תנועות נוער כמנוע לפיתוח אישי וחברתי

תנועות הנוער הן ארגונים בחינוך הבלתי פורמלי הנתפסות כחלק בלתי נפרד מחייהם של ילדים ובני נוער רבים. להשתתפות בתנועת נוער יתרונות אדירים המשפיעים על ההתפתחות האישית של הילד ומהווים מרכיב מרכזי בבניית עצמאותו ואחריותו האישית.

מאת: נועה מלכה

התנועה שמה דגש על ערכים כגון: שיתופיות, אחווה, לקיחת אחריות, סובלנות וקבלת האחר.

בישראל קיימות תנועות נוער רבות, ביניהן ניתן למנות את: תנועת הצופים, בני עקיבא, הנוער העובד והלומד, עזרא ועוד.

פרסום:

בשגרת הפעילות בתנועה מועברים תכנים ופעולות על ידי צוות ההדרכה.

בשנים הראשונות החניך לומד לעבוד בעבודת צוות ורוכש ידע המשולב בהקניית ערכים.

לאחר מספר שנים, חלק מהחניכים עוברים לתפקידי ההדרכה.

על המדריכים מוטלת אחריות רבה על החניכים שלהם, על התכנים שמועברים להם, על ביטחונם ובטיחותם וכן על היחסים ביניהם. עליהם לפעול בדרך יצירתית, כדי לבנות מערכי פעולות להנעת החניכים ולהענקת כלים וערך מוסף שעומד מאחוריי כל משחק או פעילות.

ההשתתפות בתנועת הנוער מסייעת לילדים לחוות סיטואציות שלא בהכרח היו נחשפים אליהם בבתי הספר וכחלק ממסגרות החינוך הפורמליות.

בנוסף, החניכים יוצאים לטיולים רבים אשר בחלקם מהווים יציאה מאזור הנוחות. למשל, במקום לישון על מיטה מסודרת, החניכים נדרשים לישון בשטח פתוח כשהם מכוסים בשק שינה, ובנוסף לכך עליהם להתעורר בשעה מוקדמת מאוד בבוקר לטיול רגלי.

דוגמה נוספת היא מחנה הקיץ, המתקיים מדי שנה בחופשת הקיץ.

מחנה זה האורך כשבוע כולל לינה בשטח וכן הכנת ארוחות והתנהלות בתנאי חוץ. למרות כל זאת, עדיין בני נוער רבים מחכים לצאת לטיולים האלה בשקיקה ובכיליון עיניים.

בעיניי, דווקא היציאה מאזור הנוחות מפתחת אצל הילד את היכולת לסגל עצמאות, חוסן ואחווה, וזאת באמצעות שיתוף פעולה עם הילדים הנוספים בני גילו הנמצאים באותה הסיטואציה כמוהו.

במקביל להשפעה הישירה של תנועת הנוער במישור האישי על החניך, בעיניי תנועות הנוער מהוות מנוף להשפעה גם במישור החברתי, וזאת מכמה סיבות: ראשית, מעצם הטמעת הערכים שהתנועה חורטת על דגלה, כמו מעורבות חברתית, עזרה לזולת, שוויון, חברות ורעות. כשיש אחווה וגיבוש בין בני נוער זה יכול ליצור כוח חברתי אדיר.

שנית, מנתונים סטטיסטיים שפורסמו באתר משרד הביטחון בשנת 2018, עולה כי שיעור המשרתים בשירות קרבי בצה”ל גבוה יותר בקרב צעירים שהשתתפו לפחות שלוש שנים בתנועת נוער, לעומת אלה שלא השתתפו בתנועות השונות (פי שניים בקרב גברים ופי ארבעה בקרב נשים). נתונים אלה מוכיחים את יעילותה ואת השפעתה החיובית של התנועה על החברה.

כמו כן, מניסיוני האישי, תנועת הצופים היוותה חלק משמעותי מחיי ומתהליך ההתבגרות שלי. בצעירותי הצטרפתי לתנועה זו, בה תרמתי והייתי פעילה במשך כמעט עשור, מכיתה ד’ ועד כיתה יב’. לקחתי חלק פעיל בתנועה, הן כחניכה והן בתפקידי הדרכה.

בנוסף לתפקידי ההדרכה, התנדבתי במשך שנה שלמה אצל משפחה מעוטת יכולת בעירי ואחת לשבוע נפגשתי עם בת המשפחה, לה הענקתי יחס אישי, תמיכה, הקשבה והכלה. הצופים הטמיעו בי ערכים רבים, כמו לקיחת אחריות, שיתופיות, מנהיגות וערבות הדדית. ערכים אלה מהווים עד היום חלק משמעותי בחיי.

לסיכום, אין ספק שתנועות הנוער מעודדות ומובילות לפיתוחים של מיומנויות רבות כמו שיתוף פעולה, אחריות, הישגיות ועבודת צוות. בעיניי, כל אלה ועוד מסייעים ותורמים לשיפור הביטחון העצמי של הילד ומטמיעים בו ערכים שהוא מסוגל לקחת אותם כארגז כלים חיוני להתפתחותו בהמשך החיים.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments