על גירושין בהסכמה

גירושין בהסכמה – מה זה אומר?

הנושא והרעיון הוא הסכמה חופשית ובניית הסכמות שמבוססות על הרצון והצרכים של בני הזוג.

הליך של גירושין בהסכמה מתאים לכל זוג שהגיע להחלטה משותפת כי זה הזמן להפריד כוחות

מתוך שיתוף פעולה: בני הזוג יושבים עם עורך דין גירושין שמנסח הסכם גירושים שעליו בני הזוג מסכימים ותפקידו של בית המשפט מתמצה בכך שהוא מאשר את ההסכם.

על אף שגירושין הסכמה מבוססים על אותם חוקים, כל הסכם הוא שונה ממשנהו ואין הסכם אחד דומה להסכם אחר.

פרסום:

יש הרבה פרטים ב- הסכם גירושין וכל זוג רואה אותם אחרת ומבקש לקבוע ולבסס את 

ההסכמות על מבנה המשפחה הספציפית שלו.

תוצאה זו עומדת בקשר ישיר לכך שבני הזוג בחרו במסלול של גירושין בהסכמה.

כל הליך אחר ובעיקר הליך משפטי, הוא הליך שמבוצע ללא הסכמה חופשית אלא קביעה של ביהמ”ש או בית הדין על פי הנתונים כפי שהם רואים אותם.

כדי שהגירושין יבוצעו בהסכמה, על הצדדים להגיש הסכם גירושין שאושר בבית המשפט לענייני משפחה או לצרף הסכם גירושין לצורך אישורו על ידי בית הדין יחד עם הבקשה לגירושין. ככלל, גבר ואישה יהודים יכולים להתגרש בישראל באמצעות בית הדין הרבני בלבד, כדי שהגירושין יוכרו על ידי המדינה. 

למי מתאימים גירושין בהסכמה?

הליך של גירושין בהסכמה מתאים לכל זוג שהגיע להחלטה משותפת כי זה הזמן להפריד כוחות. הם מעוניינים להגיע להסכם הוגן ולהיות כנים אחד עם השניה בכל ההליך ולמצוא פתרון שיהיה נכון בעיקר עבור הילדים אבל גם עבור הצד השני. רצוי שהם יגיעו בשלים להליך ועם רצון אמיתי לסיים את הנישואין בצורה מכבדת יפה. אין צורך להגיע להסכמות מראש לגבי נושאים כמו מזונות, זמני שהות וכד’ אלא רק להגיע עם רצון אמיתי לבנות יחד עם המגשר הסכם הוגן עבור שני הצדדים.

על פי אתר “כל זכות” –

בהליך גירושין בהסכמה רצוי ואף הכרחי להגיע עם:

1.סבלנות:  לדעת לתת את הזמן לצד השני ולא ללחוץ אותו.

2.סובלנות: לדעת לקבל דעות אחרות או לפחות לתת את הזכות לצד השני להחזיק בדעות שונות משלך.

3.הקשבה: לנסות להבין מה הצד השני רוצה ומדוע זה חשוב לו.

4.פשרה: לדעת לוותר במקומות שבהם ניתן וצריך לוותר.

4.הבנה: לדעת מתי אסור לוותר על דברים שבאמת חשובים לך – ויתורים שעליהם ניתן להצטער בעתיד ושיגרמו לכך שההסכם לא ישרוד שנים ארוכות

ההליך של גירושין בהסכמה הוא הליך המחייב בחוק את כל הזוגות שרוצים לסיים את הזוגיות הרשמית שלהם. אך, בדרך כלל הליך יצליח ויהיה לפתרון המשמעותי עבור בני הזוג במידה ושני בני הזוג יגיעו לתהליך מנקודת מבט של שמירה על טובת הילדים ודאגה לעתיד המשפחה.

 למה כדאי לתת סיכוי לגירושין בהסכמה ?

הליך הבנוי על הדדיות, התפשרות והתחשבות.

הוא נותן לזוג להגדיר מראש את רצונותיהם ואת צרכיהם, בשונה מזוג מסוכסך שמגיע לבית משפט עקב הגירושין ונאלץ להתמודד עם פסיקת בית המשפט באשר לנושאים קריטיים כמו הסדרי ראיה וחלוקת רכוש. אחר שהוא מעניק חיסכון ניכר בזמן, כסף, ואנרגיה נפשית. 

בנושא הזה אני גם ממליץ לקרוא על:

טובת הילדים, הדבר היחיד שמשנה באמת >>>

מה היתרונות בהליך כזה?

גירושין הסכמה עדיפים על פני כל הליך אחר של גירושין שהינו מלא במחלוקות ואי הסכמות, גם בגלל שהתהליך הרבה יותר נעים ומהיר אך בעיקר כי בני הזוג זכאיים להחליט בעצמם על החלוקה ולהימנע ממצב בו בית המשפט מחליט עבורם בנושאים כה יסודיים בחייהם.

הוא מעניק חיסכון ניכר בזמן, כסף, ואנרגיה נפשית. 

מדובר בהליך הרבה יותר מהיר מניהול תביעת גירושין וגם מאפשר להם להפגין גמישות הדדית ולהגיע להסכם שיהיה מקובל על שניהם, במקום פסק דין שצריך להכריע בין טענות הצדדים ולפסוק רק לטובת אחד מהם. 

ההגעה להסכם הגירושין גם מונעת מבני הזוג התכתשויות ומריבות רבות, שלא פעם גם מלוות בהסתה והשמצות הדדיות, וזאת באופן שפוגע לא רק בהם אלא גם, ובעיקר, בילדיהם המשותפים. 

מה החסרונות?

גירושין הוא הליך קשה כואב ומכאיב, לא חשוב באיזה גיל הוא נעשה באיזה מצב או מעמד ובאילו נסיבות. המילה גירושין לעולם תעורר קונוטציה שלילית ולרוב תעלה בדמיון תמונות של סכסוכים, ריבים ומחלוקות קשות על משמורות הילדים, הממון המשותף והרכוש המשותף.

להליך גירושין בהסכמה קיים חסרון בכך שאחד מבני הזוג מוותר על זכויותיו שמגיעות לו, לפעמים המדובר בכספים סכומים גבוהים, כך שככל ובני הזוג היו מנהלים הליך גירושין שלא בהסכמה, הם היו עלולים למצוא את עצמם עם החלטות שונות לגמרי מההסכם אליו הם הגיעו.

מה כולל הסכם הגירושין בגירושין בהסכמה?

גירושים בהסכמה יתנהלו באופן אינטימי, הכולל את בני הזוג בלבד ואת עורך דינם. הליך זה מבוסס על התחשבות ופשרה ועל כן יתנהל באופן של דו-שיח והקשבה הדדית. במהלך הפגישות, יתבקשו הצדדים לדון על תנאי גירושיהם ולהציג את ציפיותיהם באשר לעתידם כזוג גרוש. עורך הדין יאזין לבקשותיהם של הצדדים, ויעניק להם תוקף משפטי מחייב באמצעות כינון הסכם גירושין.

ישנם מספר תחומים שנהוג להסדיר במסגרת הסכם גירושין:

חלוקת רכוש- זוגות רבים מחזיקים ברכוש משותף, כמו נדל”ן, רכבים, חשבון בנק ואפילו חובות או משכנתאות. בהסכם הגירושין יש להסדיר את חלוקת הרכוש והחובות מראש על מנת להימנע מסכסוכים עתידיים ולוודא כי החלוקה נעשית באופן ההוגן והמתחשב ביותר, המקובל על שני הצדדיים.

הסכמי משמורת ומזונות- הורים לילדים צריכים לדאוג מראש להסדרי הראייה. האופציות המקובלות הן משמורת משותפת (מצב ששני ההורים מטפלים בילד כמות זמן זהה) או משמורת מלאה (אחד ההורים מטפלים בילד ומגדלים אותו בביתם, ואילו ההורה השני משלם מזונות וזוכה להסדרי ראייה חלקיים ומוגדרים מראש).

*בכל הקשור לילדים, מומלץ ליצור תיאום ציפיות מראש על מנת להימנע מסכסוכים סביב הטיפול בילדים שעשויים להשפיע על הילד לרעה. מומלץ שנושאים רגישים כמו אלו יטופלו בליווי עורך דין לענייני משפחה.

מזונות וטיפול בילדים -בהמשך להקשר של שמירה על הילדים יש צורך להחליט על גובה המזונות המתבסס על החלוקה של המשמורת ועל ההכנסות של ההורים, זאת כדי למנוע פגיעה ביכולת של אחד מן הצדדים להמשיך לדאוג לרווחתו ולרווחת הילדים.

פתרון סכסוכים עתידיים- ניתן להגדיר מראש כי כל סכסוך עתידי יטופל באמצעות מגשר או עורך דין. הגדרת הגורם המטפל מראש, תבטיח כי ההורים מסורים לרעיון של גירושין בהסכמה ולרצון ליצור ביניהם תשתית חברית והדדית.

לאחר שהסכם הגירושין נסגר יש צורך לפנות לבית הדין הדתי הרלוונטי או לבית המשפט לענייני משפחה, לתת להסכם תוקף של פסק דין. בסיום ההליך הזה ובהתאם לדת של בני הזוג יהיה עליכם לפנות לבית הדין הדתי ולבצע את הליך הגירושין עצמו.

כמה עולה להתגרש בהסכמה?

הליך של גירושין בהסכמה מורכב משני חלקים מרכזיים. הראשון הוא בניית הסכמות, ובשבילן צריך כמובן שעות גישור. לאחר שכל הנושאים מוסכמים ומקובלים על שני הצדדים נשאר כמובן לכתוב את ההסכמות עבור בית המשפט או בית הדין בצורה של הסכם גירושין (זאת המטרה הסופית של ההליך). המחיר השעתי נע בין 500 ל-1,200 ₪ (המחיר ב”מוסכם – מרכז מהגשרים הארצי” נע בין 490 ל-750) בתוספת מע”מ כמובן, ובניית ההסכם נעה בין 5,000 ל-12,000 ₪ (המחירים במוסכם נעים בין 4,500 ל-8,500). בסה”כ עלות ממוצעת של כל ההליך (זה כמובן תלוי בזוג עצמו וביכולותיו של המגשר) נעה בין 8,000 ל-14,000 ₪. העלות הזו נמוכה משמעותית מהליך משפטי או בוררות או גירושין בשיתוף פעולה וכד’. גירושין בהסכמה היא הדרך הטובה ביותר מבחינה כלכלית לסיום הנישואין בשלום.

וכמה עולה להתגרש דרך עורך דין לענייני משפחה בצפון?

כל הפרטים כאן. 

איך מגישים את הבקשה להתגרש ללא עורך דין?

כל מה שצריך לעשות זה לתאם פגישת היכרות עם מגשר/ת ששניכם מסכימים עליו. חשוב מאד שזה יהיה מגשר מוסמך עם הרבה ניסיון בתחום כי בדרך כלל ישנה הזדמנות אחת ויחידה לסיים את ההליך בצורה של גירושין בהסכמה. זוג יקבל הסבר מפורט על התהליך. המגשר יבין מהן הנקודות החשובות ביותר לכל אחד מבני הזוג ויחד איתם יעבור על כל הנושאים שלגביהם יצטרכו בני הזוג לקבל החלטות. לאחר שיאסוף את כל חלקי הפאזל (הכנסות/הוצאות,  כספים, רכוש וכד’) הוא יתחיל יחד הזוג לחלק את הכל לשני חלקים הוגנים עם אופק כלכלי נכון עבור כל אחד מבני הזוג וכמובן עבור ילדיהם.

השלבים של גירושין בהסכמה

1. לפנות לייעוץ משפטי אישי- יש לפנות לעו”ד שעיקר עיסוקו בענייני משפחה,גירושין ופרידה (. במידה ויש קושי רגשי, סערת רגשות או תחושת בלבול, כדאי מאוד לבקש להגיע עם בן/ת משפחה/חבר קרוב שסומכים עליו ויוכלו לעזור לכם לצלוח את התהליך. עורך הדין ינחה אתכם כיצד עליכם לפעול ואיפה כדאי “לשים את הרגל” בדלת של מירוץ הסמכויות – האם בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני.

2. לבצע חלוקת רכוש / פירוק שיתוף / איזון משאבים- איך מחלקים את הרכוש? על זוגות נשואים חל חוק יחסי ממון שמגדיר איך יחולק הרכוש (במקרה שאין הסכם יחסי ממון), ומתבצע הסדר שנקרא “איזון משאבים”.

3. לקבוע את המשמורת על הילדים ואת זמני השהות (לשעבר הסדרי ראייה)- משמורת היא במובן של קביעת הורה אחראי, ובזמני שהות מדובר בחלוקת האחזקה הפיזית של הילדים. רבים טועים וחושבים שמשמורת משותפת היא בהכרח חלוקת זמני שהות באופן שווה – ולא כך המצב.

4. לקבוע את מזונות / כלכלת הילדים- עניין פרנסת הילדים. בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני (תלוי באיזו ערכאה מתנהל ההליך יקבע את גובה המזונות שישולמו מדי חודש, בתוספת של רכיב עבור הדיור של הילדים ומחצית מהסכום על ענייני חינוך ובריאות שאינם כלולים בסל הבריאות (כמו למשל טיפול יישור שיניים, טיפול פסיכולוגי) או בחינוך הבסיסי (חוגים, תנועת נוער, העשרה וכו’) גובה המזונות נקבע באמצעות תביעת המזונות שמציגה את ההוצאות על הילדים עד שההורים החליטו להיפרד/להתגרש. בית המשפט (או בית הדין הרבני) יקבע גם איזה צד יעביר לצד השני את הכספים, בכפוף לדין ולמשמורת הפיזית על הילדים.

בנוסף לאלה קיימות סוגיות נוספות הקשורות לכל זוג בנפרד, כמו מזונות אישה במקרים מסוימים, תביעות נזיקין במסגרת הזוגיות ועוד.

מהי בקשה ליישוב סכסוך? 

על פי אתר משרד המשפטים, ההגדרה המדוייקת ליישוב סכסוך היא: “חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, תשע”ה-2014, נועד לסייע להורים המתגרשים לנסות ליישב סכסוכי גירושין בדרך ההסכמה ולצמצם את מספר ההורים אשר יגיעו לצערם לבתי המשפט ולרווחה, אשר לרוב מעצימים את סכסוך ההורים לאור העלות הכספית הגבוהה, ההשלכות הרגשיות של ההתנהלות המשפטית והדיונים הארוכים אשר לרוב לוקחים מספר שנים. הנזק להורים ולילדים ברור.

מטרת החוק לעודד משפחות בסכסוך, ובפרט בהליכי גירושין, לבדוק אפיקים אחרים ליישוב הסכסוך ביניהם, טרם פניה להליך המשפטי…”

לא מזמן, כתבתי כל מה שצריך לדעת על כתב יישוב סכסוך>>>

בתור עורך דין גירושין בצפון

אשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה, ולעזור לכם להתגרש בהסכמה!

שלכם,

אמיר בר-לב, עורך דין משפחה בחיפה

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments