מסחר בשוק ההון – עצמאי, מנוהל ומה שביניהם

מסחר בשוק ההון הופך שכיח יותר ויותר בשנים האחרונות מסיבות שונות ומגוונות. תכליתו העיקריות היא הגדלה מתונה או אגרסיבית של ההון כתלות ברמת הסיכון של המשקיע.

המאפיינים הייחודים של מסחר בשוק ההון מציבים אותו כחלופה מובילה להשקעות בכלל, בכך שהוא מספק נזילות, חשיפה רחבה למגוון השקעות ויכולת פיזור וניהול סיכונים יעילה.

שוק ההון – קווים לדמותו

שוק ההון הוא זירת מסחר בה ניתן לקנות ולמכור מוצרים ומכשירים פיננסיים שונים. בשוק ההון חברות הופכות מפרטיות לציבוריות באמצעות הנפקת מניות לציבור ובכך הן מגייסות הון לטובת פעילותן.

פרסום:

בהתאם לכך המוצר הבסיסי הנסחר בשוק ההון הוא מניות של חברות שונות. החזקה במניה משמעותה בעלות יחסית בחברה, ממנה נגזרת שותפות ברווחי החברה, זכות הצבעה בסוגיות שונות הקשורות לחברה ועוד.

מוצר שכיח אחר הנסחר בשוקי ההון הוא איגרת חוב, שלהבדיל ממניה של חברה איננה מבטאת בעלות בחברה, אלא בעלות על חוב אותו החברה מחויבת להחזיר למחזיקי האיגרת בתוספת ריבית ידועה מראש.

שוקי ההון מפוקחים רגולטורית על ידי גופים שונים במדינות השונות. כתוצאה מכך את המסחר בשוק הון מאפיינת שקיפות מלאה הנתמכת במערכות מידע זמינות לכל הכוללת דיווחי חברות, דוחות כספיים, אנליזות ונתונים רבים אחרים.

תהליך הנפקת חברה בבורסה בעצמו הינו תהליך ארוך הכולל בדיקות רקע ונאותות מעמיקות של גופים שונים והוא מחייב את החברה לשקיפות ואמינות גבוהות.

עלייתו של המסחר בשוק ההון

בשנים אחרונות ניכרת מגמת גידול משמעותית במסחר בשוק ההון, הן בכמות המשקיעים העצמאיים הפותחים חשבונות מסחר עצמאיים אצל חברי הבורסה השונים והן בכמות התיקים המנוהלים בבתי ההשקעות ובבנקים. את עלייתו של המסחר בשוק ההון ניתן לתלות בכמה סיבות:

  • סביבת ריבית נמוכה – מאז משבר הסאב-פריים שחל ב-2008 בארה”ב ובהמשך בעולם כולו, סביבת הריבית בכלכלות המפותחות היא נמוכה במיוחד. ריבית נמוכה מגדירה את ריבית חסרת הסיכון, ולכן פיקדון בנקאי איננו אטרקטיבי. כיוון שריבית הבסיס היא כה נמוכה התשואה המובטחת של חסכונות חסרי סיכון נמוכה ביותר אף היא. בעקבות כך, משקיעים רבים בוחרים להשקיע בשוקי ההון המספקים הזדמנות לתשואה בהתאם לרמות הסיכון המשתנות.
  • עליית מחירי דיור – בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה כללית במחירי הדיור בעולם המערבי. בישראל, לדוגמה, מחירי הדיור גבוהים משפיעים על שוק המשקיעים בנדל”ן ודוחקים משקיעים או רוכשי דירה ראשונה להשקעות בשוקי ההון עקב הון עצמי לא מספק להשקעה בנדל”ן.
  • טכנולוגיה – בשנים האחרונות חלו שיפורים טכנולוגיים משמעותיים המאפשרים מסחר בשוק ההון בצורה יעילה ופשוטה, מכל מקום ובכל זמן. יתרה מכך, פותחו כלים שונים להשקעות בשוקי ההון, שבעבר נחשבו נחלת משקיעים מקצועיים בלבד, וכיום זמינים לכל משקיע.
  • מודעות פיננסית – ריבוי השיח הכלכלי בשנים האחרונות הולך ועולה, ובישראל בייחוד מאז המחאה החברתית ב-2011, כפי שניתן לראות ברשתות החברתיות, בעיתונים הכלכליים ובתקשורת הכללית. תופעות אלה מגבירות את מודעות האזרחים לסוגיות כלכליות שונות ולחיסכון בכלל. בהתאם לכך, חוסכים רבים מתחילים להשקיע כבר מגיל צעיר ותוך שיתוף חברתי משמעותי.

איך סוחרים בשוק ההון?

המסחר בשוק ההון מספק הזדמנות למגוון רחב של משקיעים, הן מתחילים והן מקצועיים. ניתן להשקיע בשוקי ההון בשני אופנים עיקריים:

  • מסחר עצמאי – בשיטה זו מדובר במשקיע אשר סוחר בעצמו ומבצע את פעולות המסחר השונות לבדו. כדי לסחור באופן עצמאי נדרש לפתוח חשבון מסחר עצמאי באחד מבתי ההשקעות חברי הבורסה או באמצעות פתיחת חשבון תיק ניירות ערך באחד הבנקים. שיטת השקעה זו מאופיינת בעלויות נמוכות יחסית ודורשת הבנה בסיסית לפחות של שוק ההון, לרבות יחס סיכון-סיכוי, אסטרטגיות מסחר, מכשירי השקעה בסיסיים ועוד.
  • מסחר מנוהל – להבדיל ממסחר עצמאי, המסחר המנוהל או בשמו השכיח ‘ניהול תיקים’ מאפשר להשקיע בשוק ההון מבלי שהמשקיע סוחר בעצמו. במקרה זה את ההשקעות מנהל איש מקצוע מטעם בית ההשקעות, הבנק או מנהל מקצועי בשכר אותו בוחר המשקיע. ההשקעה מנוהלת בהתאם לרמת הסיכון הנבחרת של המשקיע ונעשית תוך עדכון ושיתוף המשקיע. שיטה זה מאופיינת בעלויות גבוהות ביחס למסחר עצמאי, אך איננה דורשת מהמשקיע מאמץ והבנה.

סיכום

מסחר בשוק ההון מאפשר להשקיע ביעילות ובעלויות נמוכות במגוון רחב של מוצרים בהתאם לרמת הסיכון הנבחרת. בייחוד בתקופה של ריבית מרכזית נמוכה ושיפורים טכנולוגיים, כמו גם נגישות וזמינות למידע, המסחר בשוק ההון, בין אם עצמאי ובין אם מנוהל, מהווה חלופה מובילה למשקיעים השואפים להגדיל את הונם העצמי.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments