מחקר מצא: באיזה שעה מומלץ לישון כדי למנוע התקף לב?

תמיד רציתם לדעת מהי השעה הבריאה ביותר לשינה? מחקר חדש שנערך לאחרונה באוניברסיטת אקסטר שבאנגליה, מצא מהי השעה האולטימטיבית לישון כדי להוריד את הסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי, ולהיפך – החל מאיזו שעה הסיכון להתקף לב ושבץ מוחי עולה.

המחקר פורסם בכתב העת הרפואי Heart Journal European ועקב אחרי 88,000 אלף איש בגילאים 43-74 במשך תקופה בה נמדדה שעת השינה שלהם.

בהמשך, עקב אחריהם המחקר משך 6 שנים קדימה, ומצא מיהי הקבוצה בקרב אנשיה אובחנו יותר אנשים שסובלים מבעיות לב, התקפי לב ושבץ מוחי.

תוצאות המחקר: באיזה שעה בריא יותר לישון?

המחקר מצא שאנשים שהלכו לישון בין השעות 22:00-22:59 היו בעלי הסיכויים הנמוכים ביותר ללקות בהתקף לב או שבץ מוחי.

פרסום:

לפני השעה 22:00 ואחרי השעה 22:59, השיעורים היו גבוהים בהרבה. כך למשל, שינה לאחר חצות העלתה את הסיכון לבעיות לב ב-25%, ואילו שינה לפני 22:00 הייתה גם היא קשורה לסיכון הגבוה ב-24%.

אלה שנרדמו בין 23:00 לחצות היו במצב טוב יחסית עם סיכויים הגבוהים ב-12% ללקות בבעיות לב.

בסיום איסוף הנתונים ציינו החוקרים שהמגמה נותרה כפי שהיא גם בשקלול נתונים כמו מין, גיל, משך שינה, עישון, משקל, מחלות כדוגמת סוכרת או לחץ דם גבוה ודומה.

עם זאת, הקשר בין שעת השינה לבעיות לב הופיע בצורה חזקה יותר בקרב נשים, ולחוקרים עדיין לא ברור בשלב זה מהי הסיבה, איך יש להם השערה.

“הזמן המסוכן ביותר להירדם היה אחרי חצות, אולי מפני שהוא עשוי להפחית את הסבירות לקימה באור בוקר, המאפס את שעון הגוף”, אמרו החוקרים.

“ייתכן שקיימים הבדלים בין המינים בשל האופן שבו המערכת האנדוקרינית מגיבה להפרעות בקצב השעון הביולוגי”.

הזמן המסוכן ביותר להירדם היה אחרי חצות (צילום: Shutterstock)

מי שישן פחות מחמש שעות – מסכן את עצמו בבעיות לבביות

נתון נוסף שהמחקר מצא, ושתומך במחקרים קודמים, הוא שישנו קשר חזק בין מספר שעות שינה מועט ושינה לא איכותית (יקיצות מרובות במהלך הלילה) לסיכון גבוה להתקף לב ולשבץ מוחי.

“מבוגרים שלא מאפשרים לגוף שלהם את איכות וכמות השינה הנדרשת, בין 7-8 שעות, נמצאים בסיכון גבוה להתקף לב ולשבץ מוחי”, מציינת ד”ר אורנה פלינט ברטלר, מומחית לדפוסי שינה ומרצה במכללת עמק יזרעאל ובמרכז האקדמי לחינוך ועיצוב ויצו חיפה.

“חוסר בשינה מגביר את התהליכים הדלקתיים ופוגע בוויסות הגלוקוז, שני התהליכים מגבירים את הסיכון למחלות לב ולבעיות בכלי דם”.

“מבוגרים שלא מאפשרים לגוף שלהם את איכות וכמות השינה הנדרשת, בין 7-8 שעות, נמצאים בסיכון גבוה להתקף לב ולשבץ מוחי”

על הכוונת של החוקרים: מחקרים נוספים באותו עניין

המסקנות של המחקר הן שזמן שינה קבוע יכול לסייע למנוע מקרים של מחלות לב, שעלולות להוביל לאירועים מוחיים, בין היתר בגלל ששעת שינה מאוחרת משבשת את שעון הגוף הטבעי.

לדברי החוקרים, התוצאות תואמות את תוצאות מחקרים קודמים שנעשו באותו עניין ואשר הראו שישנו קשר בין שינה בשעה מאוחרת לבעיות לב.

הם מציינים כי אם הממצאים יחזרו על עצמם במחקרים הבאים ויאוששו את מה שנמצא במחקר שלהם, תזמון שינה והיגיינת שינה שתורמת לשינה איכותית עשויים להיות יעד בריאות הציבור ברמה הבינלאומית להפחתת הסיכון למחלות לב.

לפחות עד שיתפרסמו מחקרים נוספים בנושא, שעת הזהב להירדמות היא בין 22:00-22:59.

עבור מרבית האנשים הבוגרים זה נשמע כמו חלום בלתי אפשרי, אך אם תוכלו לשים לעצמכם למטרה להתקרב ככל הניתן לחלון הזמנים הזה – תפחיתו בעוד כמה אחוזים את הסיכויים שלכם לפתח בעיות לב וללקות בהתקפי לב / שבץ מוחי.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments