האם מערכת החינוך מותאמת לכל בני הנוער?

מאת: הילה טל, סטודנטית

תמיד הייתי תלמידה טובה, מקשיבה ומשתתפת בשיעורים, לומדת למבחנים ובדרך כלל עושה שיעורי בית. אף פעם לא עשיתי בעיות והמורים היו מרוצים וגאים בי. אבל לי זה היה קל.

זה קל להצליח לשבת וללמוד כשמערכת החינוך מותאמת בדיוק לתלמידות ותלמידים כמוני. אך מה עם אלה שהיא לא מתאימה להם? מה עם עשרות אלפי התלמידים המוכשרים שליכולות שלהם אין הזדמנות לבוא לידי ביטוי במערכת שפועלת בצורה מאוד מסוימת כבר שנים?

בתי הספר היסודיים והתיכוניים מלאים בתלמידים שמתחילים עם מוטיבציה להצליח, עם חלומות גדולים לעתיד, אבל נתקלים במערכת שהם לא מסתדרים בה.

הם מרגישים חנוקים, לא מצליחים להתרכז ורק מחפשים הזדמנויות לצאת מהכיתה, לנשום אוויר.

פרסום:

חלקם ממשיכים להיאבק לעמוד בקצב, לנסות לשבת וללמוד וחלקם מוותרים, לא מגיעים בכלל לבית ספר ומתמלאים בציניות ורתיעה מכל מה שקשור ללימודים.

אני מכירה מקרוב עשרות כאלה ממשפחתי הקרובה ומתיכונים בהם שירתתי את שירותי הלאומי ועבדתי.

יש עוד המון במצב הזה, ילדים אשר לא מוצאים מענה ראוי. במקרים רבים נמאס להם לשאת את המסע הזה, בנוסף לשאר האתגרים שהם מתמודדים איתם בחייהם האישיים, והם נשמטים מהמסגרת.

אפשר להאשים אותם? כמה פעמים נער צעיר מסוגל להכיל כישלון ומבטים מאשימים ומאוכזבים ממוריו והוריו? איך זה גורם לו להסתכל על עצמו? כמה כוח ואמונה עצמית יהיו לו להתמודד עם האתגרים שהחיים יציבו בפניו?

בעוד בשאר התחומים העולם התקדם בצעדי ענק ב200 השנים האחרונות, מערכת החינוך כמעט ולא השתנתה. אמנם יש התקדמות מסוימת בעצם כך שמכירים בקשיים של תלמידים אלה.

דור אחד לפנינו הם היו נחשבים ‘עצלנים’ שמזלזלים בלימודים ונכשלים מבחירה.

אך ההכרה הזו עדיין איננה חדרה עמוק מספיק. פגשתי הרבה מורים חסרי סבלנות למורכבות הזו ולצערי הנערים האלה עדיין נחשבים בעיני חלק מהאנשים לפחות מוצלחים.


אכן, מנסים למצוא פתרונות ולפתח תוכניות מותאמות אליהם. אך התוכניות שמוצעות הרבה פעמים מקטלגות אותם כבעיתיים ולא מגיעות לכל בתי הספר. התיקון האמיתי לבעיה הזו יכול להגיע רק משינוי שיתחולל בבסיס המערכת.

איך בדיוק? אודה על האמת, אינני יודעת. יש אנשים גדולים וחכמים ממני שמתעסקים בתחום הזה. אני בטוחה שאם הם יקדישו לזה את מרצם ומוחם, יגיעו לפתרון. כל רצוני הוא להציף את הבעיה הקשה הזו אל פני השטח ולקוות שהיא תיגע במישהו בעל השפעה.

ולתלמידים שמוצאים את עצמם בין השורות, שחווים את הקשיים האלה, חשוב לי שתזכרו שהציונים הם לא מה שמגדיר אתכם. תדעו שאתם חכמים ומוכשרים, ועם השקעה ואמונה, אני בטוחה שתמצאו את המסלול שלכם בחיים ותצליחו מעל ומעבר. בהצלחה!

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments