סוגים שונים של מנדפים למעבדות

אחד המוצרים היותר פופולריים וחשובים בכל מעבדה הוא המנדף. מנדפים קיימים מסוגים שונים, גדלים שונים, תקני בטיחות שונים ולצרכים שונים. זאת כדי לאפשר למעבדות מסוגים שונים להתאים את המנדפים בהתאם לצרכים במקום, לשטח שיש בחדר העבודה, כמות העובדים הנדרשים בעבודה באותו חלל ועוד. המנדפים משמשים למעשה כחלל עבודה סטרילי ובטוח לעבוד עם חומרי גלם מסוכנים, גזים או חומרים ביולוגיים וכימיים העשויים לזהם את האוויר ו/או לגרום סכנה לעובדים הבאים עמם במגע או נושמים את הגזים הנפלטים מהם.

מגוון מנדפים שונים בהתאם לצרכי המעבדה

פנינו לחברת סטטיטק, המתמחה בשיווק מנדפים למעבדות, על מנת להבין את הנושא יותר לעומק. למעבדות שונות יש אילוצים שונים, שטח עבודה שונה, כמות עובדים שונה העובדת במקום, חומרי גלם שונים שעובדים עמם ועוד. מעבדות ליצירת חומרי נפץ שונה ממעבדה לייצור תרופות וזו שונה ממעבדה לביצוע ניסויים כימיים. בשורה התחתונה כל מעבדה תהיה בעלת צרכים שונים ולכן יש סוגים שונים של מנדפים שניתן לבחור מהם בהתאם לצרכים של אותה מעבדה:

  • מנדף ביולוגי למינרי – מנדף זה נקרא גם מנדף ביולוגי למינרי אנכי בשל העובדה שהוא מזרים את האוויר בצורה אנכית. המנדף קולט את הגזים והחומרים הנפלטים מחומרי הגלם עמם עובדים בתוך המנדף ושומר על העובד מלבוא עמם במגע או לנשום אותם. יש שני סוגים עיקריים של מנדפים ביולוגיים למינריים: כאלה שרק מספקים הגנה על העבודה וכאלה שבנוסף לפעולה זו גם מייצרים סביבת עבודה סטרילית פנימית, הנדרשת במעבדות מסוימות ובעבודה עם חומרי גלם מסוימים.
  • מנדף ביולוגי אטום – מנדף ביולוגי נוסף הוא המנדף הביולוגי האטום אשר מאפשר עבודה בטוחה יותר עם חומרים רעילים במיוחד, הדורשים בידוד ברמה 3 או 4. העבודה עמם מתבצעת אך ורק באמצעות כפפות מיוחדות המחוברות כבר לתיבה של המנדף. 
  • מנדף לחומרים רעילים – מנדף הבנוי בצורה כזו שיוכל לסנן אל מחוץ לחדר את החומרים הרעילים והאוויר המזוהם מתוך המנדף, במקום לפלוט את האוויר דרך המסנן אל תוך החדר – הוא פולט אותם לחדר חיצוני או אל מחוץ למבנה.

לסיכום, ישנם סוגים שונים של מנדפים למעבדות שכדאי לקחת בחשבון. אלו שהוזכרו פה הם רק חלק מהם כמובן. כל מעבדה תוכל להתאים את המנדפים לצרכים שלה ולאופן העבודה בתוכה, חומרי הגלם שהיא עובדת ורמת האטימות והסינון הנדרשים בהתאם לרמת הרעילות של החומרים. חשוב כמובן לוודא שאלה עומדים בכל התקנים הנדרשים כי בסופו של דבר מדובר בחיי אדם וצריך לייצר לעובדים סביבת עבודה בטוחה ויעילה לעבודה וללא סיכונים מיותרים.

פרסום:
פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments