מהי הרמת סינוס?

הרמת סינוס, המוכרת גם בשם הגברת סינוס, הינו ניתוח רפואי שמטרתו בהוספת עצם על החלק העליון של עצם הלסת. השתלת העצם נעשית בסמוך לשיניים הטוחנות, כשאת הניתוח מבצעים כשלב מקדים עבור בניית העצם בלסת ובכך לאפשר בסיס לשתלים דנטליים העשויים מטיטניום אותם משתילים בהמשך.

הליך ניתוחי של הרמת סינוס ניתן לעבור אצל כל רופא שיניים המוסמך לכך, כשההמלצה היא שהליך זה יתבצע על ידי כירורג פה ולסת או פריודונט. הניתוח כולל הזזה מעלה של קרום הסינוס, כשאת העצם עצמה מניחים בין הלסת לבין הצד העליון של הסינוס, שהוא עצמו נמצא בשני צדי האף. העצם, כאמור, מהווה את הבסיס לשתלים דנטליים שיתווספו בהמשך הטיפול. הרמה איכותית של הסינוס תספק את אותה תמיכה מתאימה לכל שתל דנטלי.

כתבה בשיתוף פורטל לבריאות השן דנטל לנד מוזמנים לבקר באתר באמצעות לחיצה על התמונה:

קרדיט תמונה: אתר דנטל לנד

 

פרסום:

מדוע ישנו הצורך בהרמת סינוס?

ישנן מספר סיבות בגינן ישנו הצורך בהליך של הרמת סינוס. סיבה אחת נוגעת לאנטומיה של הגולגולת אצל חלק מהמטופלים, בכך שהעצם, בחלקה האחורי של הלסת, אינה מהווה בסיס יציב ומספק לשתל. בנוסף לכך, גם מחלות חניכיים עשויות להוביל למצב של מחסור בעצם.

סיבה נוספת ונפוצה היא מצב של מחסור בשיניים. במקרים של מחסור בשיניים עצמות הלסת מתחילות לשקוע לגופנו ואז גם כאן אין בסיס מספיק וטוב להנחה של שתלים. אצל אנשים בעלי בריאות תקינה ישנו מצב נוסף אשר יצריך הרמת סינוס וזאת כשיש קרבה רבה מידי בין הסינוס לעצמות הלסת העליונה ומכאן אין מרחב מספיק להוספה של שתלים.

הכנות מקדימות לניתוח הרמת סינוס

לפני ביצוע הניתוח חשוב לבצע מספר הכנות מקדימות המאפשרות לרופא המנתח להעריך בצורה מדויקת את מצב הסינוס. אלו כוללות צילום רנטגן לבדיקה אנטומית של הלסת והסינוס וצילום CT המאפשר בדיקת רוחב וגודל העצם.

לאחר אותן בדיקות על הרופא לבחור באיזו עצם להשתמש עבור ההשתלה. יש פעמים ובוחרים בעצם מהפה ובפעמים אחרות עושים שימוש מעצם בשוק או הירך, עצם מתרומת איברים של אדם שנפטר ואף עצם סינטטית לה יכולת לדמות תכונות של עצם אמיתית.

הרמת סינוס – שתי דרכים עיקריות

להליך של הרמת סינוס שתי דרכים עיקריות. האחת, הינה הרמת סינוס פתוחה. מדובר על הרמת סינוס באמצעות חתך פתוח שנפתח בקדמת החך. באמצעות אותו חתך יכול הרופא המנתח להחדיר את העצם. מדובר על טיפול שיעיל יותר עבור אלו הזקוקים לכמות רבה של עצם.

דרך נוספת – הרמת סינוס סגורה,  נחשבת למבוקרת יותר ובה החתך נפער בנקודה בה הייתה אמורה להיות ממוקמת השן. כך בעצם, ניתן להחדיר כמות מוגבלת של עצם.

מהלך הניתוח ומה צפוי בעקבותיו?

ניתוח הרמת סינוס מתבצע שישה חודשים לפני הליך של השתלת שיניים. משך ההמתנה בין הרמת סינוס להשתלת שיניים תלוי בכמות העצם שהושתלה, כשלכל כמות עצם לוקח זמן שונה להיקלט בלסת ולהתאחות יחד עימה. כמות העצם תהיה לרוב בין חמש ל-10 מ”ק.

הניתוח מתחיל בביצוע חיתוך רקמת החניכיים שנמצאת בסמוך לשיניים הטוחנות והשיניים הטוחנות הקדמיות. בהמשך, מבצעים הרמה של הרקמות שמביאות לחשיפת העצם. כך, בעצם, נוצר חלל צר שלתוכו תושתל העצם החדשה. קרום המפריד בין הסינוס לעצם מורם ובחלל שנוצר מוכנסת העצם.

בסוף הניתוח מבצעים סגירה של הרקמות על ידי תפרים. משך הניתוח קצת יותר מ-60 דקות שלאחריו על המטופל להמתין מספר חודשים על להתאחותה של העצם יחד עם הלסת.

בשל הניתוח עלולות להופיע מספר תופעות לוואי. בין היתר מדובר על דימומים בחלל הפה והאף, נפיחויות, חוסר נוחות וכאבים. למול הכאבים שנוצרים יש פעמים והרופא המטפל ירשום למטופלים מספר תרופות להקלה על הכאבים, תרופות אנטיביוטיות ותכשירים לשטיפת חלל הפה בכדי למנוע היווצרות של דלקות.

הוראה נוספת וחשובה למטופלים אחרי הניתוח היא ההימנעות מקינוח האף ולנסות, עד כמה שניתן כמובן, להימנע מהתעטשות. זאת בכדי שמקרים אלו לא יובילו לתזוזה של העצם או לפרימה של התפרים. למול כך, מקבלים המטופלים גם תרופות נגד התעטשות וספריי מלח שאמור לשמור על רטיבות באף.

למטופלים הסובלים מאלרגיות עונתיות מומלץ לבצע את הניתוח בתקופות בהן האלרגיה שלהם איננה פעילה. במקרים ובהם יש התגברות של תופעות הלוואי לאחר הניתוח, מקרים בהם העצם יוצאת ממקומה, כאבים ונפיחויות המתגברים עם הימים, עלייה של חום הגוף מעל ל-38 מעלות צלזיוס הינם מקרים המחייבים את המטופלים לפנות באופן מידי לרופא המטפל שביצע את הליך הרמת הסינוס.

הרמת סינוס – מחירים בשוק

מחיר הרמת סינוס נע בין 6,000 ₪ ל-17 אלף ₪. מחיר הרמת סינוס כתהליך מקדים להשתלת שיניים ביום אחד מתחיל ב-5,000 ₪ ויכול להגיע למחיר מרבי של 15 אלף ₪.

ביצוע ביקורת לאחר הניתוח והשתלת שתלים דנטליים בהמשך

לאחר 10 ימים על המטופל לשוב לרופא לביקורת. באותה ביקורת מסיר הרופא המטפל את התפרים ובוחן את ההחלמה של האזור. במידת הצורך, תתבצע ביקורת נוספת בכדי לוודא שהמקום הבריא לחלוטין.

לאחר הביקורת נותר להמתין עד להתאחות העצם שהושתלה. משך הזמן תלוי גם במקורה של העצם שהושתלה. בתהליך של הרמת סינוס והשתלת עצם מגופו של המטופל, משך ההתאחות אמור לארוך שישה חודשים. במקרים בהם מדובר על השתלת עצם סינטטית או של בעל חיים, עשוי אותו התאחות לקחת זמן רב יותר עד לכדי 12 חודשים.

בשנים האחרונות החלו הרופאים לעשות שימוש בגורמי צמיחה האמורים לזרז את תהליך התאחות העצם. גורמים אלו מפחיתים מזמן ההמתנה גם במקרים בהם מדובר על השתלה של עצם סינטטית. בתהליך זה יש לקחת דגימת דם של המטופל שממנה ניתן להוציא פלזמה המועשרת בפלאטלט. הפלזמה מכילה גורם צמיחה והיא מושתלת יחד עם העצם. כך בעצם מתאפשרת התקשות מהירה יותר של העצם.

סיבוכים וסיכונים הכרוכים בניתוח

ניתוח הרמת סינוס כולל בתוכו גם מספר סיכונים. הסיכון השכיח ביותר הוא פציעה או קריעה בקרום הסינוס. במידה ואחד משני אלו חל בעת הניתוח, יבצע הרופא חבישה או תפירה של האזור. ישנם מקרים בהם שתי תופעות אלו אף יובילו להפסקת הניתוח והמתנה עד שהאזור יחלים. מדובר, לא פעם, על המתנה של מספר חודשים אך יש בה להוביל לקרום חזק ועבה יותר ובכך לאפשר, בניסיון השני, את הצלחת הניתוח.

קיימים מספר סיכונים נוספים הנוגעים לניתוח אך אלו נחשבים לנדירים יותר. בין היתר מדובר על היווצרות של דלקת או חוסר התאמה בין עצם הלסת לעצם המושתלת. חוסר התאמה שכזה עלול להוביל למחסור באספקת הדם ולהחלטת הרופא המנתח לסגת מאותה השתלה.

החלמה לאחר הניתוח

לאחר הניתוח יש להסתייע, במידת הצורך, במשככי כאבים, אנטיביוטיקה וטיפות אף. בנוסף, מומלץ להימנע מאכילה של מזונות קשים ושתיית משקאות חמים ב-24 שעות אחרי הניתוח. לאחר 24 שעות ניתן לשוב ולצחצח שיניים.

אחוזי ההצלחה של הניתוח

ישנו קושי לקבוע נתונים חד משמעיים בכל הנוגע לניתוח זה וזאת בשל העובדה כי ישנם מספר פרמטרים שיש לקחת בחשבון. על פי דעתן של מרבית המרפאות מדובר על אחוזי הצלחה גבוהים, הן בכל הנוגע להרמת סינוס והן בהשתלת שיניים. בהשתלת שיניים הנתונים מצביעים על 95% הצלחה, כשבהליך של הרמת סינוס מדובר על 98% הצלחה.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments