פעילויות החינוך הבלתי פורמלי בתוך המסגרות הפורמאליות

כאשר מדובר על החינוך הבלתי פורמלי, חושבים לרוב על חוגים, תנועות נוער ופעילויות חברתיות שונות אשר מתקיימות מחוץ למסגרות החינוך הפורמאליות – בתי הספר.
אבל, יש גם פעילויות חינוך בלתי פורמלי המתקיימות בתוך בתי הספר ומדובר בפעילויות אשר בכוחן להשפיע במידה רבה על חוויית הלימודים, על הידע והכלים שהתלמידים יקבלו בבית הספר וגם על חיי החברה שלהם.
מהסיבה הזאת, היכרות עם אותן הפעילויות יכולה להשפיע במידה רבה על בחירת בית הספר עבור הילד.
להלן פעילויות החינוך הבלתי פורמלי הנפוצות בבתי הספר:

חוגי העשרה

כיום, בלא מעט בתי ספר מתקיימים חוגי העשרה, כחלק מתוכנית הלימודים. החוגים יכולים להיות בתחומים כמו: שחמט, בישול, מחשבים, אמנות ותחומים נוספים.
ישנם מסגרות לימודים אשר מציעים יום לימודים ארוך יותר כאשר החוגים מתקיימים אחרי שעות הלימודים.
ניתן למצוא גם בתי ספר אשר מוציאים אל הפועל יוזמות מקוריות ויצירתיות כמו תלמידים אשר מעבירים חוגים שבועיים בנושאים שונים כמו: בישול, שירה, מדעים ועוד..
בכל מקרה, לפני בחירת בית ספר לילד, כדאי לשים דגש על הנושא הזה ולוודא את נושא החוגים.

מועצת תלמידים

מועצת התלמידים של בית הספר מורכבת מתלמידים מכיתות שונות באותו בית ספר. המועצה אמורה להיבחר בבחירות דמוקרטיות ותפקידה הוא לייצג את כל תלמידי בית הספר. הפעילות במועצת בית הספר פותחת צוהר לחבריה להתנסות באזרחות פעילה ובהגנה על זכויות התלמידים. מועצת התלמידים אחראית על יוזמה והוצאה לפועל של פעילויות שונות לרווחת תלמידי בית הספר – אלו יכולים להיות ימי ספורט בית ספריים, ירידים אשר הכנסותיהם ינוצלו לטובת התלמידים והוצאה לפועל של פעילויות נוספות לרווחת התלמידים ולהנאתם.

הפסקה פעילה

הפסקה פעילה היא הפסקה ארוכה יותר מההפסקה הרגילה (לרוב תימשך בין 20 דקות לחצי שעה). בהפסקה הזאת התלמידים בבית הספר ייקחו חלק בפעילות חווייתית כזאת או אחרת. ההפסקה יכולה להיות בקונספט כזה או אחרת, היא יכולה לכלול תחנות של פעילות גופנית וספורט, לעסוק ביצירה ובאמנות ובמגוון רחב של קונספטים או נושאים אחרים.
הפסקה פעילה אמורה להתאים לגיל התלמידים, למספר התלמידים בבית הספר וכיוצא בזה..
ההפסקה הפעילה יכולה להיות מתוכננת ומיושמת על ידי גורמים בבית הספר כמו: מועצת התלמידים או הנהלת בית הספר. ישנם בתי ספר אשר שוכרים לצורך כך את שירותיהן של חברות חיצוניות המתמחות בתכנון וארגון של הפסקות פעילות. 

פרסום:

טיולים

אין כל ספק שאחד מהדברים שכל התלמידים מחכים ומצפים להם במהלך שנת הלימודים הוא הטיולים השנתיים. טיולים שנתיים יכולים להיות למספר שעות או למספר ימים (תלוי בגיל הילדים), ליעדים קרובים או מרוחקים יותר. הטיולים אמורים להיות מותאמים לגיל הילדים וכמובן, להיות מלווים על ידי צוות מקצועי, הורים מלווים ומדריכים.
ברוב בתי הספר מתקיימים בין טיול אחד ל2 טיולים בכל שנה.

פעילויות תרבות

לאורך השנה בבתי ספר רבים משקיעים בפעילויות תרבות מסוגים שונים ובין היתר:יציאה להצגות, מופעים, סדנאות תיפוף, קונצרטים ופעילויות תרבותיות אחרות אשר ייעודן להעשיר את הילדים.

לסיכום, אין כל ספק שפעילויות החינוך הבלתי פורמאלי בתוך מסגרות בית הספר, מעשירות את התלמידים והופכות את חוויית הלימוד להרבה יותר כיפית ונעימה.
מהסיבה הזאת, אם אתם כהורים, נמצאים בשלב של בחירת בית ספר לילדים שלכם, ההמלצה היא שבהליך בחירת המסגרת המתאימה תשימו דגש משמעותי גם על הנושא הזה – תוכלו לבקש את רשימת הפעילויות המתוכננות לשנה הקרובה ובהתבסס על כך לקבל את התמונה המלאה בנושא.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments