תחזיקו חזק: טיפים לתחזוקה שוטפת לרכב

מהם טיפולים תקופתיים לרכב, אילו סוגים קיימים, באיזו תדירות צריך לטפל, איפה כדאי לעשות את זה וכמה זה עולה? 5 טיפים לתחזוקת רכב שוטפת

תחזוקת רכב שוטפת היא בחלקה הגדול עניין של משמעת עצמית. הרבה דברים עשויים לקרות או לא לקרות על הרצף בין מכונית שנוסעת ומתפקדת באופן מושלם לבין מכונית מקרטעת שנתקעת לכם באמצע בדרך ומחייבת אתכם להזמין שירותי גרירה אשר כלולים בפוליסת ביטוח רכב מקיף

אתם לא יכולים לחזות במדויק מה ישתבש ומתי, אבל מומלץ מאוד שתפנימו שכל עוד המכונית שלכם נוסעת, כל המערכות והחלקים בה, עד רמת הבורג הכי קטן, נשחקים; במקביל לכך, כל השמנים והנוזלים שמסייעים בפעולת המערכות השונות ברכב, הולכים ומתאיידים.

למצב עניינים כזה, יש רק פתרון יעיל אחד: שגרה של טיפולים מונעים, שמטרה לשמור על רמת תפקוד גבוהה של הרכב, תוך הקפדה על בטיחות ומניעת נזק מתמשך לחלקי הרכב השונים. איך עושים זאת באופן אפקטיבי, שלא יגרור אותנו להוצאות גדולות מדי? קבלו חמישה טיפים בתחום תחזוקת הרכב.

טיפ מס’ 1: מהם טיפולי רכב תקופתיים?

כל רכב, בין אם חדש ובין אם יד שנייה או יותר, חייב לעבור טיפולים תקופתיים מסוגים שונים, בתדירות המוגדרת (כפי שנרחיב בהמשך) על ידי יצרן הרכב או לפי כללי אצבע מקובלים. הטיפול נבדלים זה מזה בגודלם, כאשר בטיפול קטן מסתפקים בהחלפת שמן מנוע ומסננים כמו מסנן אוויר, שמן, דלק ומזגן; בטיפול בינוני מוסיפים גם נוזלים כמו נוזלי בלם וקירור ואם צריך, גם חלקים כמו מצתים (פלאגים); וטיפול גדול, שבו בנוסף לכל סעיפי הטיפולים הקטן והבינוני מוחלפים, לפי הצורך, גם חלקים יקרים ברכב. הטיפול הגדול הוא השלב שבו נבדקים בין השאר מערכת הבלמים של הרכב, כולל רפידות ודסקיות; האורות, הצמיגים והמצבר ברכב. אם צריך, זה גם השלב שבו תוחלף עקב בלאי רצועת הטיימינג, שמתזמנת את פעולת המנוע. 

פרסום:

חשוב להדגיש: בהחלפת השמנים והנוזלים ברכב חובה לשמור על הוראות היצרן. בהחלפת שמן מנוע, שאמורה להתרחש בכל טיפול תקופתי בלי קשר לגודלו, חובה להקפיד על רמת הצמיגות שהגדיר היצרן ולרכוש שמן רק ממותגים מוכרים, רצוי שמן סינתטי מלא ולא שמן מינרלי. 

טיפ מס’ 2: מה התדירות הרצויה לטיפולים תקופתיים? 

טיפולי רכב תקופתיים, כנרמז משמם, הם פעולה שעלינו לבצע במרווחים קבועים של זמן ו/או של מספר הקילומטרים שנסענו ברכב. פעם היה מקובל כי רכב חדש שעלה הכביש צריך לעשות טיפול תקופתי ראשון אחרי 10,000 קילומטרים. “טיפול עשרת אלפים” קראו לטיפול ההוא, שהיה במשך זמן רב המלך הבלתי מעורער של טיפולי הרכב. 

למרבה השמחה, המכוניות שעולות על הכביש בעולם וגם בישראל הולכות ומשתפרות, הולכות ומשתכללות כל הזמן. מה שנדרש פעם כל 10,000 קילומטרים, נדרש כיום כל 15,000 ק”מ ובמקרים מסוימים אף כל 30,000 ק”מ, או פעם אחת בשנה. זה תלוי איזה רכב יש לכם, כמה קילומטרים אתם נוסעים בו בשנה ומהן הוראות היצרן.

אגב, כל ההמלצות בסעיף זה נוגעות בעיקר לטיפולים בינוניים (או קטנים), כשטיפול גדול נחוץ כל 120,000 ק”מ.

טיפ מס’ 3: כמה זה עולה? 

מחירי הטיפולים התקופתיים ברכב אמנם אינם זולים, אבל עדיין עשויים להתגלות כהשקעה מצוינת במניעת נזק לרכב; ובמקרים קיצוניים יותר, הצלה מתאונות דרכים ומצבים מסכני חיים. טיפול תקופתי קטן לרכב משפחתי רגיל אמור לעלות בין 400 ל-600 שקל, בעוד שטיפול בינוני יעלה לכם בין 700 ל-1,200 שקל. טיפול גדול כבר יכול לעלות בין 1,500 לכ-3,000 שקל – אכן הוצאה לא זניחה, אבל מי באמת מוכן לעלות על כבישי ישראל בלי בדיקה מקצועית תקופתית של מערכת הבלמים? בטוח שלא אתם. 

טיפ מס’ 4: רוצים לשמור על אחריות היבואן? 

כל רכב חדש מכוסה באחריות יבואן,  בדרך כלל בשלוש השנים או ב-100,000 הקילומטרים הראשונים אחרי הרכישה. עם זאת, יבואני הרכב מתנים את האחריות בביצוע טיפולים תקופתיים במועדים קבועים מראש. המבוטחים חייבים גם לעמוד בשלושה תנאים:

  • החלפת חלקי רכב לפי החלטת היבואן. 
  • שימוש בחלקים העומדים בדרישות היצרן והיבואן.
  • ביצוע הטיפולים במוסך מורשה מטעם משרד התחבורה – לא בהכרח במוסכי היבואן. 

השורה התחתונה בסעיף זה פשוטה למדי: חוסר הקפדה על טיפולים תקופתיים ו/או אי עמידה בתנאי היבואן, עלולים לחשוף אתכם לתשלומים גבוהים ומיותרים, שגם לא מכוסים במקרים מסוימים בביטוח רכב מקיף. 

טיפ מס’ 5: איך בוחרים מוסך? 

כאמור, אין הכרח לבצע את טיפולי הרכב התקופתיים במוסך היבואן, אולם חשוב להקפיד שהמוסך הנבחר יהיה מוסך מורשה על ידי משרד התחבורה. העבודה במוסך יבואן תהיה על פי רוב יקרה יותר מעבודה ממוסך אמין אחר, אבל בתמורה תקבלו היכרות עמוקה יותר עם הרכב שלכם ואפשרות אבחון מתקדמות יותר, בעיקר במכוניות עם מערכות חשמל ומחשוב מתקדמות. 

בכל מקרה, בבואכם לבחור מוסך, אל תוותרו על איסוף המלצות, בין אם מאנשים שאתם מכירים או ברשתות ובאתרים. נסו גם להרים טלפון למוסך שבו אתם שוקלים לבצע טיפול, ולקבל מושג ראשוני על רמת השירות. אפשרות נוספת היא כמובן לבצע טיפול התנסות, שבהתאם לתוצאותיו תחליטו האם להמשיך עם המוסך או לוותר על שירותיו. 


לסיכום, תחזוקה שוטפת לרכב אינה בגדר המלצה. זו  לא משימה שאתם יכולים להחליט האם ומתי לבצעה. למעשה, היא חובה שנועדה לשמור בראש ובראשונה על בטיחות הנוסעים ברכב, ובהמשך כמובן גם על הרכב עצמו. רכב מטופל כראוי תמיד יחזיר לבעליו ברמת בטיחות גבוהה, חיסכון ברמה כזו או אחרת בהוצאות כספיות וכמובן – חוויית נסיעה נעימה ואפקטיבית.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments