הכוח המניע: מה מאפיין רוכשי רכב חשמלי ואילו שיקולים הם לוקחים בחשבון?

וגם – אילו חסמים עומדים בפני שוק המכוניות החשמליות והאם אפשר להתמודד איתם? כל התשובות בכתבה הבאה

שולי הזלקורן

המכונית החשמלית הראשונה יוצרה בשנות ה-80 של המאה ה-19 אך רק בעשור האחרון, הפכה להיות אלטרנטיבה נפוצה לקהל רחב, בפרט בשנה הנוכחית. כיום כבר קיים היצע רחב של רכבים למכירה בסגמנט זה, המביא בתורו לביקוש גבוה בקרב לא מעט צרכנים פוטנציאליים שמעוניינים לקחת חלק במהפכה המתחוללת. אבל מה מאפיין אותם ומה מניע אותם לרוכשו? ולא פחות חשוב – אילו חסמים עדיין עומדים בדרכם של המתעניינים? הישארו איתנו.

אז מהם המאפיינים הבולטים של בעלי רכב חשמלי?

מודעים לאיכות הסביבה

צרכנים בעלי מודעות אקולוגית מראים נכונות לשלם מחיר גבוה יותר עבור מוצרים שפגיעתם הסביבתית קטנה יותר, וזה נכון לגבי מזון, מוצרי ניקיון, תיקי השקעות ומכוניות כאחד. הבחירה במכונית חשמלית נובעת מתוך רצונם של אותם הצרכנים להקטין את טביעת הרגל הסביבתית שהם מותירים בעולם, רצון שבא לידי ביטוי במקרים רבים גם בהתקנת פאנלים סולריים בביתם הפרטי.

מתקדמים טכנולוגית

נתוני מכירות כלי רכב חשמליים בארצות הברית מצאו העדפה ברורה לדגמים המתקדמים של פורשה ו-BMW. נתון זה לא מפתיע בהתחשב בכך שצרכנים בעלי הכנסה גבוהה נוטים לאמץ מוקדם יותר טכנולוגיות חדשות – לפעמים, פשוט בגלל שהם יכולים להרשות זאת לעצמם.

פרסום:

חושקים בסמל הסטטוס

מכוניות חשמליות הפכו לסמל סטטוס המעיד על בעליהן כי ברשותם ההון הדרוש והזיקה לטכנולוגיה וחדשנות. מה שמניע את גלגלי התשוקה של רוכשי מכוניות היוקרה הוא המעמד ותשומת הלב המגיעות עם הבעלות על מכונית חשמלית יוקרתית, וגם אם אינם עושים זאת בשם איכות הסביבה, המעבר שלהם לרכב חשמלי מקדם את הפיכתו מרכב יוקרה לכזה בר השגה.

החסמים המעכבים את הפיכתם של כלי רכב חשמליים לנפוצים

על אף שרעיון המכונית החשמלית קיים כבר למעלה ממאה שנה, הטכנולוגיה להחלפת מנוע הבעירה הפנימית הדביקה את הפערים רק בשנים האחרונות. ועדיין, ישנם כמה חסמים העומדים בפני אימוצם הרחב יותר של כלי רכב חשמליים. מסקר שערכה חברה המנהלת ציי רכב במספר מדינות בעולם אודות אימוץ כלי רכב חשמליים בקרב לקוחותיה, נמצאו שלושה חסמים עיקריים:

  1. עלויות הרכב: למרות שרכב חשמלי יכול להקנות לבעליו חיסכון של כ-23 אחוז מסך ההוצאה השנתית על אחזקת הרכב, מחירו עדיין יקר משמעותית בהשוואה למכונית עם מנוע בעירה פנימי. ממשלות רבות ברחבי אירופה, צפון אמריקה וסין כבר החלו להציע תמריצים והנחות כספיות שיכולות להפחית משמעותית את עלויות הרכב הראשוניות. בעבר העניק משרד האוצר הטבת מס לרוכשי רכב חשמלי, אך בימים אלו נבחנת במשרד רפורמה בתחום שצפויה לכלול הפחתת ההטבה על כלי רכב היברידיים והעלאת מס הקניה.
  2. טווח נסועה: דאגה מרכזית נוספת שעלתה בתשובות היא ״חרדת הטווח״, כלומר – חשש מהמרחק שיהיה באפשרותה של המכונית החשמלית לעבור ללא טעינה. מצד אחד, ככל שהטכנולוגיה משתפרת טווחי הנסועה של כלי רכב חשמליים גדלים ללא הרף: טסלה מודל S (שאינה נמכרת בישראל) היא בעלת טווח נסועה של 555 ק״מ, ועם יגואר I-PACE תוכלו להגיע מאילת לחיפה ועדיין יישאר לכם עודף מ-470 ק״מ.
  3. תשתית טעינה: גורם חשוב נוסף הוא התשובה לשאלה: איך, מתי ואיפה ניתן יהיה להטעין את המכונית החשמלית, לבד מעמדת ההטענה הביתית. קיומן של עמדות טעינה ציבוריות או במקומות העבודה עשוי להקל את ההתמודדות עם החסם המרכזי ולעודד את המעבר לכלי רכב חשמליים.

בעוד אי אילו שנים יהפכו בעלי הרכבים מונעי הבערה הפנימית למיעוט בקהל הנהגים אבל כדי שמספרם של אלו החשמליים בכבישים יעלה, יש לתעשייה ולקברניטי המדינות עוד קילומטראז׳ מכובד לעבור. מהפכת הרכב החשמלי לא תושלם לפני שעלויות הרכב הגבוהות תרדנה ותהפוכנה לברות השגה, שטווח הנסועה שלהן יגדל ויאפשר נהיגה בראש שקט גם למרחקים ארוכים וכמובן – שקיומן של עמדות טעינה יהפוך נפוץ יותר מזה של תחנות הדלק. אנחנו נהיה כאן כדי לעדכן אתכם במתרחש.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments