המדריך השלם לפיברומיאלגיה

סובלים מפיברומיאלגיה? אל תישארו ללא ידע מקיף, מקצועי וברור בנוגע למחלה זו על כל פרטיה וענייניה. חשוב מאוד להיות מודעים למצב על מנת לאפשר איכות חיים נאותה לצד המחלה ולדעת כיצד להתנהל בצורה יעילה עד כמה שניתן.

מהי פיברומיאלגיה?

פיברומיאלגיה הינה מחלה כרונית, היינו ארוכת טווח, של רקמות החיבור והשרירים. היא גורמת למגוון תסמינים וכאבים כמו כאבי שרירים ועצמות, עייפות כרונית כללית של הגוף, הפרעות שינה והפרעות קוגניטיביות מסוימות.

לא ידוע מה גורם בדיוק למחלה זו להתרחש, ובאופן כללי לא תמיד פשוט לעלות על האבחנה שלה אצל המון מטופלים. עד לפני לא הרבה זמן היו עדיין חוקרים מעולם הרפואה שהתקשו להאמין כי מחלה זו אכן אמיתית. כיום זה הרבה יותר ברור שהיא קיימת, אם כי די קשה לתפיסה.

חלק ניכר מכלל האנשים המאובחנים בפיברומיאלגיה הינם נשים בגיל העמידה, אך היא יכולה להופיע בגילאים שונים ואפילו אצל צעירים וילדים.

פרסום:

מהם תסמיני הפיברומיאלגיה?

אצל אדם הסובל מהמחלה נהוג לכנות אזורים מסוימים בגוף הנקראים אזורי כאב. חלק מהאזורים הללו ידועים בתור נקודות רגישות במיוחד שמהוות טריגר לכאב. הכאב עצמו מרגיש לסובל ממחלה זו בצורת כאב עמום אך עקבי. כדי לאבחן פיברומיאלגיה יש לבצע הערכת כאבי שרירים ואו שלד בארבעה מתוך חמשת אזורי הכאב הנזכרים לעיל המהווים את הקריטריונים לאבחון.

נקודות ה”טריגר” לכאבים

אדם אובחן עם פיברומיאלגיה אם הוא חווה כאבים ורגישות מוגברת לפחות ב-11 מתוך 18 נקודות ספציפיות בגוף. רופאים היו בודקים את הנקודות הללו באמצעות לחיצה ממוקדת בחוזקה והערכת הכאב המופק. נקודות טריגר כללו את הצד האחורי של הראש, הקצה העליון בכתפיים, החלק העליון של בית החזה, המרפקים, המתנים והברכיים.

בעבר כדי לאבחן את המחלה היו מסתמכים על משך הזמן שנמשך הכאב. כיום, ההתייחסות העיקרית היא על חומרת הכאב ומיקומו.

תסמינים נלווים שיש לתת עליהם את הדעת

כיוון שמדובר על מחלה שחלק מן המנגנון שלה והסיבות לקיומה עדיין לא ידועה, יש כל מני תסמינים הקשורים לתפקוד הכללי של הגוף. מדובר במחלה שפוגעת ברקמות החיבור והשרירים, רקמות שקיימות לאורך כל הגוף, ולכן ברור מדוע תסמינים אלו צפויים להופיע. ביניהם אפשר לכלול עייפות כרונית גם לאחר שינה מרובה, הפרעות שינה, כאבי ראש, הפרעות קשה, פריחות וגירויים בעור, הפרעות בשלפוחית השתן, הפרעות רגשיות ומנטאליות כמו דכאון וחרדה ועוד.

כיצד מטפלים במחלה זו?

עד כה אין עדיין מספיק מחקרים או ממצאים המספקים טיפול יעיל כלשהו שמעלים את הפיברומיאלגיה בצורה ישירה. כיום, עיקר הטיפול הוא בתסמינים והפחתתם עד כמה שניתן. עיקר הטיפול נותן מענה לשיפור ושימור של איכות החיים, למידת תפיסה נכונה של כיצד לחיות לצד המחלה ולנהל אותה נכון, טיפול בתסמיני הכאב והעייפות, טיפול רגשי-נפשי ועוד.

חשוב מאוד להיוועץ בגורמי טיפול נוספים כמו מרפאים בעיסוק, שיכולים לסייע לכם להתמודד בצורה איתנה ויעילה עם המחלה לצד שגרת היומיום והפעילויות הרגילות והבסיסיות בחיים. חשוב שיהיו לכם אנשים שאתם סומכים עליהם שיתנו לכם תמיכה רגשית.

האם יש תרופות יעילות להתמודדות עם המחלה?

תרופות מסוימות יכולות להקל על הכאבים  ולעזור להפיק את המיטב בשינה. תרופות נפוצות ושכיחות למדי כוללות משככי כאבים, תרופות נגד התקפים ונוגדי דיכאון וחרדה.

כדי ללמוד על עוד על המחלה עליכם לקרוא עוד דרך האתר ולהתייעץ עם רופא מומחה. עליכם לדעת כיצד להתמודד עם המחלה כי היא לא עוברת לבד, ורק בהכלה והבנה כיצד להתמודד איתה ביום יום תסייע לכם להפיק את המיטב בצורה נאותה ומספקת.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments