קריסת לבנון: המשבר הפיננסי החמור ביותר מאז המאה ה- 19

מעל לשנה ללא ממשלה, משבר כלכלי ופוליטי שהולך ומחמיר, מגיפה עולמית ופיצוץ עצום בביירות. האם לבנון קורסת ומה המשמעות לישראל?

השבוע נאם ראש הממשלה, נפתלי בנט, בטקס סיום קורס המכללה לביטחון לאומי. על פי הפרסומים באתרי החדשות התייחס ראש הממשלה, בנט, בנאומו למצב הדרמטי בלבנון ואמר כי “אזרחי לבנון הם לא האויב. למעשה, יש לנו אויב משותף: חיזבאללה ואיראן”.

עוד הדגיש רה”מ בנט, כי איראן אשמה בקריסת לבנון, ואמר: “מדינת לבנון נמצאת על סף קריסה, הייתי אומר כבר בקריסה, כמו כל המדינות שאיראן משתלטת עליהן ומתבססת בהן”.

מזה כשנה שבלבנון אין ממשלה והמשבר הפוליטי הולך ומחריף לצד המשבר הכלכלי המסלים שגובר כתוצאה מכך. עשרות שנים של ניהול כושל ושחיתות בדגש העליון הובילו למצב דרמטי שלא בטוח כי יש ממנו חזור.

פרסום:

לבנון סובלת ממה שהבנק העולמי תייג כ’אחד המשברים הפיננסיים העולמיים הקשים ביותר מאז אמצע המאה ה -19′ המטבע הלבנוני איבד יותר מ -90% מערכו מאז סוף 2019, אז פרץ המשבר הכלכלי והפיננסי במדינה. המשבר הכלכלי הקשה הוביל יותר ממחצית מתושבי המדינה לעוני וכעת גורם לאנשים לבנונים עשירים ומהמעמד בינוני לברוח מהמדינה.

התושבים הלבנונים דורשים כי האיחוד האירופי ינקוט בסנקציות חמורות כלפי המנהיגים הפוליטיים שלדבריהם אחראים למשבר המדינה. חלק ממדינות האיחוד האירופי תומכות בכך, אולם מומחים מזהירים כי סנקציות עלולות להיות מסוכנות.

הפגנות ענק ברחובות, תושבים חמושים מקימים מחסומים וילדים שמחפשים בפחי אשפה

כחלק מדרישת הלבנונים לאותם סנקציות ממדינות האיחוד וכמחאה נגד התנאים הכלכליים, יצאו מפגינים לרחובות, הציתו צמיגים וסגרו מספר כבישים לתנועה.

הקריסה באה לידי ביטוי במספר חזיתות. עדים מדווחים על מראות סוריאליסטיים של חיילי צבא לבנון המציעים לתיירים סיורים במסוקים צבאיים כדי להרוויח כסף. מטריפולי שבצפון העיר, הגיעו דיווחים על תושבים חמושים המסתובבים ברחובות ומקימים מחסומים. ילדים בבירות נצפו כשהם מחפשים חפצים וכלי מתכת שניתן למכור מחדש.

ברחובות ביירות, רמזורים רבים אינם פועלים, קווי גז חשופים ומדפים בבתי שבעבר היו מאובזרים היטב, כעת ריקים לגמרי. יש מחסור חמור בתשתיות ובדלק, הפסקות חשמל ארוכות ואנשים הזקוקים לתרופות ואינן מקבלים אותן.

החרפת המשבר הכלכלי

ההערכה היא שכמעט מחצית מכל הלבנונים חיים כיום מתחת לקו העוני כתוצאה מהמשבר המתמשך. על פי הערכות שפורסמו לאחרונה, לכ- 77% ממשקי הבית הלבנוניים אין מספיק מזון או מספיק כסף לקנות אוכל.

בתחילת החודש דיווח הבנק העולמי כי המשבר בלבנון עלול להיות אחד משלושת המשברים החמורים ביותר מאז אמצע המאה התשע עשרה. חוקרי הבנק אמרו כי מאז שנת 2018 התוצר המקומי הגולמי של לבנון צנח יחד עם שער החליפין הבלתי פורמלי, ממש כמו במצבי קיצון של מלחמה. חשוב לציין כי הלירה הלבנונית מחוברת לדולר האמריקני, אך שער חליפין קבוע זה אינו זמין באופן נרחב, מה שהוביל לשוק מטבע שאינו רשמי עם שערים שליליים.

עם קריסת המטבע, אנשים פנו באופן טבעי לחסכונות שלהם בדולרים, אולם רבים מהם איבדו את הגישה למטבע החוץ כיוון שבנקים לבנוניים הקפיאו חשבונות דולרים.

הכלכלן טופיק גספארד, לשעבר יועץ כלכלי בכיר לשר האוצר הלבנוני ויועץ לשעבר של קרן המטבע הבינלאומית, הסביר, על פי הפרסומים, כיצד לבנון נקלעה למשבר הקשה הזה.

“המדיניות של הבנק המרכזי בלבנון היא האשמה ו’הפושע’ שמאחורי הקריסה הבנקאית”, כך אמר, “המדיניות הפיסקלית הביאה את קריסת שער החליפין לצד רמת חוב בלתי הגיונית. לא ניתן להציע פתרון כלכלי ופיננסי בלבנון לפני שנתייחס לכיבוש לבנון על ידי איראן באמצעות הזרוע המקומית שלהם, חיזבאללה. הבעיה הבסיסית של לבנון היא פוליטית”.

קריסה פוליטית שהחמירה את המשבר הכלכלי

ראש ממשלת לבנון והקבינט התפטרו מתפקידם לאחר הפיצוץ העצום שהתרחש בביירות בחודש אוגוסט האחרון בנמל ביירות שבו 207 בני אדם נהרגו ואלפי אנשים נפצעו. מאז ועד היום ולא הוקמה בלבנון ממשלה חלופית. ראש הממשלה הזמני פונה לקהילה הבינלאומית לקבלת סיוע כספי אולם הקהילה רואה בכך עזרה “מבוזבזת” בשל חוסר השלטון והשחיתות. אלו מובילים לכך שלבנון היא בעצם לבד במערכה.

שר האנרגיה של לבנון, ריימונד חג’אר, אמר על פי הפרסומים, כי אספקת החשמל אינה יציבה ובמידה והמצב יימשך המדינה עלולה לשקוע בחשיכה מוחלטת.

המשמעות למדינת ישראל

גורמים מומחים מעריכים כי ההשפעה של קריסת לבנון על מדינת ישראל, שולית. זאת כיוון ששליטים במזרח התיכון, לדבריהם, אינם מתעדפים טיפול במשבר כלכלי חריף ככל שיהיה, על פני אידיאולוגיה. המשטר האיראני והנהגת חמאס, על פי מומחים, ממשיכים להשקיע את הכספים שלהם במאבק בישראל במקום בשיפור מצבם של התושבים בלבנון.

עם זאת, בנאומו האחרון של מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, הוא לא דיבר על ישראל ואף לא על בחירת אברהים ראיסי, לנשיא איראן. נסראללה התמקד הפעם בבקשה לתלושי מזון, חידוש החשמל ואספקת מים, דלק ונפט לתושבי לבנון.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
3 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
אפי

לבנון “משיגה” אותנו ב- 30 שנה.
בעוד כ 30 שנה, קצת יותר או קצת פחות, מצבנו יהיה זהה. הרוב הרגיל פה יהיה חרדים שלא למדו לימודי ליבה, (לא רק אני, גדולים ומבינים ממני אומרים זאת),אשר ברוב דמוקרטי רגיל (גדול ויציב) יוכלו לנהל כל דבר בכנסת ובממשלה. דברים יפסיקו להתנהל כשורה בהדרגה כתוצאה מחוסר ידע וכישורים, מבחינה דתית – אנחנו הולכים להיות אירן יהודית. מהבחינות האחרות – כל מה שכתוב מעלה לגבי לבנון. ממשלה שתתנהל בעיקר ע”י חרדים עם שחיתות עד צוואר, חוסר ניהול מקצועי בכל תחומי החיים וגם אנחנו נמצא את עצמנו עם קופת מדינה ההולכת ומתדלדלת מכל מה שימצצו אותה ואז גם תבואנה השעות בלי חשמל והמחסור בכל הדברים האחרים. גם אצלנו יהיה תהליך (שניצניו קיימים כבר כיום) של בריחת הטובים והשפויים לחו”ל. ועם אלו שיישארו פה – אין לנו מה לקנא בנכדים שלנו, איזו מדינה תהיה להם פה.

רונן

לתפיסתי בעוד 30 שנה החרדים יהיו כח משמעותי חיובי במדינה. אחרי הכל מדובר באנשים חכמים ורציניים (רובם) שיתרמו לשוק העבודה, לצבא ולביטחון (כן, גם לצבא). כבר היום זה מתחיל! ונא לא לשכוח משני הצדדים – כולנו אחים.

נחמיה

אין תקווה לעם הלבנוני (אם יש בכלל “עם לבנוני”). זוהי מדינה מלאכותית אשר קמה בחסות צרפת לפני כמאה שנה, עם צירוף בלתי אפשרי של נוצרים ומוסלמים, והבעיה רק החריפה עם כניסתם של פליטים פלסטיניים. חולשת המשטר היותה כר פורה לכניסת איראן באמצעות החיזבאללה, ומכאן הדרך להתדרדרות הייתה סלולה. יש להניח שאף אחד מבכירי החיזבאללה אינו סובל מרעב, ומצב האוכלוסייה אינו מטריד אותם. להיפך – ככל שהמצב גרוע יותר כך מתחזק מעמדו של ארגון הטרור האיראני. השכבה הדקה אשר הביאה בעבר את לבנון להיות “שווייץ של המזרח התיכון” הבריחה את כספה ואת עצמה מן המדינה, ונותרו רק השכבות הנואשות אשר לא יוכלו לשפר את המצב.