גלגל (לא) חוזר: כל מה שחשוב לדעת על בטיחות הצמיג

לתקינות הצמיגים נודעת חשיבות עליונה בבטיחות הנסיעה. אז איך בוחרים צמיגים, איך מטפלים ומתחזקים אותם ומתי יודעים כי הגיעה העת להחליף אותם? טיפים ומידע חשוב על צמיגי הרכב שלכם

בואו נודה באמת, רוב הנהגים שאתם רואים מדי יום על הכבישים לא ממש יודעים מה מצב הצמיגים ברכב שלהם, שלא לדבר על הבנה מעמיקה במבנה הצמיג, חלקיו וחשיבותו.

לפי סקר שערך “האינדיפנדנט” בין 2,000 נהגים, כ-75% מבני דור המילניום (שנת לידה 1980 עד 1996) לא יודעים להחליף צמיג ברכב במקרה של פנצ’ר. לפי סקר אחר, שפרסם אתר cheapcarinsurance.net, המצב זהה כיום אצל כל אחד מתוך ארבעה אמריקאים בעלי רישיון נהיגה.

נכון, עם ההתקדמות הטכנולוגית המהירה בתחום הרכב, החלפת גלגל באמת נראית כמו פעולה שתיעלם מחיינו בעשורים הקרובים, אבל אנחנו עדיין לא שם. בימים אלו, הצמיגים הם עדיין הקשר המרכזי ולמעשה היחידי של הרכב שלנו עם הכביש – ולכן יש להם חשיבות ראשונה במעלה בהיבטים בטיחותיים של הנהיגה, וכפי שנראה מיד, לא רק בהיבטים אלה. 

רוב הצמיגים עשויים מתערובת המכילה גומי, פיח שחור וחומרי ריכוך, המקיפה רשת מתכת שמהווה את הטבעת הפנימית והמרכזית בצמיג. רוב הצמיגים בנויים בשכבות מעגליות, מבפנים החוצה, באופן שאמור לאפשר להם להתמודד עם מכשולי דרך וכבישים ביתר קשיחות מצד אחד, אך גם גמישות.

פרסום:

כל הצמיגים בנויים מארבעה חלקים עיקריים: סוליה – חוץ הגלגל, שבא במגע עם הכביש; דופן – צד הצמיג; כתף – מחבר בין הסוליה לדופן;  ועקב – הטבעת הפנימית של הצמיג. כל החלקים נשחקים כל הזמן, בהתאם לתוואי הדרכים שבו נוסע הרכב, איכות הנהיגה של הנהג, סוג הצמיג ואיכותו. צמיג באיכות סבירה עד מצוינת, שלא עבר קשיים יוצאי דופן על הכבישים, אמור לשרוד באופן תקין 3-4 שנים. 

עם זאת, יש לבדוק באופן תדיר את תקינות הצמיגים, בראש בראשונה את הסוליה, שכאמור באה במגע ישיר עם הכביש. אם לדוגמא החריצים בסוליית הצמיג שחוקים ועומקם קטן מ-2 מילימטרים, זו בעיה משום שתפקידם של החריצים לפנות נוזלים מהקרקע ולשמור על אחיזת הכביש של הרכב. כדאי לוודא גם שאין קרעים, בליטות, מסמרים תקועים או שחיקה לא סימטרית בין כתפי הצמיג. בכל אחד מהמקרים יש לקחת את הרכב מיידית לבדיקת צמיגים במוסך. נסיעה עם צמיגים לא תקינים מסוכנת מאוד, ועלולה לגרום לתאונות קלות עד קשות, לפעמים גם עם נפגעים, שיחייבו הפעלת ביטוח רכב חובה. למה להגיע לשם, אם אפשר בתחזוקה יחסית פשוטה, לשמור על צמיגים במצב תקין? 

טיפים לשמירה על חיי הצמיגים

מה ניתן לעשות כדי לשמור על חיי הצמיג ועל תקינותו? להלן כמה טיפים חשובים: 

  • הכול רשום על הצמיג: לנוחות הנהגים, רוב נתוני הצמיגים פשוט מוטבעים עליהם, צריך רק להתכופף קצת וללמוד לקרוא. כל צמיג יגלה לכם, בין השאר, את תאריך הייצור בקוד בין ארבע ספרות. כך למשל, צמיד שנושא קוד 3219 יוצר בשבוע ה-32 של שנת 2019. למועד הייצור יש חשיבות גדולה גם בבואכם להחליף צמיג. קראו את הקוד וסרבו לקבל צמיגים שיוצרו לפני יותר משש/שבע שנים.

נתונים נוספים המופיעים על צמיגים: שם היצרן והדגם, ארץ ייצור, מידת הצמיג (חייבת להתאים להוראות היצרן בספר הרכב), מהירות נסיעה מרבית, דגם, טמפרטורה, אחיזה, הרכב הצמיג, תקנים (אמריקאי ואירופי) ולחץ ניפוח אוויר. 

  • לחץ אוויר בצמיגים – בהתאם להוראות היצרן: צמיגים מנופחים כראוי הם חדשות מצוינות מבחינתנו, הנהגים. הם מגבירים מאוד רמת הבטיחות בכבישים, מונעים תקלות בהיגוי ואובדן שליטה במצבים של האצה, בלימה וסטייה מנתיב. על הדרך הם גם חוסכים לנו בלאי בצמיגים עצמם, תיקונים עתידיים ובלאי בכל חלקי הרכב וגם לא מעט דלק עקב נהיגה נכונה ואיכותית יותר. 

יש למלא לחץ אוויר בצמיגים אך ורק לפי הוראות היצרן. אם אינכם יודעים מה לחץ האוויר הרצוי בצמיגי הרכב שלכם, חפשו את ההוראות במדבקה, בצידה הפנימי של דלת הנהג או בדקו בספר הרכב. באופן כללי, רוב הצמיגים מתפקדים במיטבם עם לחץ אוויר הנע בין 30 ל-35 PSI. בכל מקרה, אל תמלאו לחץ אוויר הגבוה מהנדרש בצמיגים שלכם.

  • נהיגה נכונה וזהירה: אורך חיי הצמיגים תלוי לא רק באיכותם הבסיסית ובתנאי הדרך. גם לכם, הנהגים, יש חלק חשוב במשוואה. נהיגה במהירות גבוהה, עם פניות חדות, בלימה והאצה לעיתים תכופות, תקצר את חיי הצמיגים שלכם. כך גם נסיעה בדרכים לא דרכים בשטח, או עלייה מהירה על מדרכות ופגיעה באבן השפה.
  • צעדים אקטיביים להארכת חיי הצמיג: גז חנקן, שממולא לתוך צמיגי הרכב, עשוי להקטין  ב-20% עד 30% את בלאי הצמיג, לשפר את אחיזתו בכביש, למנוע ממנו להתחמם ואפילו להפחית את צריכת הדלק.  כמו כן, ניתן גם לרסס בספריי מיוחד את הצמיגים, כדי לשמור עליהם מפני התייבשות לפגוע ברמת אחיזת הכביש של הצמיג ואף לגרום להתפוצצותו. 

טריק אפקטיבי נוסף:  החלפה תקופתית (רוטציה) בין ארבעת גלגלי הרכב בכל כ-15 אלף קילומטרים, כדי לשמור על שחיקה אחידה ביניהם. שחיקה אחידה פירושה נסיעה יציבה ובטוחה יותר.

  • קנו רק מותגי צמיגים מוכרים: נכון, מותגים ידועים עולים יותר כסף, אבל זה לא המקום שבו כדאי לכם לחסוך כסף. צמיגים הם בטיחות נטו, ובזה לא חוסכים. בכל מקרה, הקפידו ששני צמיגים על אותו סרן (קדמי או אחורי) יהיו תמיד באותה מידה, מאותו יצרן ודגם. עדיף כמובן ארבעה צמיגים זהים.
  • דעו מתי להחליף צמיג: אורך החיים של צמיג, כפי שציינו קודם, נע בין 3-4 שנים. עם זאת, חובה עלינו לבצע בדיקות לפחות פעם בחודש כדי לוודא שהצמיגים תקינים. במקרה של תקר (פנצ’ר) רצוי להחליף גם את הצמיג השני כדי לשמור על שחיקת צמיגים אחידה.

ובשורה התחתונה, אי אפשר להתעלם מחשיבות איכות הצמיגים ותקינותם. התקינות מחייבת בדיקות תכופות ותחזוקה שוטפת, בראש ובראשונה הקפדה על לחץ אוויר תקין בצמיגים בכל עת. נכון, זה גוזל זמן וכרוך ב”כאב ראש” מסוים, אבל זו עשויה להיות פעולה מצילת חיים שתשמור קודם כל על בריאותכם ובריאות היקרים לכם ועל הדרך תעניק לכם גם סל מתנות עמוס כמו חיסכון בדלק, חיסכון בתחזוקת הרכב וגם נהיגה נעימה יותר, עם שליטה מרבית ברכב.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments