עליה מאסיבית במסחר במטבעות דיגיטליים וקריפטו: מה חשוב לדעת בהיבט המיסוי?

עם התנופה במסחר ועליה בשווי המטבעות הדיגיטליים, רשות המסים העלתה דרישה לדיווח על הכנסות מהפעילות כרווח הון המחויב ב- 25% מס. האם ניתן לשנות את הגזירה, וכיצד?

המעבר המואץ לדיגיטל בעשורים האחרונים, עם עליה מאסיבית בחנויות אינטרנטיות ומסחר, יצר דרישה לאפשרויות מסחר במטבעות וירטואליים בהתאם. מטבעות אלו, כגון: ביטקוין, ביטקוין קאש, אית’ריום, לייטקויין, וריפל XRP)) נכנסו חזק לשוק והפכו במהרה למוצר מסחר נחשק ומועדף.

יותר ויותר אנשים מרחבי העולם בשנים האחרונות, החלו לבצע עסקאות ומסחר בקריפטו (מטבעות מבוזרים) ומטבעות וירטואליים, עד כי הדבר הפך לאחד הטרנדים המובילים בעולם המסחר כיום.

“המסחר במטבעות וירטואליים וקריפטו (מדד של אמות מידה סחירות עבור קבוצת מטבעות וירטואליים( סוחר למעשה בכיוון המחיר של המטבע ביחס לדולר או מול מטבעות וירטואליים אחרים”, מסביר רו”ח אריה רותם, המתמחה במיסוי למטבעות ווירטואליים, “מגמת המסחר במטבעות אלו תפסה תאוצה מכיוון שיש בסוג מסחר זה גמישות, אפשרויות מינוף, קנייה ומכירה בחסר”.

פרסום:
רו”ח אריה רותם. צילום: אלן צ’פלסקי

המסחר במטבעות וירטואליים הפך, מאז יציאת הביטקוין המקורי, למבוקש יותר ויותר. המטבעות, שנוצרו בטכנולוגיית בלוקצ’יין או בשימוש בקריפטוגרפיה אינם כוללים מטבע פיזי וכיום אין עדיין גוף מרכזי שמסדיר את פעילות ההפצה והמסחר בהם. למרות זאת, יכולת ההשפעה שלהם על העולם הפיננסי, ניכרת, ולכן ההתעניינות בהם גוברת בהתאם.

כיצד נעשה המסחר במטבעות וירטואליים וקריפטו, בפועל?

“המסחר עוסק בספקולציות על תנועות מחירי המטבעות הווירטואליים ובהתאם לכך גם מדד הקריפטו.

“המסחר בקריפטו מתנהל כמו מסחר בבורסה לכל דבר ועניין ושווי המטבעות נקבע לפי ביקוש והיצע. כדי להתחיל ולסחור במטבעות הדיגיטליים צריך למצוא זירת מסחר. יש כיום בורסות בינלאומיות רבות המאפשרות מסחר במטבעות קריפטו. חשוב מאוד לוודא שמדובר בזירת מסחר אמינה, וותיקה עם משתתפים אמינים. ע”מ להתחיל לסחור, יש לפתוח חשבון מסחר באמצעות מילוי טופס מקוון. עסקאות המסחר במטבעות דיגיטליים כוללים בין השאר קנייה, מכירה והמרה של מטבעות.

“דרך נוספת לסחור במטבעות אלו מבלי לעבור בבורסה, היא באמצעות חשבון מסחר בחוזה הפרשים (CFD)”.

מהם היתרונות במסחר באמצעות CFD?

“מסחר במטבעות אלו מסחר באמצעות CFD, מאפשר לשער את תנועות מחירי המטבעות ולסחור בהם מבלי שתהיה חייב בבעלות על המטבעות הבסיסיים. ניתן לשים פיקדון קטן (מרווח) כדי לקבל חשיפה לשוק הבסיסי. מדובר במוצר ממונף, כאשר הרווח או ההפסד מחושבים בהתאם למינוף על הערך המלא”.

כיצד פועלים שווקי הקריפטו?

שוקי המטבעות מבוזרים, כלומר שהם לא מונפקים או מגובים על ידי רשות מרכזית כמו הממשלה, אלא פועלים על פני רשת מחשבים. אך כאמור, ניתן לרכוש ולמכור מטבעות קריפטוגרפיים באמצעות בורסות ולאחסן אותם בחשבונות שלכם המכונים ‘ארנקים’.

“מטבעות קריפטוגרפיים קיימים רק כרישום דיגיטלי משותף של בעלות המאוחסן בבלוקצ’יין. כאשר משתמש רוצה לשלוח יחידות מטבעות קריפטוגרפיים למשתמש אחר, הוא שולח אותם לארנק הדיגיטלי של אותו משתמש. העסקה לא נחשבת סופית עד שהיא אומתה והוספה לבלוקצ’יין. כך בדרך כלל נוצרים מטבעות קריפטו חדשים”.

בחודש שעבר הונפקה בארה”ב, קוינבייס – הבורסה הגדולה ביותר למסחר בקריפטו בצפון אמריקה המאפשרת מסחר בכמאה סוגי מטבעות שונים תוך אפשרות מקוונת לסוחרים לבצע עסקאות במחיר מוסכם. מה המשמעות לכך מבחינת עולם ההשקעות?

“עולם ההשקעות בהחלט פונה למסחר במטבעות הווירטואליים והנפקת קוינבייסמהווה ציון דרך חשוב ומשמעותי בהפיכת המטבעות הללו לחלק בלתי נפרד מהעולם הפיננסי.

“מדובר למעשה במהפכה של ממש, בו הופכים המטבעות הדיגיטליים להיות שחקנים לגיטימיים בעולם ההשקעות ומשתלבים בעולם הפיננסי המסורתי”.

מה זה אומר מבחינת השקיפות של המטבעות הדיגיטליים? קוינבייס כחברה ציבורית, נדרשת לשקיפות ופרסום דוחות…

“נכון, קוינבייס כחברה ציבורית, נדרשת לשקיפות ופרסום דוחות לציבור ועמידה בדרישות הרגולטוריות. עם זאת בעקבות חשיפת הנתונים של קוינבייס בתשקיף ולאחר מכן בדו”חות, תהיה לכולנו הבנה טובה יותר של הרווחיות מהפעילויות בשוק זה.

“החשיפה גם תביא בסופו של דבר את הסוף למאבק של הבנקים לקבל כספים שמקורם בקריפטו מהחשש שהללו הינם כספים שמקורם בהלבנת הון”.

בשנים האחרונות ככל שטרנד המסחר במטבעות וירטואליים עלה, רשות המסים נכנסה אף היא לעניין, וכיום מעלה דרישה מסוחרים במטבעות דיגיטליים ומטבעות קריפטו לדווח על הפעילות שלהם בתחום וכמובן על ההכנסות שלהם מהמסחר.

“נושא המטבעות הדיגיטליים צד את עיניהן של רשויות המס בשל האמורפיות בתחום. כל ההתנהלות מתבצעת דרך ארנקים דיגיטליים ולא מתוך חשבון הבנק של הסוחר. הפעילות וירטואלית ונעשית בקודים מוצפנים ולכן לרשויות המס קשה להתחקות אחר העסקאות הללו ולבדוק האם כולן דווחו”. אומר רו”ח אריה רותם.

כיצד רשויות המס עוקבות אחר עסקאות המטבעות הדיגיטליים?

“רשות המסים עוקבת אחר העסקאות בדרכים יצירתיות רבות. בעיקר אוספת ומלקטת מידע מקבוצות בפייסבוק, וואטסאפ, טלגרם וזירות מסחר שונות, בהן מציעים מטבעות דיגיטליים לקניה ומכירה. כמו כן, רשות המסים מקבלת מידע מהבנקים לגבי עסקאות מט”ח חריגות אשר יכולים להעיד על מסחר במטבעות דיגיטליים, ומקבלת מידע מהרשות לאיסור הלבנת הון”.

מה חשוב לדעת על מיסוי מטבעות דיגיטליים?

“חשוב לדעת שרשות המסים מתייחסת למטבעות הדיגיטליים כנכס/השקעה ולא כמטבע, ולכן רואה במכירה או המרה של מטבע דיגיטלי כאילו היה זה נכס – מכירה ברווח נחשבת כרווח הון המחויבת בעקרון בשיעור מס של 25%.

“חוזר מס הכנסה 5/2018 קובע כי רווח ממכירה של מטבע דיגיטלי חייב במס. גם בית המשפט המחוזי אימץ עמדה זו בפסק דין קופל נגד פ”ש רחובות. כלומר, בעת מימוש של קריפטו שבו נוצר רווח, יש לדווח ולשלם מס (לרוב בשיעור של 25%).

“לפי עמדת רשות המסים, גם המרה של קריפטו אחד בקריפטו אחר היא אירוע מס.

“כל סוחר חייב בדיווח לרשויות, הדיווח מתבצע לרוב בדוח השנתי אשר מוגש פעם בשנה לרשות המסים”.

מה צריך לצרף לדיווח?

“יש להגיש תחילה דוח שנתי לרשות המסים, כלומר למלא טופס 1301 לעצמאיים או טופס 135 לשכירים. בעת הגשת הדוח השנתי יש לציין כי בשנת המס היו הכנסות ממימוש מטבע דיגיטלי, לרבות המרה. את העסקאות יש לדווח בנספח טופס רווח הון, טופס  1399 י’ או 1399 ח'”.

האם ניתן להקל במס הגבוה על העסקאות במטבעות וירטואליים, וכיצד?

“ניתן להקל בגובה המס ע”י קיזוז עלות הרכישה וכן קיזוז עמלות המימוש וההמרה. כמו כן ניתן לקזז מול רווח ההון הפסדי הון משוק ניירות ערך ואפילו הפסדי שבח מנדל”ן. ניתן גם לקזז את שכר הטרחה של רו”ח אשר עזר לכם להכין את הדוח השנתי והדיווח”.

מה פוטנציאל התשואות הגבוה ומדוע?

“נראה שעם המהפכה והפיכת המטבעות הקריפטוגרפים כחלק אינטגרלי מהשוק הפיננסי, מתחזק מעמדם של מטבעות אלו. אי לכך  צפויים משקיעים רבים להשקיע במטבעות הווירטואליים, ועל כן התשואה של מטבעות אלו, להערכתנו, רק תלך ותגדל עם השנים”.

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments