מהפכה בחינוך? עוד ועוד מוסדות חינוך מונטסוריים נפתחים בישראל

גידול ילדים הוא האתגר הגדול ביותר בחייו של האדם, לצד הכמיהה הגדולה שלנו להיות הורים טובים לילדינו, לדאוג לשלומם ולרווחתם.

בכל הנוגע לחינוך הילדים, הורים רבים מתלבטים באיזו גישה חינוכית לנקוט ככל שההיצע גדל, ובפרט ככל שהמציאות משתנה ומצריכה התייחסות עדכנית.

החינוך המונטסורי, אשר קיים בעולם מזה עשרות שנים, עושה כעת את הצעדים הראשונים שלו בישראל, בפתיחה של גני ילדים ובתי-ספר הפועלים בשיטה זו. אם לשפוט לפי מה שקורה בחו”ל, זה נראה מבטיח.

חינוך מונטסורי – גישה עתיקה מבוססת מחקרים

הגישה המונטסורית היא גישה אשר פותחה לפני כ-100 שנים על ידי הרופאה מריה מונטסורי, ובבסיסה היא כמובן מגובה במחקרים.

פרסום:

למעשה, היא מלמדת אותנו, המבוגרים, לראות את הילדים בעיניים אחרות – כבני אדם, כיצורים חיים וטבעיים בעלי צרכים וחלומות, ומכאן גם מאפשרת להם להתפתח בקצב שלהם.

כשהילד הופך ל-“ווכחן” או “סרבן”, זה לא בהכרח בגלל שהוא לא מסכים אתכם, ההורים, אלא בגלל שהוא מפתח את ההיגיון שלו, מתעמת עם עצמו, וזה דבר מבורך.  

“המוח הסופג” הוא מונח המתייחס לשלב בחיים בו המוח שלנו נמצא במצב האידיאלי לספוג מידע בצורה ישירה ועקיפה, ואכן, מחקרים מראים שהאישיות שלנו נבנית ומתעצבת מגיל לידה ועד גיל שנתיים, ובצורה פחותה יותר עד גיל 6.

התוצרים של החינוך המונטסורי הם ילדים שגדלים להיות אנשים שבטוחים בעצמם וביכולות שלהם, שאוהבים את עצמם ואת הסביבה, מסוגלים ליטול סיכונים ובעלי עמוד שדרה רגשי יציב מאוד, והרבה בזכות חופש הפעולה שניתן להם לגדול באופן טבעי – כולל ליפול ולקום.

תינוק (תמונה מתוך: pexels.com)

מי הם המפורסמים שהתחנכו על פי השיטה המונטסורית?

אם תשאלו אותנו על המשותף לאנשים שהתחנכו על פי השיטה, סביר להניח שדי יהיה בהצגה של רשימה חלקית כדי להתרשם:

לארי פייג’ וסרגיי ברין, יהודים אמריקאים שייסדו את גוגל. הונם של השניים מוערך, ביחד, בלמעלה מ-140 מיליארד דולר.

מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, רק בן 36 וכבר הונו מוערך בכ-111 מיליארד דולר. את הרשת החברתית, שהיום הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו, הוא בנה כשהיה סטודנט במטרה להכיר טוב יותר את הסטודנטים האחרים באוניברסיטה.

קתרינה גרהאם, הבעלים של העיתון וושינגטון פוסט, והנסיכים הארי וויליאם, שניהם, התחכנו על פי הגישה המונטסורית.

הילארי וביל קלינטון היו מדינאים אמריקאים ועמדו בראש המדינה – ביל קלינטון היה נשיא ארה”ב ואילו הילארי קלינטון היתה מזכירת המדינה והמועמדת לנשיאות.

ג’ף בזוס, מייסד אמזון והאיש העשיר בעולם, גדל גם הוא בהתאם לשיטה, ופועל להקים רשת גנים מונטסורים.

בזוס. בוגר שיטת החינוך המונטסורי והאיש העשיר בעולם (צילום: Bloomberg)

מהפכת החינוך המונטסורי בישראל 

בגלל חלון הזמנים של הגישה המונטסורית, מרבית המוסדות הפועלים בשיטה זו בעולם הם גני ילדים ובחלק מהמקרים גם בתי-ספר יסודיים.

בשנת 2019 הכריז ג’ף בזוס, בוגר השיטה, על יוזמה חדשה – גנים המיועדים לפעול בשיטת החינוך המונטסורי ויהיו פתוחים ללא תשלום עבור קהילות נחלשות. “אני חושב שזו הייתה חוויה מפתחת מאוד עבורי להשתתף בשיעורים האלה, בסביבה הזו, ולהיות מוקף בגירויים בגיל כל כך צעיר”, אמר.

מוסדות חינוך מונטסורים קיימים בישראל ונמצאים בחיתוליהם יחסית, וניתן למצוא אותם במספר ערים, כשהבשורה החשובה היא שיותר ויותר הורים מקדמים גנים ובתי-ספר המלמדים בשיטה המונטסורית.

בשנת 2021 שעדיין לא הסתיימה, לפחות שלושה ערים קיבלו את האישור המיוחל לפתיחת מוסדות חינוך מונטסורי: רעננה, חולון וראשון לציון.

המהלך מתכתב היטב עם המדיניות החדשה של משרד החינוך לבצע שינויים רחבים ועמוקים, שכוללים גם הכנסה של מקצועות ההייטק כבר לגיל גן.

שיעור בכיתה (צילום מתוך: pexels.com)

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments