הנהלת חשבונות לעוסק פטור

הנהלת חשבונות לעוסק פטור שונה מהנהלת חשבונות של עוסק מורשה וחברה בע”מ. עם זאת, עדיין הניהול הוא שלב קריטי בתהליך כדי שתוכלו להימנע מקנסות והפתעות לא נעימות מביטוח לאומי, מע”מ ורשות המיסים. עוסק פטור מחויב בדוחות כמו כל עסק אחר, אתם מחויבים לדווח על כל הכנסה שלכם למטרות העסק. עם זאת, הדוח הוא דוח שנתי ולא דו”ח חודשי או דו חודשי. הנהלת חשבונות לעוסק פטור יכולה להיות מנוהלת באופן עצמאי או על ידי חברה חיצונית.

למה צריך ניהולי חיצוני?

הצורך בניהול חיצוני לעסק פטור ממע”מ היא קריטית. אמנם מדובר רק על הגשה של דו”ח שנתי אבל ברגע בו אתם לא מנוהלים על ידי גורם מקצועי אתם חשופים יותר לקנסות ותשלומים שלא לצורך. כמו כן, ניהול חשבונות כולל הוצאות מוכרות, על זה נדון בהמשך. השוני בין ניהול של עוסק פטור ובין ניהול של כל עסק אחר העולה על תקרת העוסק פטור הוא זמן הגשת הדו”ח. בעוד שעסקים אחרים מחויבים לדווח בכל חודש או חודשיים למע”מ ורשות המיסים, עוסק פטור מחויב לדווח על כל הכנסותיו מהעסק בסוף שנת המס. ניתן לשלוח את הדוח בין אפריל ליוני בדרך כלל, אך זה נתון לשינוי של רשות המיסים. 

פרסום:

כמו כל עסק, גם עוסק פטור מחויב להפיק חשבוניות וקבלות (לא חשבוניות מס). כמו כן, חשוב לפקח שאתם לא עוברים את התקרה השנתית שהיא נתונה לשינוי בכל שנה. נכון לשנת 2022 התקרה של עוסק פטור היא עד לסך הכנסות של כ-102,000 ש”ח. ברגע בו אתם מוכרים בתור עוסק פטור ועוברים את התקרה שלכם אתם תהיו מחויבים להפוך לעוסק מורשה. החיסרון הוא שאם עברתם את התקרה באלפי שקלים בודדים לא תוכלו לחזור להיות עוסק פטור בשנה לאחר מכן. למעשה, במשך שנתיים אתם מחויבים להישאר בתור עוסק מורשה ורק לאחר שנתיים אם תוכיחו שסך ההכנסות שלכם זהה לעוסק פטור רק אז תוכלו לחזור להתנהל כמו עוסק פטור. התפקיד של הנהלת חשבונות לעוסק פטור אינה רק לשלוח דו”ח בסוף שנה אלא לתת מענה לבעל העסק בכל שאלה ותהייה. 

הדוגמה הבולטת לצורך בניהול תיק עוסק פטור הייתה בתקופת הקורונה בה עצמאיים לא ידעו לאילו מענקים הם זכאים ואם הם זכאים בכלל, חלקם קיבלו מענקים כאשר לא הייתה להם זכאות ונאלצו להחזיר את כל מה שקיבלו. כמו כן, עצמאיים רבים תחת עוסק פטור עובדים בעוד מקום עבודה בתור שכירים. הניהול של תיק עצמאי ושכיר הוא שונה מניהול תיק של עצמאי בלבד וחשוב להכיר את הזכויות והחובות שלכם.

אתם קרובים להיות עוסק מורשה?

כל ניהול חשבונות לעוסק פטור שעובדת באופן מקצועי תדע להבחין מתי נכון לכם לעבור מעוסק פטור למורשה ומתי כדאי להמתין עם ההכנסות. במקרה שסך ההכנסות שלכם הוא בפער נמוך מגובה התקרה של עוסק פטור עדיף לכם יהיה להמתין לשנה הבאה עם הוצאת הקבלות או עם העסקה עצמה. כמובן שאם אתם נמצאים באמצע השנה אל תמנעו מעצמכם הכנסות נוספות ובדקו האם יש לכם את הכלים להתמודד עם עוסק פטור. 

ניהול תיק באופן מקוון

היתרון של הנהלת חשבונות לעוסק פטור הוא שאתם לא צריכים לצאת מהבית כדי לקבל תשובות לשאלות שלכם ולהגיש את הדו”ח השנתי. כמו כן, גם בשביל לפתוח את התיק במס הכנסה, מע”מ וביטוח לאומי אתם לא צריכים לצאת מהבית אלא ניתן לפתוח את התיק באופן מקוון בליווי של חברה מקצועית אשר היא מנהלת את ההליך הבירוקרטי. החברה עובדת עם שורה של רואי חשבון ועורכי דין כדי לתת לכם מענה, עזרה ולפתוח את התיק בצורה חוקית ותקינה בהתאם לתחום בו אתם עוסקים ובהתאם לאם אתם שכירים או עצמאי שאינו עונה להגדרה.

עוד טיפ חשוב מאיתנו, בין אם התיק שלכם מנוהל על ידי חברה מקצועית, רואה חשבון פרטי או באופן עצמאי עדיין חשוב לשמור על מעקב אחרי כל ההכנסות שלכם. הימנעו ממקרים בהם אתם מגלים רק בסוף שנה שאתם קרובים או עברתם את תקרת ההכנסה שלכם בתור עוסק פטור. 

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments