חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי: המשמעות עבור עסקים בישראל

חוק חדלת פירעון ושיקום כלכלי שנכנס לתוקפו בשנת 2109, הינו למעשה השם החדש לפשיטת רגל.  החוק עוסק בין היתר בהליכי פירוק ושיקום של חברות, ועל משמעותו עבור עסקים יוסבר בקצרה להלן.

המשמעות של חדלות פירעון

חדלות פירעון הוא מצב בו תאגיד לא יכול לעמוד בהתחייבות שלו ולשלם את חובותיו בין אם מדובר בהלוואה, קנייה בתשלומים של סחורות וכו’. בכדי שחברה תוכר במצב של חדלות פירעון היא נדרשת לעמוד במספר דרישות. למשל יש צורך להראות שאין באפשרות החברה לשלם את חובותיה, ונבדק היחס בין ההתחייבויות של העסק ונכסיו והיותם לא מאוזנים.

המשמעות של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי

חוק חדלות פירעון נועד לספק מענה לכמה צרכים עיקריים. קודם כל הוא נועד לספק מענה לנושי העסק, לצד מתן כלים לחייב לצאת ממצבו הקשה ולשקם את עצמו כלכלית. לשם כך יש צורך בהליך מסודר ומאוזן שמאפשר את החזרת החוב לנושים באופן שגם מאפשר לחייב לשקם את עצמו. החוק נועד לפשט ולקצר בירוקרטיה, והוא מאגד בתוכו את כל ההסדרים הנדרשים להליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי .

יש לציין כי אל ההליך התווסף מבחן תזרימי של החיי,ב המאפשר לנושה לדעת מתי הוא יוכל להגיש תביעה כנגדו. בנוסף, הסדרי חוק חדלות פירעון מאפשרים לאזן את חלוקת החוב לנושים, עם מתן עדיפות לנושים יותר חלשים על פני חזקים כמו חברות ביטוח ובנקים.

פרסום:

הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי

הליכי חדלת פירעון ושיקום כלכלי מנוהלים בארבע שלבים מרכזיים.

  • פתיחת ההליך- ההסדרים החדשים מספקים הן להליכי שיקום והן להליכי פירוק של עסקים נקודת מוצא משותפת, כשבית המשפט שובע איזה הליך ייבחר עבור התאגיד. גישה משותפת זו מאפשרת לבית המשפט לבחור במסלול שבאמת מתאים לחייב ולנושים, בין אם מדובר בהליכי פירוק של חברה או הליכי שיקום.
  • עמידה בתנאים ותוכנית שיקום- בחינת יכולת התאגיד לעמוד בתנאי ההסדר ומחויבותו לכך. תוך פרק זמן של עשרה חודשים יש להציג תוכנית שיקום של העסק.
  • דיון- שלב בו בית המשפט וההוצאה לפועל בוחנים את מצבו של החייב ומחליטים על המשך התנהלותו, עם יכולת לבצע שינויים בתוכנית השיקום.
  • שיקום כלכלי- שלב האורך מספר שנים שבמהלכו נבחנת מחויבת התאגיד להליך השיקום ובאם הוא עומד במגבלות שהוטלו עליו. בתום תקופה זו החייב יוכל לקבל צו הפטר שמוחק את חלק או את כל חובותיו בהתאם למצבו הכלכלי.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments