לא משחק ילדים: הסדרה משחק הדיונון מייצרת מהפיכה טלוויזיונית כלל עולמית

היא הקפיצה את הרווחים של נטפליקס במעל ל-80%, נרשמה ברשימת הסדרות המובילות ב-90 מדינות ומשפיעה על מליוני ילדים ובני נוער – האם ‘משחקי הדיונון’ תהיה הסדרה המדוברת בעולם?

אם ישנם כאלו שעדיין תהו באשר לעליונותה של נטפליקס בעולמות התוכן הטלוויזיוני, הרי שהסדרה ‘משחק הדיונון‘ בצעה את החותמת הסופית.

סדרת המתח הדרום קוריאנית שעלתה לשידור ב- 17 בספטמבר השנה, נכתבה והופקה על ידי וואנג דונג-היוק וכוללת תשעה פרקים בכיכובם של השחקנים הקוריאנים פארק היי סו ולי יונג-ג’ה.

הסדרה מציגה מאות אנשים אשר מתוך מצוקה כלכלית נענים להשתתף בטורניר של משחקי ילדים, כשלמנצח בהם מובטח פרס מהפכני של 40 מיליון דולר.

גיבור הסדרה, סונג ג’ין האן, הוא מבוגר שמכור להימורים וגונב כספים מאמו הקשישה. כשחובותיו העצומים מסבכים אותו עם נושיו, הוא נענה לאתגר ההשתתפות בתחרות בשאיפה לזכות במיליונים ולשקם את חייו.

פרסום:

לאורך הסדרה מתגלה הטורניר כמטורף ואכזרי יותר ויותר. המשחקים הקטלניים מחייבים את המשתתפים להילחם זה בזה עד המוות, והשחקנים מבינים כי הדרך היחידה לנצח במשחק היא על ידי כך שכל המשתתפים האחרים, ימותו. הטוויסט המפתיע מתגלה בסוף, כשנחשף הגורם העומד מאחורי הרעיון ומטרתו.

הסדרה משחקי הדיונון רשמה הצלחה מסחררת במהירות שיא ויצרה באז עולמי כל כך חזק שהפתיע גם את מנכ”ל נטפליקס עצמו. על פי הפרסומים, טד סרנדוס אמר, כי בנטפליקס לא חזו שתהיה לסדרה חשיפה כזו אדירה בזירה הבינלאומית.

הצלחתה המטאורית של הסדרה טמונה במספר אלמנטים חזקים. הראשון שבהם הוא מיומנות הכתיבה וההפקה שהן ללא רבב, לצד איכות המשחק וההתמסרות המוחלטת של השחקנים. האלמנט השני הוא הנרטיב של הדמויות הדרמטיות שנחשף אט אט ומייצר זרז טבעי למתח הקיים ממילא. כך הצפייה נעשית שואבת ומורטת עצבים.

מרגע שהדמויות מיטיבות לעורר בצופים אמפתיה, כך גדל בהתאם החשש של הצופה לחייהם. השילוב המושכל והמדויק בין המתח והדרמה, האמירה הקפיטליסטית הנוקבת וחציית הגבולות המפתיעה והיומרנית, לוקחת את הצופים עד לקצה. זה מה שהוביל את הסדרה לסנסציה כלל עולמית.

הסדרה המרתקת הקצבית, מעבר לכך שהזניקה את נטפליקס לראש הרשימה גם הציבה את דרום-קוריאה על המפה. זאת בהמשך לסרט המבריק הדרום-קוריאני, “פרזיטים” שאף הוא גרף צפיות שיא.

על פי הפרסומים האחרונים, ‘משחקי הדיונון’ הוכרזה באופן רשמי לסדרה הנצפית ביותר בנטפליקס והזניקה את רווחי החברה ב-83%. נטפליקס דיווחה על זינוק חד במספר המנויים בעקבות שידור הסדרה ב- 4.4, ל- 213.6 מיליון מנויים כיום.

המניה של נטפליקס עלתה ב-1% במסחר לאחר הסגירה בוול סטריט, לעומת סיום שעות המסחר “הרגילות” בעליה של כ- 0.2%. על פי בלומברג, הוערך שוויה של הסדרה ‘משחקי הדיונון’ ב- 891 מיליון דולר עד כה.

השפעה מדאיגה על ילדים ובני נוער

הסדרה שאינה מתאימה לילדים (אך כידוע, גם ילדים ובני נוער צופים בה) לא הותירה את ההורים והפסיכולוגים אדישים. מומחים בתחום מזהירים ומבקשים מההורים למנוע מילדיהם לצפות בה, שכן לטענתם היא מעבירה מסרים מבלבלים שעלולים לפגוע בהתפתחותם המנטלית. פסיכולוגים אומרים כי הסדרה עלולה להשפיע באופן שלילי על ילדים בעיקר בגילאי בית ספר יסודי וחטיבת ביניים.

באתר הגרדיאן פורסם כי בית ספר בעיירה בארה”ב הוציא מכתב להורים ולאפוטרופוסים של תלמידי בית הספר המזהיר מפני הסכנות שבחיקוי המשחקים מהסדרה. במכתב צוין כי הסדרה “אגרסיבית”, וכי נצפו כמה תלמידים בבית כשהם מנסים לחקות את המשחקים שבסדרה. להורים הומלץ להיות ערניים ולהשגיח על התנהגות הילדים.

החודש (אוקטובר 2021), פורסם בעיתונות כי ‘משחקי הדיונון’ אשר תורגמה לעשרות שפות, גרפה בחודש אחד צפיות שיא של 111 מיליון צפיות ברחבי העולם והגיעה למקום הראשון ברשימות הסדרות המובילות של 90 מדינות.

כעת נותר רק לחכות ולראות האם הסדרה תהפוך באופן רשמי לסדרה הנצפית ביותר בעולם.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments