מדריך הליסינג השלם: מונחים עיקריים ועובדות מעניינות מעולם הליסינג

כל מה שצריך לדעת על עולם הליסינג וגם כמה שפחות, אך מעניינים בכל זאת. בואו להבין על מה מדברים בעסקאות ליסינג ומהם ההבדלים בין הסוגים הקיימים

ליסינג, בין אם מדובר בכזה תפעולי, פרטי או מימוני, היא דרך מקובלת כיום לרכוש רכב פרטי. לפני שאתם בוחרים להצטרף לחגיגה ולסגור עסקה, הנה כמה מונחים חשובים כמו גם עובדות מעניינות הרווחים בעולם זה וכדאי להכיר.

ליסינג פרטי, ליסינג תפעולי, ליסינג מימוני – מהם ובמה הם נבדלים זה מזה?

ליסינג פרטי או מימוני הוא ליסינג המאפשר מימון נוח לרכב חדש או כזה יד שניה. במסגרת העסקה מקבלים הלוואה נוחה המוחזרת לאורך תקופה של 45-60 חודשים. בתחילת התהליך משלמים מקדמה בגובה אחוז מסוים מעלות הרכב המבוקש ובמהלך תקופת ההחכרה, משלמים תשלום חודשי המהווה החזר של ההלוואה שניתנה, כולל ריבית על ההלוואה. בסיום התקופה ניתן לעבור לעסקה נוספת ולבצע למשל טרייד אין. במסגרת עסקה זו תוכלו לקבל זיכוי עבור החלק ששולם מהרכב הישן ולהשתמש בו כתשלום מקדמה עבור הרכב הבא או לחלופין לשלם את יתרת עלותו של הרכב, ולהעבירו על שם הרוכש. יש המפרידים בין ליסינג פרטי למימוני בכך שבמסגרת זה הפרטי, משלם החוכר סכום נוסף עבור קבלת שירותי תפעול לרכב, בדומה לליסינג התפעולי.

ליסינג תפעולי הוא החכרת הרכב, לרוב לחברה, למשך תקופת זמן מסוימת. שני דברים עיקריים מבדילים בינו לבין הליסינג הפרטי. ראשית, בעסקת ליסינג תפעולי, לוקחת על עצמה חברת הליסינג את השירות על הרכב. במילים אחרות – חברת הליסינג היא זו שתזכור מתי צריך לחדש ביטוח רכב, תנהל משא ומתן מול חברות הביטוח ותשלם את ביטוח הרכב, היא גם תעקוב אחר המועד שבו יש לחדש רישיון רכב ולהעבירו טסט, תדאג להכניס את הרכב למוסך במועדים הדרושים וכד’. בליסינג פרטי, כל אחריות הטיפול השוטף ברכב מוטלת על בעל הרכב ולא על חברת הליסינג. השוני העיקרי השני הוא מה קורה לאחר תקופת ההחכרה באופן שכיח. בליסינג פרטי הרכב עובר לרוב לבעלותו המלאה של בעל הרכב ובכך מסתיים הסיפור ואילו בזה התפעולי , הוא חוזר לחברת הליסינג.

מהו שווי שימוש?

כאשר עובד מקבל מהחברה בה הוא עובד רכב צמוד, המדינה מגדירה אותו כהטבה החייבת במס. שווי השימוש הוא ערך המגדיר את גובה ההטבה לצרכי מס ונקבע כ- 2.48% מערך הקנייה של רכב חדש זהה. רכבים היברידיים, פלאג אין כמו גם כאלו חשמליים, זוכים להנחה בשווי השימוש בהם. שווי השימוש מתווסף לשכר הברוטו, המשמש לצורך חישוב המס. עד שנת 2010, שווי השימוש נקבע על פי קבוצת הרישוי כאשר נכון ל-2022, ישנן 7 קבוצות רישוי מקובלות בארץ, המוגדרות בהתאם למחיר הרכב. קבוצת הרישוי קובעת את גובה אגרת הרישוי.

פרסום:

אופציית רכישה

אופציית רכישה מגדירה את הסכום שהחוכר ידרש לשלם בתום תקופת הליסינג על מנת להעביר את הרכב לבעלותו המלאה.

קיזוז הוצאות

ליסינג תפעולי, אשר במסגרתו העובד שקיבל רכב צמוד משלם שווי שימוש עבורו, מאפשר לחברה לקזז את מלוא עלות הליסינג כהוצאה שוטפת לצרכי מס. במידה והחברה בחרה באפשרות של ליסינג מימוני (למשל, על-ידי עצמאי) – העסקה נלקחת בחשבון כרכוש קבוע עם פחת והוצאות ריבית.

והנה שתי עובדות מעניינות

הגבלת קילומטראז’

הגבלת קילומטראז’ מגיעה לרוב מהחברה המספקת את הרכב לעובד לשימושו הצמוד, ולא בהכרח מזו של הליסינג. מטרת החברה היא להגביל את השימוש הפרטי שנעשה ברכבים הצמודים כאשר כל שימוש החורג מהמגבלה החודשית על הנסועה ברכב – ישלם העובד מכיסו.

שינוי תפיסה

עובדה מעניינת נוספת נוגעת לשינוי התפיסה לגבי ליסינג. אם בעבר ליסינג פרטי שימש בעיקר כאמצעי לממן רכב חדש, כיום התפיסה לגביו משתנה והוא כבר הרבה מעבר לכך – מיעד של בעלות על הרכב לכזה של השכרה ארוכת טווח: שירות עם תשלום חודשי קבוע וידוע מראש.

לסיכום, עסקת ליסינג תפעולי היא דרך נוחה לנהל ציי רכב ללא תשלום הוצאות מיותרות על החזקת כוח אדם שינהל אותם. בנוסף, אחד היתרונות המשמעותיים שלה הוא התשלום הידוע והקבוע, ללא הוצאות לא מתוכננות במקרה של החלפת רכבים, תאונה או הוספת רכב.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments