בני נוער מעוררי השראה: מי הם ומה הם מלמדים אותנו?

יש בעולם לא מעט בני נוער מעוררי השראה. מלאלה יוספזאי היא אחת מהם. היא נולדה בפקיסטן ב-1997, וגדלה בקהילה שמרנית שבה לא עודדו בנות ללמוד בבית ספר. אבל אביה, מורה ופעיל חינוך, החדיר בה את האהבה ללמידה ואת האמונה שחינוך הוא זכות אדם בסיסית כבר מגיל צעיר.

בגיל 11, החלה מלאלה לכתוב בלוג ל-BBC שמספר על החיים תחת שלטון הטאליבן בפקיסטן. היא השתמשה בשם בדוי כמובן, אך לבסוף זהותה נחשפה, דבר שהעמיד אותה ואת משפחתה בסכנה. ולמרות האיומים, היא המשיכה לפעול למען חינוך בנות.

חתירה חסרת פשרות להשגת המטרות

בשנת 2012, בגיל 15, מלאלה – שהייתה מטרה של הטאליבן – נורתה בראשה בזמן שהייתה בדרכה הביתה מבית הספר. באורח נס היא שרדה את הפיגוע והצליחה להמשיך בפעילות החשובה שלה.

אחרי שהחלימה, מלאלה הפכה לדמות בין לאומית אהובה. היא הקימה את “קרן מלאלה”, ארגון הפועל למתן גישה לילדות לחינוך במדינות מתפתחות. היא גם הייתה שותפה לכתיבת ספר רב מכר, “אני מלאלה”, והייתה הזוכה הצעירה ביותר אי פעם בפרס נובל לשלום ב-2014.

פרסום:
קרדיט לתמונה: pixabay

הכירו את גרנה תונברג

עוד צעירה שנכנסת תחת הקטגוריה “בני נוער ששינו את העולם”, היא גרטה תונברג, פעילה סביבתית שוודית שזכתה להכרה בינלאומית במאבקה בשינויי האקלים. בגיל 15, גרטה הפגינה מחוץ לפרלמנט השוודי, בדרישה לפעול נגד שינויי האקלים. מעשיה הציתו תנועת אקלים צעירה והיא הפכה לפנים של המאבק העולמי בשינויי האקלים.

האקטיביזם של גרטה הוביל אותה לנאום במספר רב של כנסים ואירועים בינלאומיים, כולל ועידת האקלים לפעולה של האומות המאוחדות ב-2019. באותה שנה היא זכתה בפרס
RIGHT LILIHOOD  ואפילו נבחרה לאחד האנשים המשפיעים ביותר של מגזין “טיים”. 

פעילותה של גרטה העניקה השראה למיליוני צעירים ברחבי העולם לנקוט פעולה בנושא שינויי האקלים, ולדרוש ממנהיגי המדינות שלהם לקחת אחריות על עתיד הפלנטה שלנו.

על אמה גונזלס, שמעתם?

מתבגרת מעוררת השראה נוספת היא אמה גונזלס, ניצולת הירי בתיכון “סטונמן דאגלס” בפארקלנד, פלורידה, בשנת 2018. אמה, יחד עם חבריה לכיתה, ארגנה את תנועת
March For Our Lives””, שדוגלת בשליטה בנשק ובבטיחות בבית הספר.

האקטיביזם והנאומים של אמה זכו לשבחים רבים על ההגינות, התשוקה והמסר העוצמתי שלהם. היא הוצגה בתוכניות חדשות לאומיות רבות והוזמנה לנאום באירועים ברחבי הארץ. פעילותה וכושר המנהיגות שלה נזקפו לזכותה בסיוע לחולל שינוי משמעותי בחוק הפיקוח על נשק בארה”ב.

בשורה התחתונה, לנוער שלנו יש שפע מקורות השראה

איזה נוער מעורר השראה. מלאלה יוספזאי, גרטה תונברג ואמה גונזלס, תרמו כל אחת תרומה משמעותית לעולם בגיל צעיר. הן הראו שמעשיו של אדם אחד משמעותיים, ושצעירים יכולים לעשות שינוי בקנה מידה עולמי. 

הן תמיד יהוו השראה לצעירים – ולמבוגרים – מכל נקודה בעולם, שכן הן הוכיחו שאם אתה באמת נלהב ממשהו, אתה יכול להשפיע.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments