ההופך ליעיל ומשתלם יותר משנה לשנה. יונדאי מחויבת לטכנולוגיה הזו יותר מכל יצרנית בשוק. לאחר ה-IX35 הוצגה היונדאי נקסו מונעת המימן ובהמשך, הוצג גם סמיטריילר מימני. יונדאי צפויה להציג כבר בהמשך השנה דור חדש של תאי דלק שיהיה זול בכ-50% מהדגמים הנוכחיים, קטן בשליש ויספק פי שניים יותר אנרגיה. כמו כן, היא מתכננת להציג דגמים מסחריים בלבד הנשענים על מימן עד 2028.

לסיכום, בין אם אתם מחפשים מכונית חדשה או כזו מיד שניה, יונדאי היא שם שאי אפשר להתעלם ממנו, עם נוכחות קבועה בבקשות מימון לרכב ועל כל כבישי ישראל. את מעמדה השיגה החברה בעבודה קשה הנשענת על הקשבה לצרכן ולרצונותיו, נכונות לתקן ולשפר במהירות כשצריך ומבלי להתפשר על טכנולוגיות בטיחות ומחירים נגישים. יונדאי היא נושאת דגל מהפכת המימן, טכנולוגיית ההנעה של העתיד וצפויה לצבור עוד הישגים רבים וטובים, ועל הדרך להוסיף עוד עובדות מפתיעות לרשימה.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments