האם ניתן להציל שן מתנדנדת

זה יכול לקרות כמעט בכל שלב ולאו דווקא לאנשים מבוגרים מאוד – שן שפתאום מתנדנדת ומאיימת ליפול בכל רגע. זהו סימן ראשון לחולשה של השן החולה ולרוב התופעה יכולה מאוד להלחיץ, במיוחד כאשר מדובר על מבוגרים צעירים שלא רואים את עצמם חסרי שיניים.

מה זה אומר כשהשן מתנדנדת? האם ניתן להציל אותה כשהיא במצב כזה, ומה ניתן לעשות כדי למנוע פגיעה ממושכת ואובדן שיניים אחרות בפה? הכנו מדריך שיסייע להתמודד עם אחת התופעות הרווחות אצל מבוגרים שלא תמיד מדברים עליה.

מדוע מתנדנדות שיניים בגיל מאוחר?

שמירה נכונה על השיניים תסייע לכך שהן יחזיקו מעמד שנים רבות, גם בגיל המבוגר. לרוב, השיניים יתנדנדו וייחלשו בגיל מבוגר בגלל כמה סיבות – דלקת חניכיים, חבלה בשן או נסיגת חניכיים חריפה.

בדלקת חניכיים חיידקים פוגעים בחלק התחתון של מבנה השן כאשר התוצאה הישירה תהיה התנדנדות השיניים. חבלה יכולה לגרום גם כן לשבירה של בסיס השן ולהתנדנדות, בדרך כלל היא תהיה מלווה גם בכאב.

פרסום:

כמו כן, פעמים רבות הדבר נגרם מנסיגת חניכיים שגורמת לכך שישנו חוסר ברקמה שאמורה לתמוך בשן תוך חשיפת שורשי השיניים, מה שמוביל בסופו של דבר להצטברות חיידקים וחומצות שפוגעות בבסיס השן.

כיצד שיניים מתנדנדות משפיעות על חיי היום יום?

קשה מאוד להתנהל עם שן מתנדנדת, שלא לדבר על כמה שיניים מתנדנדות. החשש התמידי שמא השן תיפול ותיצור חור אסתטי בפה מובילה לכך שרבים נמנעים מלחייך, ובאופן ישיר הדבר משפיע על איכות החיים והיכולת הפשוטה לצחוק ולשמוח.

בנוסף, הדבר פוגע במיוחד באכילה ובאפשרות ללעוס מזונות קשים, לעיתים הדבר לא יאפשר כמעט בכלל אכילת מזונות שאינם רכים ולרוב התנדנדות השן תלווה ברגישות גבוהה לחום וקור בחלל הפה.

האם ניתן להציל שן מתנדנדת בגיל המבוגר?

הדבר הראשון שיש לעשות כדי להציל את השיניים מהיתנדנדות והחמרה של המצב הוא לא להתעלם. לאנשים יש נטייה לנסות לדחות את הקץ ולא לבצע טיפול משתי סיבות – הם לא אוהבים ללכת לרופא השיניים וסובלים מכאב המלווה בטיפולים, ושנית הם חוששים מהעלות הכלכלית של הטיפול בשיניים.

כאן כדאי לומר שכיום קליניקות רבות מבצעות טיפולי שיניים כמו יישור שיניים מהיר והשתלות שיניים בפריסת תשלומים נוחה במיוחד, כך שכל אחד ואחת יכולים להרשות לעצמם את הטיפול. כמו כן, כדאי לדעת שככל שמזניחים את הטיפול – כך המצב בפה יחמיר, וככל שדוחים את הקץ, כך הטיפול יהיה מורכב יותר.

מה ניתן לעשות?

כאשר מדובר על דלקת חניכיים חריפה שגרמה להתנדנדות השיניים קודם כל יש לטפה בה כדי להבטיח את בריאות הפה. שנית, אם מדובר רק על שן אחת ראו כמה שיניים מתנדנדות או שאפילו נפלו מעצמן, יש לבצע פעולות שונות כדי לשמור על מבנה הלסת, פעולות אלה יכולות להיות יישור שיניים והשתלות למילוי המקומות החסרים.

לעיתים תהיה פעולה יזומה של עקירת השיניים החלשות והמתנדנדות וביצוע השתלה ויישור של השיניים, וזאת כדי להחזיר את יכולת הדיבור והאכילה של המטופלים. בכל מקרה שהוא, כאשר שן מתנדנדת יש לפעול במהירות ולא לדחות את הטיפול.

***המידע הינו כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי מקצועי.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments